Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur stor tomt har du till dina getter?  (läst 8354 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur stor tomt har du till dina getter?
« Svar #20 skrivet: 26 apr-12 kl 12:10 »
äldre träd har för grov bark, så de är ointressanta (och överlever därmed att stå inne i en gethage).
Gör de?  Har jag aldrig märkt ...  De brukar bli ringbarkade till ungefär två meters höjd, getterna står sällan på varandras ryggar för att komma åt högre.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #21 skrivet: 26 apr-12 kl 12:13 »
Riktigt så hårda är inte mina getter, de visar endast intresse för träd med en stamdiameter på under 20 centimeter, ungefär.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

• -
« Svar #22 skrivet: 26 apr-12 kl 12:17 »
Hm, antagligen har du större hage än jag nånsin haft.  En ledtråd till trådskaparens fråga?

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #23 skrivet: 26 apr-12 kl 20:38 »
Fast det jag menade var att byns kor gick på "skogen", alltså inte på gården skogsmark. Antingen släpptes de direkt från gården upp på skogen eller så drevs de till fäbodvallar under sommaren, på så sätt behövde den egna marken inte föda de egna djuren sommartid.

Trollmor

• -
« Svar #24 skrivet: 27 apr-12 kl 07:53 »
Fäboddrift tillhör en svunnen tid.  Sydligare lagar har nått allt längre norrut, med sin princip om att stänga IN sina djur.  Enligt Sedvanerätten i norr ska man stänga UT såväl tama som vilda betesdjur från sina ODLINGAR.

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #25 skrivet: 28 apr-12 kl 12:39 »
Jag sa ju bara att man inte kan titta på antalet båsplatser från förr och direkt översätta det till hur många djur gården kan föda idag, bl.a. pga skogsbete och fädboddrift. Har aldrig sagt att man ska låta djuren gå fitt på skogen idag.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #26 skrivet: 28 apr-12 kl 13:35 »
Fäboddrift tillhör en svunnen tid.  Sydligare lagar har nått allt längre norrut, med sin princip om att stänga IN sina djur.  Enligt Sedvanerätten i norr ska man stänga UT såväl tama som vilda betesdjur från sina ODLINGAR.
Stängsla ute från våra åkrar lär vi få göra här söderöver oxå, nu när det finns några hundra tusen vildsvin i landet.
Jag sa ju bara att man inte kan titta på antalet båsplatser från förr och direkt översätta det till hur många djur gården kan föda idag, bl.a. pga skogsbete och fädboddrift. Har aldrig sagt att man ska låta djuren gå fitt på skogen idag.
Sådär med före detta fäbodar är det absolut i mellersta och norra Sverige (fast tillhörde inte fäboden gårdens areal oxå, eller var de någon typ av allmänningar eller samfälligheter för flera gårdar?). Getnäringen är fortfarande större i de delarna av landet, vi sörlänningar är i det caprina bakvattnet...men då trädstartaren bor i Västergötland är det nog inte aktuellt med fäbodvallar.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

370 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser