Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När kan man sluta med mjölkersättningen?  (läst 3612 gånger)

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
När kan man sluta med mjölkersättningen?
« skrivet: 01 maj-12 kl 13:19 »
Ja, kort och gott, het enkelt, när kan man sluta ge killingen mjölkersättning?

Jag antar att det finns flera olika svar på denna fråga! Jag vill veta vad som är MINIMIKRAVET - alltså när kan man sluta ge killingen mjölkersättning utan att riskera tillväxtproblem eller andra negativa effekter? jag antar att man inom mejeri-industrin vill att killingen så fort som möjligt kan beta självständigt och klara sig med det rent näringsmässigt så att man kan få getmjölken för sig själv, och använda i produktionen.

Jag är nyfiken, dels för att jag själv skulle vilja börja mjölka mina getter, men också för att jag är i begrepp att köpa en killing från ett mejeri, och den ska tydligen vara avvand redan vid sju veckors ålder. Jag tycker att det låter tidigt? har själv en flaskis här hemma som jag planerar att ge mjölkersättning bra mycket längre än så. Men kanske är det onödigt?

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
SV: När kan man sluta med mjölkersättningen?
« Svar #1 skrivet: 01 maj-12 kl 13:33 »
Man slutar vid 2 månaders ålder, förutsatt att dom har lärt sig äta kraftfoder och dricker vatten och hö, detta brukar dom lära sig väldigt snabbt.

Nu talar jag av erfarenhet från en mjölkbesättning på ca 70 getter + ett antal killingar :)
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

trassla

  • Gäst
SV: När kan man sluta med mjölkersättningen?
« Svar #2 skrivet: 01 maj-12 kl 14:01 »
När jag köpte mina killingar, var de 4 veckor. Jag gav dem mjölersättning för kalvar. De fick 3 dl var, 3 gånger om dagen. När de var 3 månader drog jag ner tiil två mål och när de var runt 4 månader så fick de ett mål mat om dagen, och när kalvnäringen väl var slut var de nästan 5 månader. De finns säkert dom som tycker att det är förlänge, men jag gav tills all kalvnäring var slut, annars hade jag fått slänga den. De åt v hö och av kalvpellets som de fick, samt alla goda knapriga grenar som fanns ute, och de var delfenitivt inte tjocka. Jag har sett på de getter som fått gå kvar med sin mamma, har diat upp till nästan 1 år, men naturligtvis inte livnärt sig på det. Lycka till med dina små killingar, och många gånger så följer man nog sitt hjärta vad man tycker passar till just sina små. Jag vill bara tillägga att jag bara hade 3 killingar från början.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: När kan man sluta med mjölkersättningen?
« Svar #3 skrivet: 02 maj-12 kl 11:26 »
Trassla har mest rätt.  Minimum är "3 x 3":

3
dl 3 gånger per dag i 3 månader.

Om man tar lite marginal på det blir det ungefär 100 liter mjölk.  Det är vad en normal killing normalt stoppar i sig om mamma get är lite lagom sträng och inte vill känna sig utsugen.

Och jag tycker att Trassla gjorde helt rätt som gav killingarna den kalvnäring som ändå fanns hemma.  Den håller sig inte hur länge som helst.

Jag undrar lite, hur gamla blev getterna som Dollar jobbade med - i genomsnitt?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
SV: När kan man sluta med mjölkersättningen?
« Svar #4 skrivet: 02 maj-12 kl 15:20 »

Jag undrar lite, hur gamla blev getterna som Dollar jobbade med - i genomsnitt?

Det ska jag svara på, har dom kvar tills dom är 10 år sen mjölkar dom sämre och sämre så då blir dom korv istället.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: När kan man sluta med mjölkersättningen?
« Svar #5 skrivet: 02 maj-12 kl 19:46 »
Aha, är det dina egna?  Då lär det inte bli så många killingar som du föder upp till rekrytering?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
SV: När kan man sluta med mjölkersättningen?
« Svar #6 skrivet: 03 maj-12 kl 11:49 »
Aha, är det dina egna?  Då lär det inte bli så många killingar som du föder upp till rekrytering?


Ja det är mina och jag har varje år fött upp ALLA killingar utom i år. Då har jag bara 10 st. Har hållit på sen -07
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: När kan man sluta med mjölkersättningen?
« Svar #7 skrivet: 03 maj-12 kl 13:52 »
Nu börjar det bli OT, men ändå:  Du har alltså haft getter i 5 år, och dina getter blir 10 år gamla, och du har behållit alla getkillingar hela tiden?  Eller har jag misssförstått något?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: När kan man sluta med mjölkersättningen?
« Svar #8 skrivet: 04 maj-12 kl 19:28 »
Jag tror ni är On Topic fortfarande  ;D

Om jag förstått det rätt så vill Trollmor ha reda på vilken effekt avvänjning vid 2 månaders ålder kan ha på getens livslängd. Om Dollar bara har haft produktionen i fem år är det knappast något vi lär kunna få reda på (ännu)?
Jag undrar självklart också om tidig avvänjning kan göra att man förkortar getens livslängd avsevärt. Själv har jag hört att getter teoretiskt kan leva gott liv ända upp till 15-20 års åldern om de inte har några produktionskrav utan får leva som glada pensionärer. Jag vill ju gärna behålla dem i livet i god vigör så länge som möjligt, och ger dem gärna mjölkersättning en extra månad om det gör någon skillnad.

Om det nu är "meningen" att killingen ska ha tillgång till mjölk i minst tre månader, och man slutar med mjölk redan vid två månader så borde det rimligtvis uppstå brister. Bl.a kalkbrist?

Sussilo

  • Gäst
SV: När kan man sluta med mjölkersättningen?
« Svar #9 skrivet: 04 maj-12 kl 20:07 »
Där killingarna går tillsammans med getterna på ett naturligt sätt, kan man se hur de ibland försöker ta sig en slurk mjölk hos mamman även när de är halvårsgamla och äldre. Håller man ett par getter och killingar för självhushåll eller på hobbybasis, som de flesta av oss, avvänjer man inte 2 månaders killingar. Det är skillnad om man har en mjölkgård och ska leva av det som mjölken ger. Då  behöver man få killingarna avvanda snabbare.

Dollar

  • Inlägg: 463
    • Västerbotten
SV: När kan man sluta med mjölkersättningen?
« Svar #10 skrivet: 05 maj-12 kl 10:26 »
Nu börjar det bli OT, men ändå:  Du har alltså haft getter i 5 år, och dina getter blir 10 år gamla, och du har behållit alla getkillingar hela tiden?  Eller har jag misssförstått något?

Ja nu börjar det spåra ur en aning. Det är stor skillnad att ha hobbygetter vs mjölkbesättning som man ska tjäna pengar på. Men hur som haver så naturligtvis har jag ju inte sparat alla själv, utan jag har sålt en hel del och sen så har jag ju byggt upp min besättning då jag startade med bara 20 st. Mao köpte jag in några som var 5-6 år och jag vet att många mjölkbesättningar tar bort sina getter vid den ålder för att dom inte ligger på topp längre i mjölkproduktionen, men jag som är en aningens för blödig (oekonomisk kanske) låter dom vara längre än så. Har en get som är 11 år nu och jag beslutade att hon ska få vara i sin nu för hon mjölkade typ 3 dl, men hon ska iaf få vara kvar över sommaren och må gott en sista sommar....

Så om du nu har fler frågor om min mjölkbesättning så tycker jag att du ska pm mig istället för att vi ska tappa tråden här.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

350 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser