Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsfoder?  (läst 15395 gånger)

Meija

• Alf
    • Småland
Hönsfoder?
« skrivet: 28 apr-12 kl 11:21 »
Var kan man få tag på korn,havre eller spannmålskross?På Granngården har de ju bara utsäde!
Man,tonårs dotter hund två katter.Tuppen Lukas Brahma och han har en älsklingshöna Fjortiz blandis svart liten ettrig sak.Tuppen Alf troligen Brahmavit och grå och Ivar Brahma.Plus nu även tre blandis hönor till.Sju kycklingar.Sju ägg på gång.Ett litet gult hus med vita knutar i skogen.Med stor tomt

kennetshöns

SV: Hönsfoder?
« Svar #1 skrivet: 28 apr-12 kl 11:27 »
Jag köper mycket billigt av en bonde nära mig som krossar själv.
Så kolla med någon bonde är nog det enklaste och billigaste =D
Kenneth

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #2 skrivet: 28 apr-12 kl 11:57 »
Jag har också en bonde att hämtan hos för rätt peng. Han krossar man jag köper helsäd.

Ja så har jag ett par leverantörer i reserv, Lantmännen tar för bra betalt till sina direktörer. NEVER!!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 28 apr-12 kl 15:02 »
Granngården kan ta hem spannmål till foder och även kross om dom inte har det i sortimentet. Dom brukar få levernaser varje vecka. Ofta är det dock billigare att köpa direkt från någon gård om man kan det  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #4 skrivet: 28 apr-12 kl 22:01 »
Såg just att Meija bor i Småland som jag.  Kanske jag eller någon i din närhet kan fixa kontakt på säd till rätt pris. 2 kr/kg brukar det kosta i denhär provinsen.

Meija

• Alf
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 29 apr-12 kl 07:03 »
Ja, det vore förnämligt om jag kan få foder för 2 kr kilot.Det vore jättesnällt om du kan fixa en kontakt här i närheten åt mej.
Man,tonårs dotter hund två katter.Tuppen Lukas Brahma och han har en älsklingshöna Fjortiz blandis svart liten ettrig sak.Tuppen Alf troligen Brahmavit och grå och Ivar Brahma.Plus nu även tre blandis hönor till.Sju kycklingar.Sju ägg på gång.Ett litet gult hus med vita knutar i skogen.Med stor tomt

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #6 skrivet: 29 apr-12 kl 13:48 »
Ja, det vore förnämligt om jag kan få foder för 2 kr kilot.Det vore jättesnällt om du kan fixa en kontakt här i närheten åt mej.

Vore ju bra att veta var "Närheten" ligger isf.  ;D Småland är ju stort. PM:a?

vårlängtan

• Småland
« Svar #7 skrivet: 29 apr-12 kl 14:31 »
Ser att du bor i Målilla. Har du vägarna förbi Virserum så finns Byggvab där, de säljer Svenska foder och
har både hönsfoder , havre och korn.
Granngården i Vetlanda har och även Kalmar Lantmän i Åseda.
Jag har gett mina säd och ej hönsfoder ett tag, jag tycker de värper sämre, så nu ska jag köpa hönsfoder igen,
det är ju trots allt fullvärdigt.
Njuter av värme och allt det gröna!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #8 skrivet: 29 apr-12 kl 17:57 »
Ser att du bor i Målilla. Har du vägarna förbi Virserum så finns Byggvab där, de säljer Svenska foder och
har både hönsfoder , havre och korn.
Granngården i Vetlanda har och även Kalmar Lantmän i Åseda.
Jag har gett mina säd och ej hönsfoder ett tag, jag tycker de värper sämre, så nu ska jag köpa hönsfoder igen,
det är ju trots allt fullvärdigt.

Vad tar Lantmännen/Granngården numera?
Och järnhandlarna (svenskt foder)?

Närmaste Granngården ligger i Vimmerby. Är osäker på om Kalmar Lantmän är fristående men de har butik i Högsby. Kalmar Lantmän fixar säkert vad du vill, i Lenhovda är de iaf. mycke serviceminded. När det gäller värpfoder är de inget alternativ för oss. Mycke dyrare per kg. och för dåligt pelletrerat, hönsen här vill inte ha mjöl.
Ligger inte Gamleby (Frödinge Maskiner) närmast Målilla? http://www.djuronatur.se/?p=30688&pt=131&l1=7&l2=979&l3=Kalmar

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #9 skrivet: 29 apr-12 kl 22:57 »
När det gäller värpfoder är de inget alternativ för oss. Mycke dyrare per kg. och för dåligt pelletrerat, hönsen här vill inte ha mjöl.
Lantmännen har bara ett värpfoder som är pelleterat och det heter värp. Och i det är det i princip inget mjöl alls, så var du har fått den idén ifrån vet jag inte. Resten av deras värpfodersortiment är pelletskross och där är det ju fullt naturligt även en del mjöl...

Meija

• Alf
    • Småland
« Svar #10 skrivet: 30 apr-12 kl 06:04 »
Hej!
Nu har jag fått många uppslag till var jag kan skaffa säd.Jag är lite rädd för de färdiga värpfodren (tillväxthormon) Och så verkar det iaf sundast att ge hönsen det dom har fått i alla tider förr?/Merja

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #11 skrivet: 30 apr-12 kl 11:06 »
Lantmännen har bara ett värpfoder som är pelleterat och det heter värp. Och i det är det i princip inget mjöl alls, så var du har fått den idén ifrån vet jag inte. Resten av deras värpfodersortiment är pelletskross och där är det ju fullt naturligt även en del mjöl...

Ptjaaaaaaaaa, jag har provat 2 eller 3 säckar vid olika tillfällen. :-[ 
En släkting rörde ut det i matrester.

Ja så är det ju 1-2 kr dyrare per kilo och DET kittlar en smålänning! :o

anders 67

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 30 apr-12 kl 11:20 »
Hej!
Nu har jag fått många uppslag till var jag kan skaffa säd.Jag är lite rädd för de färdiga värpfodren (tillväxthormon) Och så verkar det iaf sundast att ge hönsen det dom har fått i alla tider förr?/Merja
Och var hittar du det tillväxthormonet
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #13 skrivet: 30 apr-12 kl 11:21 »
Hej!
Alltså, tillväxthormoner har inte varit tillåtet i svenskt foder på massor av decennier, så det behöver du inte vara rädd för.

Det finns ingen anledning att köpa krossat spannmål, utom möjligen till små kycklingar. Hållbarheten är dålig. Höns har en egen kross, den kallas muskelmage, och de kan utmärkt äta hel spannmål, som då hålls fräsch mycket längre. Kross härsknar, och vitamininnehåll och näringsvärde sjunker snabbt.

Höns har inte alls i alla tider fått bara spannmål, man har länge vetat om deras behov av proteiner för att kunna lägga ett rimligt antal nyttiga och goda ägg, utan att det tär på hönan. Sommartid kan de hitta en hel del av sitt proteinbehov själva, förutsatt att de är helt frigående. Annars får man tillsätta det till fodret, t ex ärtor, hampa osv.

Det finns massor av bra trådar om hönsfoder och hönsens näringsbehov, läs runt lite här på forumet, så lär du dig massor.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #14 skrivet: 30 apr-12 kl 11:26 »
Svenska foder har Värp kombi som är ett tillskott till spannmål, mina höns får fri tillgång på de och korn/vete helsäd :)
Krossad spannmål bör ätas upp inom en vecka för att inte tappa i näring/energi.
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #15 skrivet: 30 apr-12 kl 11:49 »
Ptjaaaaaaaaa, jag har provat 2 eller 3 säckar vid olika tillfällen. :-[ 
En släkting rörde ut det i matrester.

Ja så är det ju 1-2 kr dyrare per kilo och DET kittlar en smålänning! :o
Vilka av lantmännens produkter har du provat???
Jag har provat ett flertal av deras produkter eftersom här uppe i Norrbotten finns det ingen annan som är billigare än Lantmännen? Och deras pelletskross produkter innehåller mjöl men inte deras pelleterade produkter! Just nu har jag en pall hemma av värp-koncentratet och det är högst ett par matskedar mjöl i varje säck. Jag har även köpt ett antal säckar Allfoder Veg Pellets vid olika tillfällen utan mjöl. Alla deras övriga produkter är som sagt kross och då får man räkna med mjöl också.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #16 skrivet: 30 apr-12 kl 12:33 »
Vilka av lantmännens produkter har du provat???
Jag har provat ett flertal av deras produkter eftersom här uppe i Norrbotten finns det ingen annan som är billigare än Lantmännen? Och deras pelletskross produkter innehåller mjöl men inte deras pelleterade produkter! Just nu har jag en pall hemma av värp-koncentratet och det är högst ett par matskedar mjöl i varje säck. Jag har även köpt ett antal säckar Allfoder Veg Pellets vid olika tillfällen utan mjöl. Alla deras övriga produkter är som sagt kross och då får man räkna med mjöl också.

Om det inte finns annat på nära håll, så skulle "en smålänning" också köpa det lite dyrare. Att åka runt för merkostnaden är snart gjort.
Eftersom hönsen här bara äter pellets så har jag aldrig köpt annat än pellets. Och i de säckar jag fått har det varit stort svinn. Minns inte vilken sort det var men de 70-80%-en som var pellets var mycke grövre än startfodret.

Märkligt nog tjyvar de av startfodret med förtjusning om de kan!  ;D

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #17 skrivet: 30 apr-12 kl 12:40 »
Om det inte finns annat på nära håll, så skulle "en smålänning" också köpa det lite dyrare. Att åka runt för merkostnaden är snart gjort.
Eftersom hönsen här bara äter pellets så har jag aldrig köpt annat än pellets. Och i de säckar jag fått har det varit stort svinn. Minns inte vilken sort det var men de 70-80%-en som var pellets var mycke grövre än startfodret.

Märkligt nog tjyvar de av startfodret med förtjusning om de kan!  ;D
Men är du säker på att det inte är pelletskross som du köpt? Personalen på foderaffärerna, särskilt lantmännen, är oftast helt inkompetenta, så det är inte alls säkert att man får det fodret man efterfrågat.

Bor man inte för långt från Tingsryd, så rekommenderas Börjes.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #18 skrivet: 30 apr-12 kl 13:08 »
Men är du säker på att det inte är pelletskross som du köpt? Personalen på foderaffärerna, särskilt lantmännen, är oftast helt inkompetenta, så det är inte alls säkert att man får det fodret man efterfrågat.

Bor man inte för långt från Tingsryd, så rekommenderas Börjes.

Jag läser mycke bättre innantill själv, än de flesta i butiken. Och så vet jag vad jag letar efter!

Det skiljer inte så mycke mellan järnaffären och Börjes att det betalar kostnaden för 8 mil, då skulle jag få köpa ett halvt ton. Men har jag vägarna förbi Tingsryd så ................. det har hänt. Inte för att Börjes är speciellt billigt men de har mycket som inte andra har.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #19 skrivet: 30 apr-12 kl 13:16 »
Vill man köpa foder billigt, som man inte kan köpa direkt från bonden, så är det hela pallar som gäller. I allmänhet 600 kg. Då får man ett mycket bättre kilopris. Och rätt förvarat så håller fodret minst ett år, så man behöver inte ha så många höns för att det ska gå åt.

Att köra kostar massor, därför köper jag aldrig mindre än en pall foder när jag köper foder.

Dela detta:

* Inloggade just nu

634 gäster, 3 användare
Smålandstokarna, skogskälla, mulen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser