Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Välkomsthage till lammen/In på natten  (läst 1258 gånger)

zeina66

• Värmland
Välkomsthage till lammen/In på natten
« skrivet: 27 apr-12 kl 07:17 »
Hej. Den enda hage som inte är betad av får förra året har ett läge där solen tittar in sist...men det är den enda hage jag vill släppa lammen. De brukar få gå i en välkomsthage i tre veckor. Brukar släppa ut tackor/lamm runt 20 maj men då brukar dom ändå få hö på kvällen. Den hagen har heller inget vindskydd.
Av hänsyn till parasiter; kan jag ta in dom på natten,eftersom betet inte räcker på våren är smidigare att fodra inne. Det är knappt 200 meter till hagen så de är lätta att ta in/ut. Deras magar vänjer sig lagom fort vid gräset och när tre veckor gått bord jag ha tillräckligt med gräs i nästa hage...
Någon skrev att får ej "återsmittas" på stall...

Vad tycker ni?
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

vallhunden

• Västergötland
SV: Välkomsthage till lammen/In på natten
« Svar #1 skrivet: 27 apr-12 kl 11:08 »
Låter som en jättebra idé, bara de får foder inne på kvällen, så går det bra! ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #2 skrivet: 27 apr-12 kl 11:49 »
Tycker också det låter som en jättebra idé, eftersom jag alltid gjort just så och det har fungerat perfekt. Jag har släppt ut dem i välkomsthage något tidigare, kring 25 april, kanske våren kommer tidigare här. Jag har tagit in dem på nätterna och fodrat med hö och de har fått vänja sig vid gräset lite långsammare. Aldrig några problem med magarna. Sedan till sommarbete i månadsskiftet maj-juni, då har de fått klara sig utan vindskydd. I den hagen står ett antal stora granar som de gått in under i början när det regnat.
Åsenfår, hundar och katter

zeina66

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 27 apr-12 kl 10:46 »
Så får det bli då :) och då kan jag ju släppa dom redan runt den 10 maj kanske,hoppas några strån tittat fram då :)
Det är växtzon 5 här,det går trögt på våren.

Förra året fick dom kvällshöet i hagen men det var jobbigt att kratta bort spill efter 3 veckors mumsande...
Tack ska ni ha :)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 1 användare
Häggblomma

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser