Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inavelsdepression  (läst 2858 gånger)

subterram

• Ulrika
    • Skåne
    • Kennel Sub Terram
Inavelsdepression
« skrivet: 27 apr-12 kl 10:58 »
Vi började med 13 duvor för några år sedan. Antalet har sedan varierat allt mellan 10 och 40, beroende på antal ungar, eller hur flitig duvhöken har varit. Just nu har vi 15 duvor. Här är det konstiga; de få ägg som har lagts har inte varit befruktade, vi har alltså inte fått några ungar alls i år. Normalt vid den här tiden på året brukar vi ha gott om ungar, och de ruvar i andra omgången. Men i år ingenting... Jag vet inte hur mycket de ursprungliga duvorna var släkt med varandra.
Min fundering är alltså om det kan handla om inavelsdepression? Reflektioner?
I´m not your bitch...bitch

Jennyt

• Västergötland
SV: Inavelsdepression
« Svar #1 skrivet: 27 apr-12 kl 11:02 »
Jag har inga duvor, men reflekterar över att mina tuppar har varit sent igång med befruktning i år. Det är först nu jag har första kläckningen. Kanske kan det vara samma med dina duvor ???
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 27 apr-12 kl 12:51 »
Mina duvor har förökat sig hela vintern,även i 15minus..
Har du några hanar i flocken?
Fjäderfän och kaniner

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #3 skrivet: 27 apr-12 kl 12:59 »
Kom duvorna från samma ställe. Hur många var hanar resp. honor?

Csilla75

• Skåne
    • mina husdjur
« Svar #4 skrivet: 28 apr-12 kl 22:54 »
haft samma problem iår och mina är definitivt inte släkt med varandra.  :) för en vecka sedan lyckades de indiska kläcka fram en liten bebis och det efter tredje försöket!  ::)
ägare till ett par vita påfågelduvor med spetssvans. har även ett par indiska påfågelduvor, häckpar.

min hemsida med bilder på duvorna: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=120018&gid=2191944

subterram

• Ulrika
    • Skåne
    • Kennel Sub Terram
« Svar #5 skrivet: 29 apr-12 kl 11:33 »
Jag vet faktiskt inte, eftersom jag inte har en susning om hur jag ska könsbestämma dem. Men kanske är det så enkelt som att vi numera bara har honor...

Csilla75

• Skåne
    • mina husdjur
« Svar #6 skrivet: 29 apr-12 kl 18:55 »
Jag vet faktiskt inte, eftersom jag inte har en susning om hur jag ska könsbestämma dem. Men kanske är det så enkelt som att vi numera bara har honor...

om man säger såhär... hur många ägg ligger det i holken / par? är det 2 har du hona+hane, är det 4 är det hona+hona.
vad är det för duvor du har förresten? jag klipper stjärtfjädrarna på mina indiska annars kommer inte hanen åt.  ::)
ägare till ett par vita påfågelduvor med spetssvans. har även ett par indiska påfågelduvor, häckpar.

min hemsida med bilder på duvorna: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=120018&gid=2191944

subterram

• Ulrika
    • Skåne
    • Kennel Sub Terram
« Svar #7 skrivet: 01 maj-12 kl 17:53 »
I så fall har jag nog både hanar och honor. Det brukar vara 1-2 ägg. Jag har brevduvor, vi använder dem när vi tränar ståndanlag på våra stående hundar. Efter avslutat värv flyger duvan hem igen, mycket praktiskt.
Vi ska skaffa några nya från ett helt annat ställe, och se om det blir fart på förökningen igen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 4 användare (1 dolda)
Galaxie, simon.arvestrand, skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser