Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur djupt ska nätet grävas ner?  (läst 24587 gånger)

flindra

• -
Hur djupt ska nätet grävas ner?
« skrivet: 02 maj-12 kl 12:50 »
Hur djupt bör man gräva ner nätet till hönsgården för att vara säker på att hönsen slipper påhälsning av grävande rovdjur?

[Jag har lämnat forumet och raderat alla mina inlägg.]
« Senast ändrad: 21 aug-12 kl 18:48 av f.b. »

kbh

• Gäst
SV: Hur djupt ska nätet grävas ner?
« Svar #1 skrivet: 02 maj-12 kl 12:56 »
Hur djupt bör man gräva ner nätet till hönsgården för att vara säker på att hönsen slipper påhälsning av grävande rovdjur?
skulle tro det räcker med en 30 cm men man bör nog vingla ut nätet utåt under jord också så det blir som ett L  så gör man ju med hundgårdar så det borde funka på räv och grävling med .

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #2 skrivet: 02 maj-12 kl 13:10 »
Inte djupt alls, om man viker ut det. Jag ska försöka förklara:

Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

kbh

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 maj-12 kl 13:18 »
Inte djupt alls, om man viker ut det. Jag ska försöka förklara:

Men man ska nog inte välja höns nät att gräva ner utan något betydligt starkare som håller för grävlingen.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #4 skrivet: 02 maj-12 kl 13:19 »
Men man ska nog inte välja höns nät att gräva ner utan något betydligt starkare som håller för grävlingen.

Okej, vi har aldrig haft grävling här, så jag/vi har aldrig tänkt på det.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #5 skrivet: 02 maj-12 kl 16:11 »
Vad är putsnät?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 02 maj-12 kl 16:16 »
Vad är putsnät?
Svetsat fyrkantsnät, som används för att armera puts. Eller som mer rovdjurssäkert nät till burar och hönsgårdar. Finns med olika dimensioner på rutorna. Biltema har billigt och bra nät, 25 m långt, 1 m brett. Tror rutorna är typ 1,2*1,2 cm
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #7 skrivet: 02 maj-12 kl 16:35 »
Svetsat fyrkantsnät, som används för att armera puts. Eller som mer rovdjurssäkert nät till burar och hönsgårdar. Finns med olika dimensioner på rutorna. Biltema har billigt och bra nät, 25 m långt, 1 m brett. Tror rutorna är typ 1,2*1,2 cm

Låter som om det är lagom småmaskat för att hindra småfåglar att komma in. Intressant.

Krågedal

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 02 maj-12 kl 17:08 »
och kycklingarna kommer inte ut!.... Sen rekommenderar jag ytterligare att lägga taggtråd nära nätet i backen... Om något djur börjar gräva gör det ont.... Lycka till!!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #9 skrivet: 02 maj-12 kl 17:59 »
Eller sätta isolatorer på lagom höjd och så koppla järntråd till elstängslet...
PATTTS! Och där beslöt både räv och grävling att grannens hönsgård nog är en bättre lekplats... >:D
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

kbh

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 02 maj-12 kl 20:10 »
och kycklingarna kommer inte ut!.... Sen rekommenderar jag ytterligare att lägga taggtråd nära nätet i backen... Om något djur börjar gräva gör det ont.... Lycka till!!
Tror faktiskt det är olagligt .

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #11 skrivet: 02 maj-12 kl 20:38 »
Även om taggtråd skulle vara lagligt (vilket jag inte tror, men vet inte), så är det inget kul för den som en dag bestämmer att den där hönsgården ska flyttas/utvidgas/tas med till annan gård ...  Ett nergrävt nät är besvärligt nog.  Fina bilder, tack!  :D 
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #12 skrivet: 02 maj-12 kl 23:39 »
Ja, elstängsel är nog himla bra. Särskilt på platser med mycket rovdjur. Men jag känner att jag hellre vill lägga lite extra tid på att gräva ner nätet ordentligt istället.

Vi har ju inte höns än så vi vet inte om det finns några rovdjur här, men vi har inte sett några ännu. Däremot finns det väldigt mycket hundar här, jag tippar på att det går minst 20-50 olika personer här varje dag med hund. Undrar om rovdjuren kan ha flytt fältet på grund av detta?

Även hundar kan gräva sig in och äta upp höns.

Trollmor

• -
« Svar #13 skrivet: 03 maj-12 kl 07:54 »
Ja, det är nog till och med ett ganska vanligt scenario.

(Jag ser nu att jag uttryckte mig otydligt ovan.  Jag menade att bilderna var fina och instruktiva, och att jag tackade för dem.  Inte att jag önskade bilder ...  :-[ )

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #14 skrivet: 03 maj-12 kl 11:26 »
Jag pratade med en jägare en gång som sysslat med fasanuppfödning. Han sa att man bör förstärka nätet nertill, för det är där mården biter sig genom. Det skulle hjälpa om man hade plankor nere vid marken som var typ 20cm breda runt hela inhägnaden. Kan det ligga något i det? Jag funderar lite på om man borde göra så. Nätet är nedgrävt och utåtvikt.

AnnaPåsen

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 09 maj-12 kl 20:24 »
Du kan ju fortfarande vika ut nätet ovan mark och använda din marksten du har köpt. Eller? Kanske grävningen sabbade det alternativet?

Jogar

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 09 maj-12 kl 20:40 »
Jag pratade med en jägare en gång som sysslat med fasanuppfödning. Han sa att man bör förstärka nätet nertill, för det är där mården biter sig genom. Det skulle hjälpa om man hade plankor nere vid marken som var typ 20cm breda runt hela inhägnaden. Kan det ligga något i det? Jag funderar lite på om man borde göra så. Nätet är nedgrävt och utåtvikt.

Precis så kommer jag att göra. Rastgården blir på berg så det går inte att gräva ner något nät där.

Trollmor

• -
« Svar #17 skrivet: 10 maj-12 kl 09:59 »
Men vad härligt med en sån grävare!  Hälsa han från oss!   :D

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #18 skrivet: 11 maj-12 kl 12:53 »
underbara ritningar man fick se tidigare! riktigt bra undervisat :)

jag har själv hund, och han är nog inte bangen att smaka vare sig höns, kycklingar eller våra andra djur ( han är siberian husky).
och eftersom vi har räven på gården, duvhöken på taken så ja, jag MÅSTE bygga säkert!

Och eftersom jag hittat en orörd plats som inte kan användas till annat så vill jag göra dessa 35kvm till en hönsgård, en slänt som ligger an mot ladugårdens södra vägg.
Gården blir då 7 meter längst lagårdsväggen och 5 meter utåt, tycker det skall ge gott om plats. Men det är MKT sten och garanterat omöjligt att gräva ner något nät, skall nog vara glad om jag kan få ner stolpar på rätt avstånd  :D

Det var kanon att se möjligheten på bild, alternativ 2. Och precis som tidigare nämnt så har jag tidigare använt putsnät, vilket jag byggde mina 3 inneburar med, det håller även för våra getter att stå upp mot har jag mäörkt, och det var bra. Kaninen har inte häller bitit sig igenom, vilket han gör med vanligt hönsnät.
Så det blir putsnät väggarna runtom, ev en vägg av plank/panel för att det skall klara vinterns snömängd bättre vid ev snöras från taket.
Sen planerar jag att bygga över 3x3 eller 3x4 meter med plasttak, och ha restrerande täckt med hönsnät uppåt.

Men min stora fundering är nu, hur stort behöver jag bygga "stängningsbara nattlådan"?
Behöver ju plats för sittpinnar, mat/vatten och så skulle jag vilja ha 3 reden byggd utanpå "lådan" så jag via en lucka kan öppna utifrån och ta äggen.

Finns det någon som har något liknande? elelr som kakn ordna en passande ritning till mig  ;)
Jag planerar att ha 15-20 djur i denna gård.
även en blind höna hittar ett korn...

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #19 skrivet: 11 maj-12 kl 13:05 »
Kul att teckningarna uppskattades. :)

Men min stora fundering är nu, hur stort behöver jag bygga "stängningsbara nattlådan"?

Menar du hönshuset?  ??? Det rekommenderas att man bygger åtminstone 1/2 kvadratmeter per höna, dvs 10 kvadratmeter för dina 20 höns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

653 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser