Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kaninuppfödning  (läst 1498 gånger)

Ardennermarianne

• Ett liv utan djur, är inget liv.
    • Västmanland
    • mariannes-stickovirklya
kaninuppfödning
« skrivet: 26 apr-12 kl 12:37 »
Jag tänkte starta uppfödning av slaktkaniner, vilken ras lämpar sig bäst till detta? Funkar Gotlandskaniner till detta? Är tacksam för tips. Jag har stora innomhus utrymmen och stort utomhus. Kan man föda upp ungarna på "lösdrift"?  Avelsdjuren tänkte jag ha i stora rymliga burar. Finns det någon som köper upp livdjur? Vad får man för ett livdjur? Är tacksam för alla tips ch svar. Marianne.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: kaninuppfödning
« Svar #1 skrivet: 26 apr-12 kl 12:41 »
Välkommen till forumet!

Läs runt lite på kanintavlan, så hittar du mycket info kring allt det du undrar över. Har du följdfrågor när du läst något, så ställ fler frågor.

Dina frågor är så generella, att det inte går att ge ett kort svar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 26 apr-12 kl 13:00 »
Jag tänkte starta uppfödning av slaktkaniner, vilken ras lämpar sig bäst till detta? Funkar Gotlandskaniner till detta? Är tacksam för tips. Jag har stora innomhus utrymmen och stort utomhus. Kan man föda upp ungarna på "lösdrift"?  Avelsdjuren tänkte jag ha i stora rymliga burar. Finns det någon som köper upp livdjur? Vad får man för ett livdjur? Är tacksam för alla tips ch svar. Marianne.
Hej!
Burar kan du köpa av mig, har en 6-fackare klar om några dagar, varje fack är på 0,7 m2, kan även bygga en större modell på 0,9 m2 /fack.

Beekeepern. :)
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Ardennermarianne

• Ett liv utan djur, är inget liv.
    • Västmanland
    • mariannes-stickovirklya
« Svar #3 skrivet: 26 apr-12 kl 13:07 »
Vad kostar dina burar och hur ser de ut? Mvh Marianne.

Axilur

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 26 apr-12 kl 13:10 »
New Zealand är populär för kött avel.

Blåsippan

• Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
« Svar #5 skrivet: 26 apr-12 kl 13:12 »
Mina skyddslingar går i lösdrift, och jag är helnöjd, så mycket enklare att sköta, och kaninerna verkar nöjda.  (Utom hanen, som magrar i sin bur, han vill väl hellre magra pga överansträngning, tokstollen!)

Nackdel som jag har upptäckt:  Måste få undan ungherrarna innan de är slaktmogna.

Största fördelen:  Mycket enklare att hålla fodertråg och vattenskål rena.  Även enklare att hiva ut dyngan (om kaninerna är på bete medan det sker), gladare kaniner.

Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 26 apr-12 kl 13:34 »
Hej!
Här kan du se bilder på några av burarna, pris ca 1000 kr / fack.
Det finns någon begagnad också.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=76369.0;all

Beekeepern. :)
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

676 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser