Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan 2 kastrerade bockar gå ihop med getter utan att slåss?  (läst 5837 gånger)

AstridKnastrid

Hej!
Vi planerar att skaffa några afrikanska dvärggetter att ha som sällskap här på gården. Och då undrar jag; (som rubriken säger) Går det att ha 2 kastrerade killar ihop med säg 2 tjejer? Eller finns det risk att bockarna börjar slåss med varann om tjejerna även om dom är kastrerade? (Bockarna har kastrerats som killingar)

Ser massa framemot att få getter här på torpet! :)

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
Jag hade 2 kastrater tillsammans med 1 okastrerad bock+en hop med getter utan något som helst bråk.
Kanske är olika från individ till individ, jag vet bara att här var det lugnt!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Jag har sällan haft några som helst problem med getter som slåss så personskador uppstår.  Då menar jag ben/hornbrott och sånt.

När vita hornlösa bockkillingar gör upp om rangordningen frampå eftersommaren, då ser de dock ut som om nån hade hällt 1 liter Falu Rödfärg över vardera skallen.  ::)

Jag har inte haft särskilt många kastrater, men inte uppfattat att striderna skulle varken öka eller minska för den skull.  Bara lukten.  Och humöret, de blir nedstämda.  Men dina är ju redan kastrerade.  Okastrerade bockar brottas dagligen för övnings skull.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

AstridKnastrid

Tack för Era svar!
Då kör vi nog på det upplägget!

Måste dock fråga, menar Du att kastrerade bockar luktar mer än icke kastrerade?! Det va som attan i sånt fall... vad beror det på?

Hippievagnen

• Västergötland
Vore kanske bra om ni gör skillnad på kastrering och sterilisering i diskussionen?

Jag är ganska säker på att kastrering innebär att ta bort kulorna på hane, respektive livmoder och äggledare på hona - m.a.o man tar bort hormonproduktionen och får en beteendeförändring som följd, bland annat slutar djuret brunsta och många upplever djuren (särskilt handjur) som mer docila och neutrala. Och djuret blir sterilt såklart.

Sterilisering däremot innebär bara att man knipsar av sädesledare, respektive äggledare - vilket får till följd att djuret blir steril, men den kommer inte förändras i beteendet, den kommer alltså fortsätta med brunstbeteendet.

I stora drag så är detta i alla fall den kliniska bilden. Rätta mig gärna om jag har fel!
 Trollmor, du kanske har andra erfarenheter kring detta? Jag har ingen större erfarenhet förutom en bock som steriliserades. Han fortsatte vara sitt kåta glada jag även efter steriliseringen.. i brist på getsällskap försökte han sätta på både grisar och får...  ;D
« Senast ändrad: 25 apr-12 kl 23:46 av Hippievagnen »

Sussilo

• Gäst
Måste dock fråga, menar Du att kastrerade bockar luktar mer än icke kastrerade?!

Det är tvärt om :).  Är kulorna borttagna (=kastrering) på bockarna produceras inte hormon på samma sätt och de luktar mindre. Visst kan du ha kastrater ihop med hongetter, men getter brunstar ca var 3:e vecka då de kan vara oroliga och bräker mycket och högljutt.  Har haft både kastrerade och steriliserade bockar (sädesledarna krossats med tång av veterinär) och de har varit lika sällskapliga och lekfulla. De steriliserade bockarna har kvar sin hormonproduktion och sitt bocksätt, som Hippievagnen skriver.
« Senast ändrad: 26 apr-12 kl 06:17 av Sussilo »

Trollmor

• -
 ;D Ja, det är klart att den fertila bocken har mera att lukta med!   Även den personliga lukten från luktkörtlarna (mest bakom/mellan hornen) brukar påverkas om hormonproduktionen och könsdriften sänks eller tas bort helt.

Motsvarande åt andra hållet hos tveköningar (hermafroditer; cirka 1 % av lantraskillingarna).

AstridKnastrid

Tack för alla svar!
Tänkte väl att den kastrerade bocken inte kunde lukta mer... lät så himla konstigt!  ;D

Nu verkar det som att det blir 3 bockar vi kommer få istället. Så utgångsfrågan gäller inte längre... :P

De är ännu inte kastrerade (är dryga 3 mån) men planen är att det ska göras snarast. Till oss flyttar dom dock inte förrän i slutet på sommaren.
Nu har jag pratat med 3 olika veterinärer, och förstått att man använder lite olika tillvägagångsett.
Efter att ha läst här tycker jag att det verkar 'bättre' att ta bort pungkulorna helt och hållet.
Men vet. gjorde även där olika. En sövde ner och lokalbedövade, medan dom 2 andra bara gav lugnande och lokalbedövning. Med motivationen att getter är känsliga för att sövas.

Vad har Ni för erfarenhet? Vad ska man välja?

Trollmor

• -
Det handlar om ett mycket smärtkänsligt område, därför är fullgod bedövning ett måste.  Förstås.  Alla öppna sår är ett riskmoment vad gäller infektioner.  Förstås.  Och här är ungefär mina skäl för att hellre slakta dem än kastrera dem.  Mina skäl.

Och ja, det är riktigt att lantrasgetter är känsligare för bedövningsmedlet Rompun än vad kor är, räknat per kg kroppsvikt.  Och att dvärggetter är ännu känsligare.

AstridKnastrid

Trollmor, anser Du att lugnande och lokalbedövning är tillräcklig smärtlindring då?

Trollmor

• -
SV: Kan 2 kastrerade bockar gå ihop med getter utan att slåss?
« Svar #10 skrivet: 28 apr-12 kl 10:02 »
Det där är noga taget en medicinsk fråga.  Vill du att jag frågar Kalle Hammarberg?

AstridKnastrid

« Svar #11 skrivet: 28 apr-12 kl 10:20 »
Det är ju så jag känner med, att det är en fråga för veterinärerne att avgöra. Och kastrerar dom med lugnande och lokalbedövning så borde det ju vara för att dom anser att det är ett bra sätt att göra det på. Tänker att dom allra allra flesta som blir veterinärer blir det för ett gediget intresse/kärlek för djur... och är därför måna om djuret i fråga!
Men man blir ju alldeles villrådig när man läser runt på nätet och får höra den ena skräckhistorien efter den andra. ::)

Per Gynt

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 28 apr-12 kl 11:02 »
En kastrering är ett rutiningrepp för en veterinär alltså inget märkvärdigt.

Trollmor

• -
« Svar #13 skrivet: 28 apr-12 kl 11:20 »
För bocken är det inte rutin ...  ::)  Även veterinärer är människor med fel och förtjänster, med bra och dåliga dagar.  Det var därför jag tänkte på Hammarberg, som är en erfaren veterinär och en stor djurvän.  Men han mår inte riktigt bra, så jag vill spara på frågorna till honom.

Per Gynt

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 29 apr-12 kl 10:23 »
Alla ingrepp kan gå snett om det vill sig illa. Gick till min erfarne och skicklige tandläkare i veckan för att dra ut en tand. Det gick helt galet och slutade hos en tandkirurg men det tillhör absolut inte vanligheten.

AstridKnastrid, du kan nog känna dig lugn i ditt beslut om kastrering av bockarna. Brukar själv undvika värsta sommarvärmen och låter göra kastreringar vår eller höst på vilket djurslag det vara må.  Finns inga hongetter i flokken kan du ju låta bockarna vara okastrerade och se hur ni trivs med det. En kastrering kan alltid göras senare.
« Senast ändrad: 29 apr-12 kl 10:37 av Peer Gynt »

Trollmor

• -
« Svar #15 skrivet: 29 apr-12 kl 10:46 »
Finns inga hongetter i flokken kan du ju låta bockarna vara okastrerade och se hur ni trivs med det. En kastrering kan alltid göras senare.
Så sant.  Bra sagt.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #16 skrivet: 29 apr-12 kl 19:06 »
I det vilda går går Benzoargetterna (förfader till våra tamgetter) helt naturligt i Bockgrupper under de tider som getterna inte brunstar, fast inom hela getflocken, så att de kan hjälpa killingarna att ta ner sly, lära dem slåss och vaka över att ungbockarna inte urartar - och så naturligtvis ädelt och hjältemodigt, "ta kön och kämpa i fördröjningsstriden" o:), om en predator kommer.

Okastrerade bockar trivs verkligen tillsammans, men kan "känna lite på varandra" på hösten!

Låt dem vara okastrerade!

H/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Sussilo

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 30 apr-12 kl 08:23 »
Kommer dina bockkillingar från samma ställe så känner de varandra och en viss rangordning är redan klar. Bockar drabbas ibland av urinsten som är smärtsamt. Därför är det en fördel om en ev kastrering inte sker vid alltför späd ålder, så urinröret får utvecklas och växa till. Ska du inte ha hongetter brådskar det ju inte med kastrering.

Trollmor

• -
« Svar #18 skrivet: 30 apr-12 kl 09:25 »
Bra du sa det. Sussilo.  Risken för urinsten ökar något om man kastrerar.  Den stora riskfaktorn är dock vattenbrist - om bocken inte dricker tillräckligt, särskilt om det är varmt eller kallt väder.  Han får helt enkelt inte i sig tillräckligt med vatten för att späda ut urinen så den inte kristalliseras i hans långa smala urinledningar.  Motmedel:  Smaksätt vattnet, och värm upp det på vintern!

Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 2 användare
javill, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser