Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge  (läst 39186 gånger)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3931
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #160 skrivet: 27 maj-12 kl 15:25 »
Mycket rolig läsning, detta, och ljuvliga bilder :D ...skulle du tröttna på killingarna kan jag komma och hämta dem när som helst o:) .

Klart det går bra! Ibland får en dock gå emot killingarnas vilja, exempelvis vid påsättande av halsrem och ev. koppelträning, men finns belöning i andra änden blir människan snabbt förlåten sina tilltag.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #161 skrivet: 27 maj-12 kl 15:39 »
Ja, av bilderna att döma är ju dessa kritter inte helt panikslagna av att sitta i en främlings famn.  Men bocken, vart tog han vägen?  Lastades han av på en annan gård, eller finns han i det fina nybyggda Gethuset?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

  • Gäst
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #162 skrivet: 27 maj-12 kl 15:47 »
Skräptanten, visst är det kul läsning och visst måste man ibland gå emot kritternas vilja  :).
Trollmor, ja var är bocken? That´s the question :)! Måtte 4-ever snart dyka upp och ge oss svar på denna spännande gåta :D!

Sussilo

  • Gäst
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #163 skrivet: 27 maj-12 kl 16:57 »
Men avlastningen gick bra och sen var vi på väg hemåt!
Fundering- vilket blir bäst? Släppa de stackars killingarna i det nya gethuset (...)

Hm, jag har missat detta och mysterierna hopar sig  :). Bocken blev alltså avlastad på vägen?

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #164 skrivet: 27 maj-12 kl 20:14 »
Nu är jag här!!!
Ska försöka att reda ut ett och annat och lämna dagsrapport  ;)
Bocken var bara medpassagerare så han lämnades på en annan gård.
Vår egen lilla bockkilling kommer hem och ett par veckor.
Så någon bock finns här inte.
Jag tackar för utdragen ur getternas lagbok och hoppas kunna följa deras lagar  ;)
Under dagen har jag ju inte varit hemma, men när vi kom hem gick jag ut med campingstol och satte mig hos de små.
De ville inte alls veta av mig, men de låg i varje fall kvar i sitt hörn, de reste sig inte upp fastän jag satt på en meters avstånd.
Framsteg nr 1.
Sen var jag inne och smygläste här lite innan jag svarade  :-[
Och vips var hon ute igen och klippte massa sly, hallon, någon slags sälg eller ngt och ngt annat, Ingen aning, tog med mig ett buffé bord in.
La någon kvist på marken och se, den minsta var framme och tuggade på den  ;D
Då klädde jag in mig själv till ett träd kändes det som och satt där med buffé bordet framför, runt och över mig och då kom den lille fram och nosade.
Den andra kom också fram och tog ett par tuggor, men återvände sedan till att blänga på mig.
Den minsta var däremot ända framme vid mina fingrar och mumsade:)
När den lille kom på att vara rädd igen så tog jag hela buffebordet och tryckte ner upp och ner i en sådan där hinkhållare som sitter fast på väggen.
Satte mig bredvid den och rev lite i bladen och då kom de fram och mumsade bredvid mig  ;D ;D
Sen kom de på att vara rädda igen, och då lämnade jag dem för att avlägga rapport  ;)

Så, med tanke på att här inte är någon getbock. Är det då bäst att de får stanna i boxen tills de litar lite mer på mig?
Boxen är inte liten, den är väl 3x2,5m så de lider ju ingen nöd precis ett par dagar eller så.
Och den ligger ju i stallet som är precis bredvid huset, så även om jag inte är i stallet (hur jag ska kunna hålla mig därifrån) så hör de ju och säkert kan de vittra mig också.

Nu ska jag försöka att få lite mat i resten av djuren också, sen i mig själv och sen ut en mutrunda till  8)
Tack ännu en gång för alla goda råd och för att ni följer mig i min nyblivna mammaroll!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Sussilo

  • Gäst
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #165 skrivet: 27 maj-12 kl 20:39 »
Aha, bocken var en medpassagerare, det förklarar saken. Då är det kanske lika bra att behålla de två killingarna i boxen tills de känner dig bättre - du är ju verkligen på väg åt rätt håll med dem :D! Hur gamla är de? Kan vara bra att släppa ihop alla tre på en gång i det nya gethuset när lillbocken kommit. Då är det nytt för dem alla och "ihopsläppet" kan gå lättare.
« Senast ändrad: 27 maj-12 kl 20:50 av Sussilo »

Anna S

  • Inlägg: 194
  • Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #166 skrivet: 27 maj-12 kl 20:48 »
Grattis till dina små!

För 1år sen hämtade jag hem mina små tjejer. De var livrädda! och ville inte komma inärheten av mig. Men med mycket tålamod, lugna rörelser och en stor mängd knäckebröd så älskar de mig :) De går lösa på gården och kommer springandes så fort jag är ute.
så du ska se att även era små kommer säkert bli tillgivna efter ett tag. Lycka till!
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

 

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #167 skrivet: 27 maj-12 kl 21:01 »
Knäckebröd eller löv kan nog komma på ett ut.  Godis som godis.  Lövet är kanske ett litet snäpp nyttigare.

Det du beskriver är att du gick in i rollen som ledarbock:  Såg till att hela flocken (dvs killingarna och du) fick möjlighet att äta av löven.  (Du prasslade i löven, de ser nog inte att du inte stoppar dem i munnen.)

Om du kan få tag på ett ex av David Mackenzies Goat Husbandry, så finns där ett kapitel där flera paragrafer i Getlagen står beskrivna.  "The Control Of Goats" heter det, och är illustrerad med fina bilder på svart-vita getter som glatt skuttar efter en herde som försöker smita iväg från sitt uppdrag som flockledare.

Förslag föreligger att vi ska skapa en tråd och samla såna här saker, vi kan ju försöka.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #168 skrivet: 27 maj-12 kl 22:49 »
Då blir det kvällsrapport nu :)
Jag lovar dig skräptanten, jag kommer INTE att tröttna på dem! Men du kan ju alltid komma och titta på dem  ;)
Skönt att höra att även du Anna fick hem skräckslagna getter som blev tillgivna!

Om du kan få tag på ett ex av David Mackenzies Goat Husbandry, så finns där ett kapitel där flera paragrafer i Getlagen står beskrivna.  "The Control Of Goats" heter det, och är illustrerad med fina bilder på svart-vita getter som glatt skuttar efter en herde som försöker smita iväg från sitt uppdrag som flockledare.
Ska absolut försöka att få tag på den!
Förslag föreligger att vi ska skapa en tråd och samla såna här saker, vi kan ju försöka.
Ja gärna! Gör det ni som vet och kan. Hade varit mycket god hjälp till alla oss andra!
Rapporten var det ja:
Gick ut med ett nytt buffé bord, det förra lämnade jag ju i deras våld.
Satte mig ner och se, den lilla kom nästan med en gång och började mumsa  :)
Den andra är lite mer rädd av sig och vågar inte riktigt komma fram med en gång.
Efter ett tag hade jag den lilla slickandes i mitt ansikte, medans jag satt stilla - stilla, även om det kliade i fingrarna och jag ville klappa henne.
Sen helt plötsligt så tyckte hon att hon kunde skutta ÖVER mig och sen springa runt mig.
Att gå runt mig innebar att hon blev klämd mellan mig och väggen, men hon verkade nöjd med det.
Båda åt närmare och närmare min hand, jag satt ju och höll i buffén. Till slut var de båda och nafsade lite på fingrarna, men jag var ju inget god.
Har konstaterat att hallon är favorit, sen det där som jag tror är någon form av salixväxt. Krusbärsbuske var inte alls gott!

nu till dagens fråga: de kliar sig hela tiden och nafsar sig i pälsen ??? Gör de så eller det är någon hyresgäst på dem?
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #169 skrivet: 28 maj-12 kl 00:04 »
Grattis till getägarskapet!!  ;D

Jag tror du ska kolla om de har löss, men vänta några dagar tills du fått dem lite mer handtama och försiktigt och lätt kan plocka upp en killing i knät och leta genom pälsen.

Du gör helt rätt som plockar in goda buskar och grenar att bjuda dem på! Lösningen är ju att muta dem med allt de tycker är gott ;) Om de är vana att äta kraftfoder av något slag sedan tidigare, så är det mycket behändigt att använda pellets i en skål att skramla med för att locka på getterna. Jag mutar de mer skygga getterna med fårpellets, det älskar de! När de har lärt sig att äta ur en skål med pellets som du håller fram så kan du försiktigt börja stryka dem över ryggen, ja över hela kroppen och vänja dem vid beröring under tiden som de är upptagna med att äta ur burken. Ju mer tama de blir desto "svårare" kan du göra övningen, t.ex genom att du successivt flyttar skålen närmre och närmre dig själv. Till slut kan du ha den eftertraktade skålen i knät och låta killingarna komma upp och klättra på dig för att komma åt det goda, låt de gärna få jobba lite för att komma åt det goda, så får de nåt annat att tänka på än att vara rädda.  ;)
(Killingar klättrar ofta på sina föräldrar - det är ett gott tecken på tillit om getterna klättrar på dig!)

Ett annat tips jag vill ge dig är att med en gång lära dem ett särskilt "godisljud" som du säger när du serverar något gott. Det är ovärderligt att ha ett "inkallningsljud" som man kan använda för att locka till sig getterna på en gång när de är på fri fot. jag använder det alltid när jag är ute på promenad med getterna och fort vill att de ska komma till mig, när det t.ex kommer en bil som ska passera på vägen. Självklart ska de ALLTID ha godis och belöning när de kommer! De är ju inte som hundar, som lyder på kommando. "inkallningsljudet" är inget inkallningsljud i ordets rätta bemärkelse, utan helt enkelt en "godis-signal".  :)
« Senast ändrad: 28 maj-12 kl 00:12 av Hippievagnen »

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #170 skrivet: 28 maj-12 kl 00:37 »
Jag köpte ju lucernpellets, men det verkar de inte alls vilja ha?!?!
Så det jag har kommit fram till att de vill ha är sly av olika slag.
Jag vet inte vad jag annars skulle kunna ha i en skål?
Där vi hämtade dem så kom de på "getterna" och skrammel i en hink med lucern, men det var nog så att de vuxna drog med sig killingarna.

Svaret på frågan om hur gamla de är: de är 3-4 månader gamla.

Om det är så att de klättrar på föräldrarna så har ju den ena kommit en bit på vägen att acceptera mig. Hon både hoppade över mig och satte klövarna på mig när hon åt :)
Varför pussas de då? Hon gjorde det flera gånger, kom fram och slickade mig på hakan och munnen  ::)

Jag satt ju med slyet i knäet och de kom och åt, så då har jag ju kommit en bit  :D
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #171 skrivet: 28 maj-12 kl 07:41 »
Det fanns nått lite projekt här på Gettavlan med samköp av Mackenzie.  Den kan vara lite svår att få tag på, men någon med skicklighet lyckades få fram flera exemplar åt oss.

  Du är alltså nu en god getherde, som det går bra att busa med.  Fingrar inge gott?  Så bra, jag har haft en och annan som aldrig upptäckt det.  Aj!

  Jag håller med Hippievagne om lössen.  Om du hittar såna oknytt, så är det ju läge även att rapportera till säljaren.  För då finns problemet i den besättningen också.  :(  Såna som inte betalar sin hyra ska inte leva!

  Att vänja dem vid att bli smekta brukar gå lättast om du låter dem stå för aktiviteten:  Håll fram godis, och håll det på ett sådant sätt att de måste nudda din hand med huvudet för att nå godiset.  När inget otäckt händer, så brukar de snart strunta i beröringen.  Från Minus till Noll alltså.  För att komma till Plus - att de gillar beröringen - är det bara att fortsätta på samma sätt.

  Mycket fin beskrivning, Hippievagnen!  Det märks att du har övat!  :D  Vi tackar Bettan m fl för det!

  Det går förträffligt att servera avrivna löv i en skål.  Men det går nog bra att använda kvisten som den är också.  Sa du att den ena redan vågar pussa dig?  Varför de pussas?  Ungefär som för oss:  kontakt!  :D

  Vi ser fram emot en bild snart, där man inte ser dig pga att du är helt övertäckt av killingar!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3931
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #172 skrivet: 28 maj-12 kl 08:12 »
Nu börjar det likna något :D ! (Hmm, jag får väl nöja mig med de egna killingarna här på gården, när du nu ville behålla dina....skulle jag ha vägarna förbi Skåne någon gång kommer jag gärna och hälsar på :) !)

Det är både svårt och enkelt att lära getter saker, eftersom de många gånger är smartare än vi och svåra att lura. Mycket blir lättare när människorna lär sig att det finns 2 skäl för en get att göra något; a: Det är kul eller b: Det är gott...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Sussilo

  • Gäst
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #173 skrivet: 28 maj-12 kl 18:44 »
Kul att du gjort så stora framsteg i getkontakten! "Pussandet" är nog mer en undersökande nyfikenhet, men tyder ju också på tillit :). Lägg in saltstenen till dem. Visst är sly, ris och grenar gott och nyttigt, men när de fått smak på knäckebröd har du ett 100%-igt lockmedel. Getter kan sälja sin själ för en knäckebrödsbit och det krasande ljudet av denna läckerhet har mina aldrig lyckats motstå. Jag har alltid använt det i vänjandet av nya getter liksom en pall att sitta på, medhavd fikakorg och en bra bok, gott om tid och tålamod, ofta, ofta.... Härlig sysselsättning :)!

Kliar sig båda killingarna har de antagligen ohyra, vilket inte är ovanligt. Kanske behöver de både avlusas och avmaskas? Kanske läge att göra allt samtidigt när den lille bocken har kommit och innan de ska ut på nya betet?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #174 skrivet: 28 maj-12 kl 19:21 »
Utmärkt idé, Susslo, att avlusa och avmaska samtidigt före insläpp i det rena fina gethuset!  ;)

Och ja, en god bok m m är ett jättebra sätt.  Ju bättre bok, desto mer tid får de att verkligen kolla att du är ofarlig.  Men den get som vågar pussa, den har allaredan kommit ganska nära - jag tror faktiskt inte att dessa två är helt ohanterade från säljaren.  Titta på bilderna igen, gott folk:  Två unga getdamer med ganska många frågetecken i ansiktet, men inte skräck.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #175 skrivet: 28 maj-12 kl 20:55 »
Sussilo: det där var en mycket god idé med avlusning och avmaskning innan de får komma ut i gethagen  :D
Vad använder man för preparat till detta  ::)
Tänk nu på att jag inte ens använder giftpreparat till hund och katt som är gift, så jag vet inte om jag gör det med getterna heller.
Bok funkar inte, men jag har en campingstol där ute och sen bara sitter jag där och filosoferar, tittar på de små liven.

Hippievagnen: jag har lite svårt att lära dem godisljud då de inte tycks gilla något annat än sly!
Har köpt fårpellets idag, och saltsten, och hinkar med hållare och .... jaja, det blev lite dyrt innan jag kom ut ur affären  :-[

De är inte lika rädda idag, den minsta kommer fram och slickar lite på fingrarna och i ansiktet. Jag har tom fått lov att klappa henne  ;D
Den större är lite mer avvaktande fortfarande, hon blir rädd för minsta lilla och springer då till sitt hörn.
Men båda äter av slyet jag håller fram till dem, gärna så nära mina fingrar som möjligt.

Jag sitter där ute en stund och sen går iväg en stund, sitter där en stund och sen går iväg. De bräker när jag inte är där, men är tysta som möss när jag är där, det är väl bra?

Och så dagens bilder på de små liven
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #176 skrivet: 28 maj-12 kl 20:55 »
och några till
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #177 skrivet: 28 maj-12 kl 21:15 »
Fina bilder!  Undvik stenfrukt (plommon, körsbär m fl), och ge dem för allt i världen inte rhododendron.  Äpple är däremot bra.  Jag tycker de ser föredömligt tama ut, med tanke på att de är på ett nytt okänt ställe.  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

4-ever

  • Inlägg: 752
    • Skåne
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #178 skrivet: 28 maj-12 kl 21:54 »
Ingen stenfrukt, ingen gran, ingen ek - check  ;)
hur är det med rönn?
Hallon och det där jag säger är salix är det som är mums enligt dem!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Nu är det snart riktigt dags att få getter :) / Gethusbygge
« Svar #179 skrivet: 29 maj-12 kl 08:21 »
Jadå, rönn är bra, liksom asp, apel, tall, ask, al (de blir alldeles röda om nosen!) - och de salicylsyrehaltiga bladen av hallon, älggräs och olika sorter av pil/salix/vide/sälg.

  Glöm inte när du ändå checkar av:  Ingen rhododendron, inga medicinalväxter som du inte känner till.  Ja, utom salix, då, som vi kan använda mot huvudvärk och feber.  Getter tycker att salicylsyra smakar bra, och de mår uppenbarligen bra av den också.
« Senast ändrad: 29 maj-12 kl 08:24 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser