Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är det som fattas min kålrabbi?  (läst 3045 gånger)

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
Vad är det som fattas min kålrabbi?
« skrivet: 30 apr-12 kl 22:16 »
Hej

Jag har problem med mina förkultiverade kålrabbi. I viss mån även andra kålväxter som broccoli. De har växt fint i jordkuber men nu senaste dagarna har flera börjat skrumpna ihop. Några har helt dött, andra ser ganska hängiga ut och några växer på som förut. Vad har jag gjort för fel och finns det något jag kan göra åt det? Vad kan jag göra annorlunda nästa gång?

Fröna är planterade i jordkuber med planteringsjord uppblandat med lite perlit. Jag har alltså inte använt såjord, men då de grott fint tror jag inte det är problemet? Jordkuberna torkar ut ganska fort eftersom alla sidor är exponerade mot luften men vad jag vet har de inte varit uttorkade (någon längre tid).

Några tips?

Albin

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vad är det som fattas min kålrabbi?
« Svar #1 skrivet: 30 apr-12 kl 22:35 »
Varför förodlar du kålrabbi? Det är ju en växt med snabb utveckling som blir bäst om man direktsår, är min erfarenhet.

De är känsliga för att bli blöta, torra, solbrända, få för lite ljus osv. Mycket lättare att direktså, så slipper man en massa problem.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #2 skrivet: 30 apr-12 kl 22:42 »
Varför förodlar du kålrabbi? Det är ju en växt med snabb utveckling som blir bäst om man direktsår, är min erfarenhet.
För kunna skörda lite tidigare. Merparten kommer jag direktså, men en del tänkte jag plantera ut. Och det samma gäller ju broccoli som jag tror jag måste förkultivera för att hinna få någon vettig skörd (zon 6)

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
« Svar #3 skrivet: 07 maj-12 kl 11:34 »
Det är helt rätt, alla kålväxter ink kålrabbi sås nu kring 1:a maj (igår blev det här). Vet inte om de skulle hinna annars men så har vi alltid gjort.
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 7 användare (3 dolda)
Lasse-hatten, Lilla i, javill, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser