Hur stor tomt har du till dina getter?

Startat av thedwarf, 24 Apr-12 kl 08:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Trollmor

Citat från: skräptanten skrivet 25 Apr-12 kl 20:20äldre träd har för grov bark, så de är ointressanta (och överlever därmed att stå inne i en gethage).
Gör de?  Har jag aldrig märkt ...  De brukar bli ringbarkade till ungefär två meters höjd, getterna står sällan på varandras ryggar för att komma åt högre.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

Riktigt så hårda är inte mina getter, de visar endast intresse för träd med en stamdiameter på under 20 centimeter, ungefär.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

Hm, antagligen har du större hage än jag nånsin haft.  En ledtråd till trådskaparens fråga?

Brukspatronen

Fast det jag menade var att byns kor gick på "skogen", alltså inte på gården skogsmark. Antingen släpptes de direkt från gården upp på skogen eller så drevs de till fäbodvallar under sommaren, på så sätt behövde den egna marken inte föda de egna djuren sommartid.

Trollmor

Fäboddrift tillhör en svunnen tid.  Sydligare lagar har nått allt längre norrut, med sin princip om att stänga IN sina djur.  Enligt Sedvanerätten i norr ska man stänga UT såväl tama som vilda betesdjur från sina ODLINGAR.

Brukspatronen

Jag sa ju bara att man inte kan titta på antalet båsplatser från förr och direkt översätta det till hur många djur gården kan föda idag, bl.a. pga skogsbete och fädboddrift. Har aldrig sagt att man ska låta djuren gå fitt på skogen idag.

skräptanten

Citat från: Trollmor skrivet 27 Apr-12 kl 07:53
Fäboddrift tillhör en svunnen tid.  Sydligare lagar har nått allt längre norrut, med sin princip om att stänga IN sina djur.  Enligt Sedvanerätten i norr ska man stänga UT såväl tama som vilda betesdjur från sina ODLINGAR.
Stängsla ute från våra åkrar lär vi få göra här söderöver oxå, nu när det finns några hundra tusen vildsvin i landet.
Citat från: strumpa skrivet 28 Apr-12 kl 12:39
Jag sa ju bara att man inte kan titta på antalet båsplatser från förr och direkt översätta det till hur många djur gården kan föda idag, bl.a. pga skogsbete och fädboddrift. Har aldrig sagt att man ska låta djuren gå fitt på skogen idag.
Sådär med före detta fäbodar är det absolut i mellersta och norra Sverige (fast tillhörde inte fäboden gårdens areal oxå, eller var de någon typ av allmänningar eller samfälligheter för flera gårdar?). Getnäringen är fortfarande större i de delarna av landet, vi sörlänningar är i det caprina bakvattnet...men då trädstartaren bor i Västergötland är det nog inte aktuellt med fäbodvallar.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

3 460 Gäster, 1 användare
skräptanten