Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man tjäna något på att ha får?  (läst 11095 gånger)

Suzy

  • Gäst
Kan man tjäna något på att ha får?
« skrivet: 09 nov-06 kl 11:53 »
Tjänar ni pengar på ull, slakt eller på att sälja lamm?
Jag har en minigård i stockholmsområdet och känner att det börjar bli dags att flytta till en riktig gård ute i riktiga landet.
Eftersom att jag har hästar som bara är en stor utgift vore det trevligt att ha några djur som inte går med förlust eller kanske lite plus till och med.
Så min fråga är: Tjänar ni pengar på fåren? I så fall på vad?

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Kan man tjäna något på att ha får?
« Svar #1 skrivet: 09 nov-06 kl 12:19 »
Hej Suzy
Jag har 25 tackor och dom går ganska så precis +-0

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Kan man tjäna något på att ha får?
« Svar #2 skrivet: 10 nov-06 kl 15:34 »
..och jag har 130 tackor, lägger ner ungefär en halv årsarbetskraft och tjänar en 1/4 årsinkomst på fåren.
I mycket runda slängar kan man säga att 600 tackor motsvarar ett heltidsarbete och 300 en halvtid. Ju mindre man har desto mer äts upp av fasta kostnader. Det finns dock enorma variationer. Graden av produktförädling samt kostnader för mark, foder och byggnader varierar mkt. Hur väl man lyckas med uppfödningen är helt avgörande för det ekonomiska resultatet. Skaffa kunskap innan du skaffar får så spar du både pengar och bekymmer.
Rekommenderar ett kompendium som heter "lönsam lammproduktion". Det ges ut av Hushållningssällskapet i Jönköping till självkostnadspris, ca 400:-

Lars M

  • Gäst
Re:Kan man tjäna något på att ha får?
« Svar #3 skrivet: 10 nov-06 kl 17:55 »
Hej
Jag tror att det är så att har man många får så har man maskiner och de är dyra men samtidigt har man lite större arealer.Så då tror jag att eu stödet är ca vinsten.
När man har hållit på några år.

Är man liten så tror jag att vinsten efter några år när stängslet är betalt att vinsten ligger i att man har eget kött och kan sälja lite till andra.

Men en sak gäller för båda fallen ,man måste gilla djur och inte ha som mål att bli rik på pengar.
Det finns annat som uppväger, det vet alla som har kelat med ett litet lamm.

Mvh  Lars


Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Kan man tjäna något på att ha får?
« Svar #4 skrivet: 13 nov-06 kl 09:48 »
..och jag har 130 tackor, lägger ner ungefär en halv årsarbetskraft och tjänar en 1/4 årsinkomst på fåren.
I mycket runda slängar kan man säga att 600 tackor motsvarar ett heltidsarbete och 300 en halvtid.
Ju mindre man har desto mer äts upp av fasta kostnader.

Stämmer mycket bra med vad jag lärt mig  :)
Det är den krassa verkligheten!
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

javill

  • Inlägg: 11426
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Kan man tjäna något på att ha får?
« Svar #5 skrivet: 13 nov-06 kl 15:46 »
Jag har ju skaffat får i år (har 18 tackor nu) och uppstarten kostar onekligen mycket. Det är så mycket man behöver. Fåren såklart men, även stängsel (komplettering och upprustning) och sen skulle jag behöva investera i fårgrindar men, löser det hjälpligt så länge. Sen vore ju en klippmaskin bra men, jag nöjer mig med en handsax så länge och lejer bort klippningen. Skulle vilja ha en herdestav och ett par höhäckar också. Sen till vårens lamning behövs mycket ut i fall att och så märktång och brickor förstås.

Jag har som tur är ett gammalt fårhus redan på gården för det skulle onekligen kosta en del för att bygga nytt/bygga om. Nu i början är det ju mycket engångskostnader eller i alla fall väldigtsällankostnader så jag försöker hålla kostnaderna nere så mycket som möjligt nu i början eller i alla fall sprida dem så gott det går. Eftersom jag har hästar sen innan har jag ju en del typ elaggregat och spannar redan.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Kan man tjäna något på att ha får?
« Svar #6 skrivet: 04 dec-06 kl 00:43 »
Beroende på hur stor mark du har och hur många får du tänkt skaffa så får man ju välja ras...

EU stöd...
Har du egen mark så kan du ju även söka jordbruks stöden- EU stöd...
Gårdsstöd finn ju i hela landet... olika summor beroende på om det är åker mark eller betes mark...

Du kan ju även söka miljöstöd för betes marken om du ber länstyrelse komma ut och kolla den...
det blir ju minst en 1000 lapp per ha.

beroende på om du bor i stöd område kan du ju även söka kompensations bidrag... för tackorna...  (7 Tackor = 1 Djurenhet(DE)

nästa åt kommer det även bli ett vallstöd i hela sverige... olika summor beroende på var i sverige man bor...

men surfa in på SJV.se och kolla i stödguiden så ser du vilka stöd du kan söka...

EU stöden är ju en viktig inkomst för dagens bonde även om du är liten...
Även om man igentligen hellre vill få betalt för sina produkter än en massa stöd regler och kontrollanter som springer så är det tyvärr verkligheten i dag.....

och man har ju rätt att söka stöden så det är ju synd att strunta i
 dem...



det blir ju lite pengar till foder, staket osv...

som de andra skriver...
vill man bli miljnär så skall man inte blir jordbrukare över huvud taget...

Men det är ju trevligt med djur och skönt att veta vart mataen kommer ifrån...

Beroende på vilken sorts får man har så försöker man väl få in lite inkomster ...

Har man köttfår -så går de ju i allmännhet bra att sälja slakt djur till slakteriet... men man måste lära sig hullbedömning så de inte blir över feta..
I bland har ju texel ex svåra lamningar - så då är det ju bra att man gått nån kurs så man kan hjälpa tackorna om det behövs....
Ullen från texel är väl inte så jätte efter traktad..
utan på dem kan man nog få de metsa pengarna + på just slakt och ev livdjur..

har man tex
rya eller finull så är det ju ullen och skinnen man kan få in lite pengar på... - nu är det ju inte några direkt skyhöga priser på ull ....
Men även efter dem går det ju att få slakt vikter på lammen..  men man måste väga dem så man är säker på att de helst väger mellan 16- 24 kg... slaktat... så man får nåt betalt..

Pälsfåren/ gotlandsfåren är ju skinnfår... de är avlade för vackra gråpälsskinn med en lagom lock...
de är även avlade för att få till räcklig slakt vikt på lammen...


Om man har tänkt ha bara en liten flock på 5-10 tackor då passar ju även gute får och allmogefåren bra...

Allmogefåren är ju i allmännhet mindre än andra får och hölls för ullens och skinnens skull..
så de är ju inga kött får precis... men visst blir det kött på dem också... men de växer ju saktare och blir naturligt vis inte lika stora...
iallmännhet ligger slakt vikterna på runt 15 kg ... lite beroende på ras...
De blir inte feta...
Ullen går utmärkt att spinna och tova..
Livdjur har gått bra att sälja..
Vet ej om det är över pris... men själv så tycker inte jag att 500 kr för en bagge är över pris...


då tycker jag att dessa mönstrade päls och texelbaggar verkligen har över priser... var det inte över 20 000 kr i höstas....?

och visst kan man ha korsnings får... blir ju ofta väldigt friska och pigga får...(korsnings effekten)

det man skall tänka på som sagt är nog vad vill jag ha mina får till?
satsa på slakt djur, eller bra få fint i betes hagarna...

Hur många skall jag ha....
5, 20, 70 ....

och beroende på detta får man besluta sig för vilka raseer som kan passa.

Kanske har du någon resturang i närheten som vill köpa lokalt kött...
då går det ju säker även bra med lättare lantraser...

Men vill man satsa stort så är det ju kött ras korsningar som betalar sig bäst...
Men det är små marginaler... och det räcker ju med lite för många veterinär besök så är förtjänsten borta...

Själv så trivs jag utmärkt med mina små lätthanterliga 35 kg tackor... roslagsfåren... har haft dem i 11 år nu...

Men jag säljes dem inte till slakteriet...


 :)



 
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
Re:Kan man tjäna något på att ha får?
« Svar #7 skrivet: 04 dec-06 kl 15:33 »
då tycker jag att dessa mönstrade päls och texelbaggar verkligen har över priser... var det inte över 20 000 kr i höstas....?

Snittet låg på ca 8000 på baggaktionen på texel.. Men det är nog inte överpris på dem om man tänker som de stora uppfödarna gör.. säg att du får 10 ton kött per år och kan gå upp i snitt en klass på köttet och få 2 kr mer per kilo.. 2 x 10000 = 20000 intjänat på första året för dem.. räkna till då att du får livdjur som är värda en hel del mer och hela besättningen höjs. Säger inte att denna storproduktion är rätt.. men för de större producenterna är 20000:- för en bagge ingenting mot  vad  det ger..

i england kostade en bagge 460000:- förra året tror jag.. sverige ligger extremt lågt prismässigt på avelsdjur..

En bagge som är dålig med bra släkt är bättre att betäcka med än en bra bagge med dålig släkt..

Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:Kan man tjäna något på att ha får?
« Svar #8 skrivet: 05 dec-06 kl 12:25 »
den dyraste baggen i årets auktion kostade 30500 kr....

Det jag ville säga med detta, är att det brukar stå här på forumet att det sälj djur till över priser...
och jag vet att vissa då tycker att kanske just allmogefåren säljes till över priser...
föreningens rekomenderade priser är ju bl a
800 för avvant tacklamm
1000 kr för tacka
 500 för bagge...
då är djuren genbanks registrerade och märkta...
Och man vill ju att folk som köper dem skall vara rädd om dem.. man försöker ju bevara en ras.. där för är det rekomenderade priset på baggarna också bara 500 kr... för man vill att så många baggar som möjligt används i aveln..


vet att många säljes rya får för 2000 kr st ...
Detta är enligt vissa då över priser.. men det är ju frivillgt att köpa vika får man vill...

Blandras får är ju oftare billigare...


Det är nästan alltid billigare att köpa får på hösten ... innan slakten.. än på våren...

vet naturligt vis detta med avelsfram steg i förädlingsaveln...
och det är ju verkligen inte lätt att få det gå ihop ekonomiskt.. även för en stor får bonde...

Så man skall ju tänka efter vad man vill och vilka förutsättningar man har på gården...
 :)


 
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Kan man tjäna något på att ha får?
« Svar #9 skrivet: 28 dec-06 kl 19:32 »
Har du egen mark så kan du ju även söka jordbruks stöden- EU stöd...
EU stöden är ju en viktig inkomst för dagens bonde även om du är liten...
och man har ju rätt att söka stöden så det är ju synd att strunta i dem...

Alla har rätt att söka bidragen...men inte att få dem....

Det EU-bidrag som kallas Kompensationsbidraget*
kan man inte söka om man är ålderspensionär eller har hel sjukersättning eller hel aktivitetsersättning när stödåret börjar!

*Kompensiationsbidraget är det vi får för vall och betesmark. Och som då kräver ett visst antal djurenheter per ha.I vissa områden får man det även för spannmål o potatis.

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 29 dec-06 kl 17:56 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

305 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser