Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vingliga-baklänges-på rygg  (läst 2243 gånger)

jacobi

• -
vingliga-baklänges-på rygg
« skrivet: 26 apr-12 kl 21:12 »
mina 2 dar gamla vaktelkycklingar är vingliga ser trötta ut, går baklänges när de håller på at trilla bakåt
för att tydligen hålla balansen, men förmår inte. -> hamnar på rygg o har svårt att komma upp.
när de är 4-5 dar dör de! ?
hade inga djur sen tidigare,  köpte ägg o kläckte.
de är inomhus under en värmeplatta, o ger de kalkonstart o vatten.
Nån som varit om nåt sånt ??

nikky

• ,japanska vaktlar
    • -
SV: vingliga-baklänges-på rygg
« Svar #1 skrivet: 26 apr-12 kl 21:16 »
är du säker på att de har 35 grader varmt ? testa o sätta in dem i kläckaren igen på 35 grader..så gjorde jag o mina piggnade på sej.

jacobi

• -
« Svar #2 skrivet: 26 apr-12 kl 21:27 »
jodå, jag har en termometer under plattan, =36

torparsambo

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 27 apr-12 kl 08:19 »
Det hände exakt samma sak med mina fyra vaktlar som kläcktes?!  :'(

Har ingen aning om vad som hände, tyckte jag skötte dem såsom jag läst mig till att man ska göra!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 27 apr-12 kl 08:34 »
mina 2 dar gamla vaktelkycklingar är vingliga ser trötta ut, går baklänges när de håller på at trilla bakåt
för att tydligen hålla balansen, men förmår inte. -> hamnar på rygg o har svårt att komma upp.
när de är 4-5 dar dör de! ?
hade inga djur sen tidigare,  köpte ägg o kläckte.
de är inomhus under en värmeplatta, o ger de kalkonstart o vatten.
Nån som varit om nåt sånt ??
Har du sett att dom har ätit och druckit? Kaklonstart är kanon till vaktelkycklingar men man måste mala/mortla/köra i matberedaren så att det blir mjöligare. Vanlig kalkonstart är alldeles för grovmald för vaktelbebbar!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Jennyt

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 27 apr-12 kl 08:43 »
Håller med Azzo-Lina. Det låter precis som om de inte får i sig mat. Även om maten är tillräckligt liten kan vaktlar vara tröga på att komma igång att äta  :-\
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

jacobi

• -
« Svar #6 skrivet: 27 apr-12 kl 11:43 »
jo de äter (-de bajsar flitigt) o klart att jag malt det.
det gick bra vid förra årets kläckning då jag köpte äggen av dig(=Lina)
så jag funderar nästan om det kan vara nåt med äggen jag köpt i år.?

tinaw

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 30 apr-12 kl 06:51 »
Äggen gör ingen skillnad på hur friska kycklingarna blir, däremot kan äggkläckaren spela roll. Annars är det i första hand utfodring, vatten och värme som är grejen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

675 gäster, 1 användare
Mikael Jalonen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser