Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ene  (läst 4187 gånger)

bock

• Östergötland
Ene
« skrivet: 28 apr-12 kl 04:53 »
Hur kommer det sig att enestolpar till blandannat gärdesgårdar står sig så bra mot röta? Har fått tips om stolpar av ene som alternativ till ek till min gethage.

Huggorm

• Gäst
SV: Ene
« Svar #1 skrivet: 28 apr-12 kl 05:27 »
Extremt tätvuxet virke. Du kan även prova grangrenar, det är ungefär lika bra.

bock

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 28 apr-12 kl 21:34 »
Fördelen med enevirke är att det spricker inte så lätt ochså. Många fördelar alltså.

Humle

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 28 apr-12 kl 22:09 »
Lite lyxigt att använda ene till sånt tycker jag :). Enar kan bli väldigt gamla men ändå vara små. En bristvara i det moderna skogsbruket.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

bock

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 30 apr-12 kl 00:45 »
Håller med. Hade turen att få tag på en del stolpar. Hellra dom än att köpa en massa stolpar på järnhandeln som är impregnerade med en massa kemikalier och gifter och dessutom blir det ganska dyrt.

se38005

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 12 maj-12 kl 21:14 »
Fördelen med enevirke är att det spricker inte så lätt ochså. Många fördelar alltså.

Nja, det där blev väl lite fel ändå, ene-virke spricker ganska lätt.  Om man i naturen hittar en en som blåst omkull, och tittar närmare på den,  så ser man att stammen har en massa sprickor, det är pga dessa sprickor som den har "böjt" sej.

Däremot så är enevirke lite "fett",  det märks om man slipar lite grann,  slippapperet sätts igen av det feta slipdammet.  Detta gör att ene virke har bra motståndskraft mod uttorkning och röta. 

Kan berätta att när vi flyttade in i huset där vi bor, så fanns inget handtag på altandörrens utsida. Dörren låstes med en spanjolett från insidan, men som sagt det fanns inget handtag på utsidan.  Då monterade jag ett enkelt handtag av plåt, troligen förnicklat, blankt och fint var det i alla fall.  Dvs första året var det fint,  redan efter en vinter syntes spår av rost.

För att i stället ha nåt hållbart, så tillverkade jag ett handtag av en bit enevirke.  Detta hände 1988, handtaget sitter fortfarande kvar, och ser fortfarande bra ut.

Dela detta:

* Inloggade just nu

616 gäster, 2 användare
Be, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser