Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skötväska mönster  (läst 1872 gånger)

Malines här igen

• Gäst
Skötväska mönster
« skrivet: 25 apr-12 kl 19:12 »
Hej!

Har en massa tygstumpar och resttyger. Och jag behöver en skötväska till bebis. Ngn som har ngt mönster jag kan tjyvkika på och inspireras av?

Kommer sannolikt inte följa mönstret, bara titta på det... Tips?

Cecilia N

• Ångermanland
SV: Skötväska mönster
« Svar #1 skrivet: 26 apr-12 kl 22:53 »
Utgå från skötdynan så att säga.
Gör fickrader som öppnas mot skötdynan på båda sidor.
Dem viker man in när man stänger. Antagligen ska då fickbottnarna nudda varandra.
Jag vill minnas att den jag gjorde (strax efter 30-åriga kriget) kändes lite sladdrig i ihopfällt skick. Jag kan tänka mig att det var fickorna som försökte vika ut sig. Så nån sorts grej som håller ihop dem mot mitten hade jag nog fyllt på med.

Tänk ut vad du vill ha i fickorna och se till att fickorna rymmer det ...

Sladdrigheten kan också ha haft att göra med att jag gjorde för stora "fickor" att sätta handtagspinnarna i, eller att de var för långt isär. (Tänk dig en barärmad blus på en galge. Är det för stor urringning så glider den av.) Å andra sidan så vill man ju rymma att få in handen mellan väska och pinne, även med vantar.

En knäpptamp för att stänga. Funderar nu på om det blir nån sorts prinsessan-på-ärten-effekt av att ha en stor knapp på väskan. Men man kan väl inte sätta den på tampen heller?

Malines här igen

• Gäst
SV: Skötväska mönster
« Svar #2 skrivet: 26 apr-12 kl 22:55 »
Utgå från skötdynan så att säga.
Gör fickrader som öppnas mot skötdynan på båda sidor.
Dem viker man in när man stänger. Antagligen ska då fickbottnarna nudda varandra.
Jag vill minnas att den jag gjorde (strax efter 30-åriga kriget) kändes lite sladdrig i ihopfällt skick. Jag kan tänka mig att det var fickorna som försökte vika ut sig. Så nån sorts grej som håller ihop dem mot mitten hade jag nog fyllt på med.

Tänk ut vad du vill ha i fickorna och se till att fickorna rymmer det ...

Sladdrigheten kan också ha haft att göra med att jag gjorde för stora "fickor" att sätta handtagspinnarna i, eller att de var för långt isär. (Tänk dig en barärmad blus på en galge. Är det för stor urringning så glider den av.) Å andra sidan så vill man ju rymma att få in handen mellan väska och pinne, även med vantar.

En knäpptamp för att stänga. Funderar nu på om det blir nån sorts prinsessan-på-ärten-effekt av att ha en stor knapp på väskan. Men man kan väl inte sätta den på tampen heller?

Tack! :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 6 användare (2 dolda)
Schwartz kalle, nordictinkerer, ärt, Häggblomma

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser