Jag lånar tråden lite, har också problem med mina tomatplantor. Dock inte lika alvarliga som trådskaparen...Jag satte frön i mitten av mars, tidigare än jag brukar. Ca en fjärdedel av plantorna har utvecklats som de ska, förutom att de är lite rangliga. Resten står still och rör knappt på sig. Klena och svaga är de med. De flesta tappade sina blad för några veckor sedan, så de nu ser ut som kala stammar. Detta har inte hänt mig förr. Vad kan detta bero på?Sedan funderar jag på om det är bättre att chansa med de små gängliga plantorna och ställa ut dem i kallväxthuset för att boosta upp dem lite. Det är förstås en risk om kylan kommer, men som de ser ut nu så blir de ändå inte användbara. Nu står de inomhus.
Jag var absolut av uppfattningen att det var för sent, är alla överens om att det fortfarande hinns med?
Tomatplantor kan stanna av nästan helt om de stått för kallt, dvs under ca 12-14 grader lite beroende på sort. Det kan vara jättetrögt att få igång dom igen. Om de inte utsatts för låga temperaturer så är en annan möjlig förklaring rotbränna, alltså svampsjukdom. Det att bladen trillar av som du beskriver kan tyda på svamp. Risken för rotbränna ökar om temperaturen är väl låg vid groning, om man övervattnar och om man använder begagnad jord/jordiga begagnade krukor.Om jag skulle göra ett räddningsförsök på små gängliga plantor så skulle jag börja med att plantera om dom i stora krukor och plantera dom djupt, så de blir mindre gängliga och i välgödslad jord. Köpt plantjord eller motsvarande kvalité/näringshalt. Sen skulle jag ställe dom så ljust som möjligt men ändå över 15 grader.
Har använt ny jord, nya krukor. De har stått varmt och ljust, och har gott om utrymme. Har planterat om dem (sänkt ner dem) tidigare. Av de alternativ du nämner skulle det kunna tyda på att jag helt enkelt övervattnat dem tidigare. Får se om de sätter fart igen.Vad gör jag om jag råkat ut för svamp/ rotbränna nu då? Går det att få ordning på, eller är plantorna dömda att vissna ner?
Resten står still och rör knappt på sig. Klena och svaga är de med. De flesta tappade sina blad för några veckor sedan, så de nu ser ut som kala stammar.