Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bortstötta lamm, tacksam för råd  (läst 1440 gånger)

åsaA

• Uppland
Bortstötta lamm, tacksam för råd
« skrivet: 24 apr-12 kl 23:00 »
Som jag skrev i en tidigare tråd så har jag för första gången ett bortstött lamm, vill gärna ha lite mer råd ifrån er.
Läget är: Det bortstötta lammet är 9 dagar, går med tackan och sina två syskon, hon är helt ok med honom, men han får inte dia henne, jag håller i henne två tre gånger per dag och han äter då , hon sparkar inte utan står stilla, dessemellan äter han men god aptit i  lammbaren, sover och leker med sina syskon, men han är mindre än sina syskon.
Nu har jag släppt ihop några tackor med lamm, men tackan med det bortstötta lammer går  kvar i en egen stor box, men grindar och därmed kontakt med dom andra fåren, jag undrar om jag vågar släppa ihop dom med dom andra? Jag tänker att det bortstötta lammet har ingen som försvarar honom osv, hur brukar ni göra? Jag kan säga att tackan motar inte bort honom längre men är rätt sval om jag så säger.

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: Bortstötta lamm, tacksam för råd
« Svar #1 skrivet: 25 apr-12 kl 12:36 »
Jag skulle släppa ihop tackan i en mindre grupp tackor med lammungar och hålla det hela under sträng uppsikt .Det visar sig ganska fort om hon håller koll på hela sin familj

Fodra lammungen får du nog fortsätta med . Det viktiga är ju att tackan inte stöter bort ungen utan fortsätt att jobba som du gör med att hålla henne ibland så ungen får dia. Jag har själv varit i din situation och det har inte varit problem med att ha ett 1/2 napplamm  ;D  Vi satte fölgrimma på tackan och hade en godis hink att locka med när det var matdags.
   MvH Cokett
« Senast ändrad: 25 apr-12 kl 12:40 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

åsaA

• Uppland
SV: Bortstötta lamm, tacksam för råd
« Svar #2 skrivet: 26 apr-12 kl 18:52 »
Tack för tipset, det låter bra :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser