Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svartsenap  (läst 2263 gånger)

Kolvaktare

• Försöker överleva på en liten gård i Sörmland.
    • Södermanland
    • Från Stockholm till vägens slut
Svartsenap
« skrivet: 24 apr-12 kl 23:48 »
Jag ska så svartsenap och enligt instruktionen ska den groddas innan sådd. Men eftersom jag ska så lite större mängder känns det inte riktigt realistiskt. Någon som vet hur det fungerar med direktsådd?
// Anders
Min blogg om livet på landet - www.fstvs.se - sedan 2011

Deniseness

• Normer tjänar till att begränsa kreativitet
    • Lappland
    • !?
SV: Svartsenap
« Svar #1 skrivet: 03 sep-12 kl 17:56 »
Sent svar, men jag hittade hit av slump!

Var lite vild i våras när jag skulle så, och glömde således bort vad jag hade sått för något (nybörjarmisstag?). Höga stjälkar med små, gula blommor skjöt upp med rejäl kraft och är i skrivande stund 1,5 meter. Så insåg jag efter en titt bland fröpåsarna och lite bildgooglande att det var svartsenap!

Jag gjorde en provisorisk bädd med lecasten som ram, och sådde bl.a. svartsenapen direkt däri. Täckte runtom med lite gräsklipp/gamla löv/diverse ihopräfs och så vattnade jag varje dag eftersom det inte regnade. Sen när jag insåg att sommaren börjar barka åt h-e så struntade jag helt i vattningen. Och nu står dom där, hur fina som helst, och de flesta verkar ha kommit upp. Så förarbete kommer jag nog aldrig ägna mig åt vad gäller dessa! :)

(växtzon 7 här, skulle gissa på att jag stoppade ner dom i jorden runt början av maj)

/Denise
Söker frihet från mängdförsjunkenhet i skogen...

Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser