Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fundering kring voljärmaterial  (läst 3656 gånger)

Csilla75

• Skåne
    • mina husdjur
fundering kring voljärmaterial
« skrivet: 22 apr-12 kl 08:21 »
Eftersom jag är sjukt sugen på att bygga om duvornas hem (övertalning pågår  ::) ) så har jag läst rätt mycket om tips, lösningar som folk hittat på. Det jag märkt är att de flesta snickar ihop stommen av voljärdelen o smäller på nät, sen är det färdigt. Varför är det så få som använder annat material, som metall t.ex.? Hundgårdar tycker jag är jättesnygga t.e.x, hade man inte kunnat bygga till en liten bod/ vindskydd? Tänker jag fel eller? Är jättetacksam för alla tips ni kan komma med, hade nämligen velat lösa voljärdelen med en icke-trä konstruktion. Tänk så himla lätt att bara spola av allt med trädgårdsslangen/högtryckspol vid rengöring........
ägare till ett par vita påfågelduvor med spetssvans. har även ett par indiska påfågelduvor, häckpar.

min hemsida med bilder på duvorna: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=120018&gid=2191944

_PoLo_

• -
SV: fundering kring voljärmaterial
« Svar #1 skrivet: 22 apr-12 kl 08:29 »
går väl i lite liknande funderingar fast till våra papegojor, men jag kommer nog troligtvis att beställa färdiga gallersektioner, imazo har så din lokale zoobutik kan nog ta hem de gallersektioner som gäller för "småfåglar" :)

Csilla75

• Skåne
    • mina husdjur
« Svar #2 skrivet: 22 apr-12 kl 09:51 »
precis! det finns flera företag som har färdiga gallersektioner som är hur snygga som helst! de bör väl hålla längre än trä också, eller? eftersom duvor inte gnager på gallret som papegojor gör behövs det inte heller någon speciell gallertyp.... 
ägare till ett par vita påfågelduvor med spetssvans. har även ett par indiska påfågelduvor, häckpar.

min hemsida med bilder på duvorna: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=120018&gid=2191944

_PoLo_

• -
« Svar #3 skrivet: 22 apr-12 kl 15:58 »
Denna är ju för undulat så borde funka lika bra för dina duvor, sen har de ju även sektioner med både halv- lr heldörr så det är bara att fixa en sockel o sen börja "pussla" bit efter bit :) jag tycker annars att de flesta andra gallersektionstillverkare har för stora maskor då de oftast är anpassade för hundgårdar och liknande.

http://www.imazo.se/Servlet?page=11&anr=440.0050&parent=sO8&parent_lev=&itemcount=0

Alba

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 01 maj-12 kl 17:39 »
Hundgårdsgaller är lättarbetade och stadiga. MEN när duvhöken kommer så blir det panik, duvorna sticker ut huvudet och blir av med det om de har otur! (vet tyvärr av erfarenhet)

Har man galler med för stora maskor kan man ju fodra dem på insidan med nån annan slags nät eller skuggväv, men det kan dra ner det estetiska.
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

AnnikaE

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 02 apr-13 kl 16:53 »
Denna är ju för undulat så borde funka lika bra för dina duvor, sen har de ju även sektioner med både halv- lr heldörr så det är bara att fixa en sockel o sen börja "pussla" bit efter bit :) jag tycker annars att de flesta andra gallersektionstillverkare har för stora maskor då de oftast är anpassade för hundgårdar och liknande.

http://www.imazo.se/Servlet?page=11&anr=440.0050&parent=sO8&parent_lev=&itemcount=0

Hur hittar man priserna på denna sida.
Trio med Ostfriesiska möwen höns ( Tysklant höns). 2 Katter . Har haft höns sen -04.

Alba

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 02 apr-13 kl 19:35 »
Hur hittar man priserna på denna sida.
Det är ett företag som enbart säljer till grossist. För att kolla priser tror jag att du måste gå till din djuraffär, eller närmaste återförsäljare. Om det inte går att kontakta dem direkt för ett rek pris?
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #7 skrivet: 05 apr-13 kl 12:51 »
Enkelt svar: för att det är så dyrt ;)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 3 användare
torbjorn, javill, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser