Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Handuppföda duvor?  (läst 5465 gånger)

Lejonhjärta

• Västergötland
Handuppföda duvor?
« skrivet: 02 maj-12 kl 10:01 »
Har tidigare haft vita brevduvor då jag tyckte det var så vackert med dom på gården. :D
Har nu haft en diskution med sonen och hans kompis om det går att föda upp duvor från ägg till vuxen utan föräldrar.
Är detta möjligt? Och hur skall man i så fall gå till väga? ???
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

gernsö

• Skåne
SV: Handuppföda duvor?
« Svar #1 skrivet: 03 maj-12 kl 09:04 »
det går med mycket besvär men tro mig det är lika lätt att misslyckas på flera sätt,
jag har gjort det tre gånger, och lyckades bara ena gången, hade nog inte gett mig på det.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 03 maj-12 kl 12:21 »
Inte jag heller men min sons kompis har detta som skolarbete på deras Naturbruksskola.
Den kläcktes inatt och sonen ringde m en gång för mer info.
Har bara haft duvor som skött sig själva så det var därför jag frågar.
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 03 maj-12 kl 12:24 »
En vän till mig handmatar många duvbebbar just nu pga rovdjursbesök som tog föräldrarna. Funkar prima :D
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #4 skrivet: 03 maj-12 kl 12:30 »
Hur tama blir ungarna sen?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Csilla75

• Skåne
    • mina husdjur
« Svar #5 skrivet: 03 maj-12 kl 21:18 »
man kan aldrig ersätta t.e.x duvmjölken de matas med av föräldrarna de första dagarna. som innehåller viktiga vitaminer... visst, de kanske överlever o växer upp men hur "livsdugliga" blir de? o kan de agera som duvor sedan eller blir de färgade av människorna för mycket?
varför skulle man ha det som projekt i skolan? hur mycket vet lärarna om fåglarnas behov om de utsätter nyfödda duvor för sånt? hade föräldrarna dött hade jag också handmatat de, men då har de redan fått duvmjölken vilket betyder oerhört mycket. 
ägare till ett par vita påfågelduvor med spetssvans. har även ett par indiska påfågelduvor, häckpar.

min hemsida med bilder på duvorna: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=120018&gid=2191944

Alba

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 04 maj-12 kl 17:28 »
Inte jag heller men min sons kompis har detta som skolarbete på deras Naturbruksskola.
Den kläcktes inatt och sonen ringde m en gång för mer info.
Har bara haft duvor som skött sig själva så det var därför jag frågar.
Menar du att de kläckt fram duvägg i maskin till skolarbetet?  ???
Den information du söker finns på nätet, men då måste man söka på amerikanska sidor. Finns det redan en eller flera ungar är det synnerligen akut att informera sig om hur den ska skötas (eller försent vid det här laget)!

Som Csilla75 skrev kan man svårligen ersätta duvmjölken, och som gernsö skriver är det ett ganska stort åtagande att föda upp nykläckta duvbebisar. Jag skulle bara göra det om föräldrarna inte fanns. Är de bara någon vecka så är det en helt annan sak.

Jag har inte erfarenhet av att föda upp rasduvor, utan endast "stadsduvor" (klippduvor). De kan verka tama så länge de är beroende av att matas, men blir snabbt vilda när de börjar äta själva. Eftersom mitt syfte varit att släppa ut dem igen har jag ansträngt mig att inte göra dem tama. Anstränger man sig tvärtom med att göra dem så tama som möjligt har man mycket goda förutsättningar att lyckas med det. En förutsättning är naturligtvis att de fått vad de behöver näringsmässigt. Jag har sett flera exempel på ungar uppfödda på bristfällig kost, orsakat av svält, att mamman matat med dålig föda och att välmenande människor gjort fel. Det får ödesdigra konsekvenser, som bla kalkbrist.
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 05 maj-12 kl 01:11 »
Jag vet inte så mkt men då dom frågar mig då jag haft duvor å har alla andra djur så vill ja ju kunna svara så mkt det går...
Dagtid finns ju personalen å lärarna men om någon fråga dyker upp kväll elm natt så ringer dom mig.
Det jag vet är att 1 är kläckt och den andra är på g ut ur ägget nu.
Har fått någon slags välling som den matas med varannan/vart 3dje timme tror jag dom sa.
Senaste frågan va när dom öppnar ögonen, vilket ja inte kunde svara på. Dels va d ett tagsedan ja födde upp själv och då vaktade ju föräldrarna som hökar så jag kollade inte så noga.
Men såklart är ju alla såna frågor viktiga så är det någon som kan svara så skickar ja svaret vidare... :)

Alba

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 05 maj-12 kl 10:48 »
Jag tycker det är helt galet om skolan låter eleverna föda upp fåglar utan föräldrar som ett experiment!

Men, söker man på nätet kan man hitta sidor som den här, forum för duvfolk i England:
http://www.pigeons.biz/forums/f27/hand-feeding-newborns-5331.html
Där kan man få en massa svar, och också ställa frågor själv om man blir medlem. Jag har inte läst igenom tråden, så göra en uppskattning av kvaliteten på informationen får var och en göra själv.

Wildpro är en hemsida och en avancerad tjänst man kan köpa. Det är information framtaget av veterinär Debra Bourne. En del är gratis och kan ses här:
http://wildpro.twycrosszoo.org/S/00Man/ukfirstaidandcare/HandRearingOrphans.htm

Det första jag skulle göra är att ta reda på ungefär vad ungarna behöver i näringsinnehåll och sen försöka hitta det på marknaden. T ex kan man blanda t ex pullfor med vätska. Eftersom ungarna är så små måste med matas på något sätt. Jag har sett flera tekniker på bild. Man kan mata med spruta och sond, slang eller utforma en flaska på så sätt att ungarna kan äta själva som de skulle göra ur mammans mun.

Sök på hand-rearing, hand-feeding, newly hatched, new born, pigeons doves

Andra länkar:
http://www.birdkeepinginaustralia.com/articles/article3.html
http://www.pigeonrescue.co.uk/whattofeed.htm

I USA används Kaytee Exact, som är ett pulver avsett för handuppfödning av fröätande papegojor. Det funkar utmärkt även till duvor. Jag är dock tveksam till om det går att hitta snabbt här.

Små nykläckta ungar är väldigt ömtåliga. Man måste vara oerhört försiktig vid matning så de inte får något i luftstrupen. De måste hållas rena från matspill eftersom ett "pansar" av mat sabbar den kommande fjäderdräkten.
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

MagnusN

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 07 maj-12 kl 20:28 »
Jag har just nu en duvunge som jag handmatar då föräldrarna övergett den. Den är ca 2veckor och äter  grovmalen duvblandning som jag löst upp med vatten. Den äter fint ur min hand när jag har handen löst knyten runt näbben och liksom skakar fram mat i näbben.

Dela detta:

* Inloggade just nu

631 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bokohammare, gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser