Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kompostera gödsel i plastsäck?  (läst 6329 gånger)

skogsråetiskogen

• Småland
Kompostera gödsel i plastsäck?
« skrivet: 26 apr-12 kl 07:10 »
Vet inte var jag ska lägga tråden, men provar här.... Har en tanke om att kanske sälja gödsel. Jag har får och höns. Har idag inget tak över gödseln annat än presenning. Kan man inte istället direkt när man mockar ut skyffla ned gödseln i plastsäckar, knyta ihop och förvara en tid tills det har brunnit och förmultnat? Hade varit smidigt tänker jag.... Har läst nånstans om att man måste tillsätta vatten och lägga dem i solen och sen tar det nåt år. Har någon provat?

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Kompostera gödsel i plastsäck?
« Svar #1 skrivet: 26 apr-12 kl 07:33 »
Jag stoppade lite dynga i en stor sopsäck i höstas. Öppnade den igår och det såg jättefint ut, nästan helt förmultnat.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Lycka

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 26 apr-12 kl 08:01 »
Samma erfarenhet är jord i säckarna nu.
« Senast ändrad: 29 apr-12 kl 09:04 av Lycka »
Hedemorahöns

Tuve

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 26 apr-12 kl 08:24 »
Jag gjorde så för 1½ år sen, men har inte kollat i säckarna, faktiskt. Jag ska göra det och rapportera. Jag gjorde det för att det kommit fågelloppor i getternas ströbädd, och jag ville försöka ge dem lite svårare att överleva.

LenaWB

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 29 apr-12 kl 09:01 »
funkar utmärkt som du tänkt, något snabbare går förmultningen om du sticker lite lufthål i
säckarna, men då kanske då måste lägga dem i en ytterligare säck vid försäljningen. Ingen vill lasta gödselsäckar i bilen som läcker  ;). ett tips - gör inte säckarna för tunga...har en egen hovleverantör strax utanför Rimbo som har fattat det där att att inte lägga i mer än omkring 10 kg i varje säck....lättare att slänga in 10 st 10 kg säckar i bilen än 5 st 20 kg...
Odlar själen och allt möjligt annat på tomten o odlingslotten i Spånga, samt på fritidsstället i Roslagen.  Älskar skog o mark, vovven o ja är perversa på att plocka svamp. Gjuter betongföremål, kardar o försöker spinna ull - har inte riktigt tid att jobba men vad göra...

Dela detta:

* Inloggade just nu

699 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser