Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mjölkprotein och -socker  (läst 10967 gånger)

manna

• -
mjölkprotein och -socker
« skrivet: 08 nov-06 kl 20:56 »
Är det mjölkproteinet eller -sockret som förändras när komjölk blir ex filmjölk? Blir inte klok på vad det är jag inte tål. Har druckit (en mindre mängd) getmjölk, vilket magen inte alls protesterade mot. Ibland tycks yoghurt funka, ibland filmjölk, ibland ingetdera.

Nu är jag vansinnigt sugen på komjölk. Laktosfri komjölk finns ju, men mjölkproteinfri?  ??? Måste få dricka mjölk! KOMJÖLK! GE MAJ!!! JA VELL HA!!!

Sojamjölk och havredyngan smakar ju blahablaha...  :(
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:mjölkprotein och -socker
« Svar #1 skrivet: 09 nov-06 kl 13:43 »
Öhum.....sockret väl? Mjölksyrebakterier äter laktos och bildar mjölksyra, som får filen att tjockna.

Nästa gång du hälsar på så får du prova med ett stort glas  ;) Eller så får du börja mjölka Lilith i vår.

Varg-älva

• Finland
« Svar #2 skrivet: 09 nov-06 kl 18:40 »
Om du tål vanlig hård ost (lagrad ost) är det nog laktosen (alltså mjölksockret) du reagerar på. Proteinerna bibehålls nog när man behandlar mjölken. Laktosen ändrar. Sura mjölkprodukter (yoghurt, fil osv) brukar man tåla bättre, och vissa tål bättre kokt mjölk (i gröt t.ex) men det gäller att pröva sig fram. Och så finns det ju laktosfria alternativ.
Själv har jag problem med laktosen och till vardags dricker jag aldrig mjölk, och äter inte heller yoghurt eller dylikt. Detta innebär att jag kan fuska emellanåt, det vill säga äta gröt kokt på mjölk, dricka ett glas nu och då osv. Och så behöver jag inte läsa innehållsförteckningen på mat så noggrannt, utan klarar av att äta mjölkchoklad. (Det får jag annars ont i magen av när jag har "sämre perioder" av för mycket fuskande) Och är jag bortbjuden någonstans så kan jag äta vad som bjuds!  

manna

• -
« Svar #3 skrivet: 10 nov-06 kl 15:46 »
Gruff, nu är det verkligen STORA glas som gäller! Håller på att gå åt alldeles av mjölklängtan. Efter de båda svaren här i tråden kommer jag att försöka mig på laktosfri komjölk. Det måste gå!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

sofia på gotland

« Svar #4 skrivet: 10 nov-06 kl 15:54 »
Det kan också vara en lite sällsyntare intolerans. Det finns folk som inte alls tål homogeniserad mjölk, dvs fettkulorna blir så små att kroppen inte känner igen dem som mjölkfett och reagerar med få spader. Har man den intoleransen kan man köpa Arlas gammeldags mjölk på paket eller hämta direkt hos nån som har mjölkkor.

En väninna till mig som hade Jerseykor hade flera kunder som inte tålde vanlig mjölk som kom och handlade av henne, Jerseykor är lite som getter, de äter vad som helst och har en väldigt koncentrerad, fetare mjölk, det är värt att prova om du kan få tag på!

manna

• -
« Svar #5 skrivet: 10 nov-06 kl 20:47 »
Det kan också vara en lite sällsyntare intolerans. Det finns folk som inte alls tål homogeniserad mjölk, dvs fettkulorna blir så små att kroppen inte känner igen dem som mjölkfett och reagerar med få spader.

Intressant. Jag har en vän som klarar lågpastöriserad, icke-homogeniserad mjölk. "Vanlig" komjölk får hon extrema magsmärtor av. Trodde faktiskt att hon drev med mig, men nu har jag ju fått besked även från annan källa. Får be min vän om ursäkt...  :-[

Kenneth

• Kehlet-Produkter
« Svar #6 skrivet: 10 nov-06 kl 21:50 »
Angående mjölkproblem
Pröva med en unik yoghurt.
Kolla sidan.
http://www.pm-produkter.info/produkter/fitline/allin1000/index.html

manna

• -
« Svar #7 skrivet: 11 nov-06 kl 10:21 »
Laktosfri mjölk smakar inte gott. *upplysa*

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 11 nov-06 kl 12:31 »
Gör som varg-älva. Försöker håla mig ifrån mjölk produkter så att jag kan fuska lite när det behövs..( glass.. :P) Tål låglaktos produkter i måttliga mängder, vanlig fil o dyl. inte alls. Däremot min mamma fixar surade mjölk produkter men inte låglaktos.. ???
Min mormor kom på att hon var laktosintolerant när dom gjorde sig av med korna o började köpa mjölk, vad kan man dra för slutsatser av detta då? Att det är olika för alla o man måste prova sig fram sin kvot av mjölkprodukter o vad man prioriterar..

Jag älskar långfil, vilket jag inte tål o inte finns laktosreducerat.. Kunde inte motså i somras o svepte en tallrik.. när huvudet är dumt osv.. bodde på toaletten ett dygn och vred mig av smärtor kallsvettig.. :'(

lAKTOSFRI MJÖLK ÄR BÄTRE ÄN INGEN MJÖLK ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Lars Pers Maria

• -
« Svar #9 skrivet: 17 nov-06 kl 22:53 »
Varför dricker du inte getmjölken då?
eller har du ingen get, jag  blandar ihop er alla, trevliga, roliga människor på denna sajt.

En la'gårdsförman (kvinna) jag känner jobbar på en getgård. När getterna är i sin, dec-jan, blir hon ofta sjuk för finns det ingen getmjölk att dricka. Tänkvärt!
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

manna

• -
« Svar #10 skrivet: 18 nov-06 kl 08:32 »
Varför dricker du inte getmjölken då?

Jag hade gärna åkt till Gruff och druckit getmjölk i hans fina kök, men det hade varit en påfrestning utan dess like för såväl ekonomi som miljö (många mil i bil blir det...). Ja, för att inte tala om hur påfrestande det hade varit för Gruff att ha mig drällande där...  ;)

För tillfället har jag ingen get jag kan mjölka, men kära Lilith kanske kan tänka sig att ställa upp så småningom. Under tiden ska jag ta reda på mer om min komjölksintolerans och prova mig fram så sakteliga. Kall komjölk hägrar fortfarande.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #11 skrivet: 18 nov-06 kl 12:17 »
Åja, nog får du drälla här hur mkt. du bara vill. Men, liiiite långt att pendla för sin dagliga mjölkfix ja  ;)

Marieberg

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 20 nov-06 kl 21:01 »

Pröva med en unik yoghurt.
Kolla sidan.
http://www.pm-produkter.info/produkter/fitline/allin1000/index.html

Kenneth: Jag blir SÅ nyfiken!

Sidan går nämligen inte att öppna...

Varg-älva

• Finland
« Svar #13 skrivet: 26 nov-06 kl 16:11 »
Här i Finland äter korna ensilage på vintern. (alltså hö som är konserverat med mjölksyrejäsning, AIV - syra. De förvaras i stora vita plastbalar (traktor-ägg ;)) eller silon) Jag kan tänka mig att de också gör det i Sverige? Vi har också väldigt stor procent av befolkningen som inte tål laktos. En del av dem som har laktosintoleras tål att dricka vanlig mjölk utomlands. Hur är det med sambandet?
Så, Manna, om du har möjlighet, testa att dricka mjölk från kor som föds upp på vanligt torrt hö. (Fetare mjölk kan också vara lättare att tåla...)

Frances

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 26 nov-06 kl 17:44 »
Ja men det vet jag inte om det har nån smaband..jag och min släkt är väldigt finska och det gör det samma var vi dricker mjölk.. Men kan ju ligga nånting i det. Mormor visste inte att hon var laktosintolerant förran dom sålde korna och hon började köpa mjölk från äffären istället.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

manna

• -
« Svar #15 skrivet: 26 nov-06 kl 19:31 »
Nu har jag druckit fetmjölk från affären ett tag och magen har klarat det bra. Det blir en slurk mjölk på frukostkrämen varje dag.

Frances

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 26 nov-06 kl 22:34 »
Hmm.. är det min finska påbrå som gör att jag stavar så illa ibland?  :(

manna

• -
« Svar #17 skrivet: 03 dec-06 kl 20:36 »
Uppdatering:

Idag drack jag två STORA glas mjölk till frukost. Vilken njutning! Magen har inte protesterat än så jag hoppas att komjölksdrickandet kan fortgå några månader till.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #18 skrivet: 18 mar-07 kl 17:40 »
Uppdatering:

Idag drack jag två STORA glas mjölk till frukost. Vilken njutning! Magen har inte protesterat än så jag hoppas att komjölksdrickandet kan fortgå några månader till.

manna

Hur har det gått?

P.s. Laktsofri mjölk från Valio är visst det gott :) D.s
« Senast ändrad: 18 mar-07 kl 17:46 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Skytten

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 19 mar-07 kl 08:15 »
Syrad mjölk kan anses laktosfri, liksom jäst. Homongiserad mjölk är en styggelse, som jag försöker undvika. Tur att det fortfarande går att köpa mjölk som inte är sönderpiskad.  Har man plats och tid är en get faktiskt en god idé, har funderat på det, mjölken är en fröjd att konsumera..
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

676 gäster, 2 användare (1 dolda)
Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser