Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Buske?  (läst 6813 gånger)

balotte

Buske?
« skrivet: 23 apr-12 kl 18:06 »
Har en buske utanför mitt staket, den har tillhört tomten innan. Är det någon som vet vad det är förnågon.
Bladen blir mörkgröna med 5 spetsar på. Stammen är riktigt grön och blank. Har fotat det men hur får man in bilder=(.
« Senast ändrad: 27 apr-12 kl 19:38 av balotte »
Ägare till 3st shettisar 1 russ,4st  leghorn 2 st sussex och en dv kochintupp,1 kanin,2st  getter,1 hund,1 katt

Mielikki

• -
SV: Buske?
« Svar #1 skrivet: 25 apr-12 kl 17:03 »
Under rutan var du skriver texten till ditt inlägg står det "Bilagor och andra tillval"
Klicka på den och sen på rutan under var det står "Bifoga"
I believe in looking reality straight in the eye and denying it.

balotte

« Svar #2 skrivet: 27 apr-12 kl 19:39 »
Gick inte har förstora bilagor >:(
Ägare till 3st shettisar 1 russ,4st  leghorn 2 st sussex och en dv kochintupp,1 kanin,2st  getter,1 hund,1 katt

Jennyt

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 27 apr-12 kl 19:50 »
Gör bilden liten först

.... utan bild gissar jag på Sibirisk ärtbuske.... man måste ju chansa här i livet ;D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 28 apr-12 kl 16:57 »
Sitter löven kvar på vintern?

hustran

« Svar #5 skrivet: 28 apr-12 kl 17:11 »
järnek?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 28 apr-12 kl 18:37 »
JA.... mörkgröna blad, med spetsar. Järnek är det jue :D
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 28 apr-12 kl 19:00 »
Om den nu är vintergrön, men det är ju såpass ovanligt att det nästan borde ha nämnts i beskrivningen om det är så

balotte

« Svar #8 skrivet: 29 apr-12 kl 08:13 »
]Nej den är inte vinter grön..
Sen är det så att jag och datorn kommer inte så bra överrens :P :P :P :P
Kolla kolla en bild fick jag in. Kanske någon vet :D :D :D
« Senast ändrad: 29 apr-12 kl 08:21 av balotte »

Jennyt

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 29 apr-12 kl 09:38 »
Hmmm..... det är iallafall ingen av tidigare nämda. Men det är lite svårt såhär mitt i lövsprickning :-\ Kan det var Oxel ??? Är bladen mörkgröna på ovansidan, men betydligt vitare på undersidan???

balotte

« Svar #10 skrivet: 29 apr-12 kl 09:57 »
Nej inte så ljusa. Har Oxel så fina grena. Riktig gröna släta och blanka? Ingen här runt omkring har kunnat svara på denna buske.
Jag är så nyfiken på vad det kan vara. Jag ska försöka sätta in fler bilder ju mer den utvecklas.
« Senast ändrad: 29 apr-12 kl 10:25 av balotte »

Jennyt

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 29 apr-12 kl 10:06 »
Ja, fler bilder hade varit bra.... även i detta stadie. Det är ju ett par grenar som korvar sig, som det gör på ett äppelträd, eller... ett träd som bär frukt (bär) alltså. Det är allt en lite spännande buske detta ;)

balotte

« Svar #12 skrivet: 29 apr-12 kl 10:26 »
Hur minskar man ner bilder????

Alba

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 29 apr-12 kl 10:57 »
Jag är inget bildredigeringsgeni direkt, men jag öppnar bilden i Microsoft Office Picture Manager. Bildobjekt. Komprimera bilder. Sen får du flera val, "webbsidor" har funkat bra när jag har lagt in bilder i trådar här.

Ser med spänning fram emot en bild på Busken!  ;D
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Jennyt

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 29 apr-12 kl 12:18 »
Jag brukar öppna bilden i Paint, ändra storleken på den och spara ner den. 500 bildpunkter brukar vara lagom  ;)

Huggorm

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 29 apr-12 kl 16:47 »
Oxel var ett intressant förslag. Jag var ute och kollade på en, och knopparna stämde inte riktigt. Dessutom är stammarna grå som på rönn och fjolårsskotten går mer i brunt, inte grönt. Ändå är det ganska likt, och det skulle kunna vara någon annan sorbus. Är det en renodlad buske, eller är det stubbskott från ett nedsågat träd?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 29 apr-12 kl 18:22 »
mmmm.... det finns ju många olika sorters oxel och jag har inte riktigt koll på grenfärgen hos allihop :-\ Det hade nästan varit lättare att artbestämma innan lövsprickning... men om ett tag när bladen är utvecklade går det bättre igen.... det här är en spännande tråd :D

balotte

« Svar #17 skrivet: 02 maj-12 kl 16:39 »
Jag ska be min dotter fixa det till mej, hon kan det bättre än jag o:)
Jag tror inte att det är från en stubbe, det finns ingen i närheten heller.

balotte

« Svar #18 skrivet: 26 maj-12 kl 17:46 »
Nu har busken slagit ut. Se om jag kan få in lite bilder

balotte

« Svar #19 skrivet: 26 maj-12 kl 17:47 »
En till

Dela detta:

* Inloggade just nu

695 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser