Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Adopterat lamm - råmjölk.  (läst 828 gånger)

Sara Albinson

• Skåne
Adopterat lamm - råmjölk.
« skrivet: 26 apr-12 kl 12:45 »
I går morse fick tacka nr5 två döfödda lamm. Nu på morgonen fick tacka nr 7 tre lamm. Tidigare har trillingar slutat med att vi fått stödmata ett lamm så tanken slog mig att flytta ett lamm från 7:an till 5:an.
Detta verkar gå bra, 5:an slickar och låter lammet dia.

Min fråga är då, får lammet tillräckligt med råmjölk? Det har säkert hunnit dia sin riktiga moder några gånger innan jag flyttade den. Har tacka nr5 fortfarande råmjölk i sitt juver till detta lilla lamm?

/Sara

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Adopterat lamm - råmjölk.
« Svar #1 skrivet: 26 apr-12 kl 13:06 »
Kan du avgöra om fosterbecket har gått?  Om de andra lammen var döda båda två, så borde väl råmjölken finnas kvar i juvret ???  Eller?

Kära nån, att jag aldrig har tänkt på det!  Men råmjölken späds ju ut allteftersom de små dricker upp den, eller ???  :P

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Kajsa

• Blekinge
SV: Adopterat lamm - råmjölk.
« Svar #2 skrivet: 26 apr-12 kl 13:13 »
Råmjölken finns kvar om ingen annan har druckit där. Du kan jämföra själv genom att mjölka ur lite ur hennes juver och ur den tackas juver som lammade först så ser du att mjölken är mer gul-gräddaktig hos henne som adopterade ett lamm och hos den som blivit diad längre är mjölken tunnare och vitare.
Härligt att det löste sig så bra!

Hälsningar Kajsa

Dela detta:

* Inloggade just nu

966 gäster, 9 användare (1 dolda)
Klasb, Znibban, Krister Wendelin, Stengrim, torpjens, Henrik1983, -kaja-, carlos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser