Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stöd för klättrande bönor/ärtor INSPIRATION  (läst 21797 gånger)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
Stöd för klättrande bönor/ärtor INSPIRATION
« skrivet: 21 apr-12 kl 13:42 »
Jag vill se vad ni byggt/gjort/hittat på, som stöd för div klättrare i grönsakslandet! Behöver lite inspration till årets odling, och vill hitta på något roligare än kycklingnät mellan två stolpar...  ;)

"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Stöd för klättrande bönor/ärtor INSPIRATION
« Svar #1 skrivet: 21 apr-12 kl 13:54 »
Jag såg ett engelskt trädgårdsprogram där de hade tagit två grenar (som hade smågrenar) och böjt dem till en båge så att bönoskidorna hängde ner i "portalen". Det var både vackert och lättplockat så den iden tänkte jag ta efter: Avlöva två lagom långa små björkar/rejäla grenar och göra en portal av. Då kan jag så nåt annat på marken inunder  :)
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #2 skrivet: 21 apr-12 kl 14:24 »
Vi kommer ha armeringsjärn. kan man klippa till som man vill och dom är inte så dyr.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

JFOT

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 21 apr-12 kl 14:38 »
Inga bilder men några saker som jag har varit med och använda.
Två sängbottnar av fjädertyp (stålfjädrar som man lägger en madrass ovanpå) uppställda på högkant mot varandra, bind eller naja ihop dem i överkant och slå ner några fästen så att de står stadigt.
En gungställning.
Forma hönsnätet till något kul, bara att variera höjden gör att det ser roligare ut.

Gå till en loppis eller skrot och botanisera.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #4 skrivet: 21 apr-12 kl 15:48 »
Jag har 2st gamla badrums golvhyllor som jag låter bönorna växa på. Iår tänkte jag förlänga dem, dvs göra dem högre med kabelrör eller annat som jag har till hands. Annars använder jag ett gammalt kompostgaller som jag spikat upp på några brädor. Här omkring finns många byggplatser som om man frågar snällt får hämta spillvirke.

MittUtopia

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 21 apr-12 kl 16:06 »
Odla majs och låt ärtorna/bönorna klättra på dom..
Kombiodling! :)
-Ditt liv är summan av alla dina val-

tench

• -
    • Solrot
« Svar #6 skrivet: 22 apr-12 kl 13:11 »
Någon som har en bild på när bönor klättrar på majs? Har bara hört om det men aldrig sett någon som visat ett lyckat resultat när fullvuxna störbönor klättrar på majs.

Såhär såg ett halvprovisoriskt stöd ut förra året hos mig:

Det var inget vidare för gråärtorna. Hade varit bättre med någon hönsnätanordning. Bönorna som är relativt unga på den där bilden klättrade dock fint och gav alldeles för mycket skörd.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

christelle

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 22 apr-12 kl 14:08 »
Har kasserat en gammal rottingbokhylla som ska bli stöd åt blomsterbönorna i sommar, sen lär den hyllan hamna i brasan. Har ärvt ett gammalt vädringsställ som med lite extra snören ska ges till störvaxbönorna. Men allt går att använda men man får kanske hjälpa bönorna lite på traven i början åtminstone om det är långt upp till pinnar, stag eller dylikt. Det går inte att ha för höga grejer åtminstone inte om man inte vill använda stege när man ska skörda  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Glänta

• LåtHjärtatBultaEmellanåt! Stoppa Resursslöseriet!
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 22 apr-12 kl 14:33 »
MittUtopias idé vore suverän om majsen (eller annan köksväxt) inte drabbas negativt av klängväxten.
En annan idé i samma riktning skulle kunna vara att utnyttja några uppväxande slyplantor och låta dem bli lagom stora för klätterväxten. Slyplantorna får sedan så klart hållas på en lagom storlek gm t ex beskärning eller gm att plocka av en del av dess löv.
Ett alternativ till spontant uppvuxen sly kan vara sticklingar, alltså sticka ner en frisk, avskuren gren av träd eller buske och låta den rota sig.
Detta är dessvärre ingen lösning till årets eller nästa års säsong.
Vill ut från stan till skog o äng - men inte ensam. 178 cm förtidspens. singel. Älskar även att komma till nya insikter.
Vill ge livsrum åt varg, vitrygg, svart stork, asbaggar, dysterspindling, kärrskinn, dyveronika, vildbin och annat som berik
Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #9 skrivet: 22 apr-12 kl 14:50 »
Odla majs och låt ärtorna/bönorna klättra på dom..
Kombiodling! :)

Det har jag faktiskt tänkt!  :D Dock planerar jag att så mycket mer bönor än majs, så det behövs alternativ! tack för alla roliga förslag! Även durkorna klättrar ju, kom jag på, så de vill också ha något kul stöd... Jag har ett par stora gamla vagnshjul stående, funderar på om man kunde använda dem på något fiffigt och snyggt sätt...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

JFOT

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 22 apr-12 kl 16:47 »
Ställ hjulen på högkant ovanpå varandra.
Gör en vagn med hjälp av hjulen och några reglar/störar.
Fäst ett hjul någonstans långt ner på en stör och nästa i toppen och dra linor från marknivå ut till ytterkant på första hjulet och sedan in till stören och sist ut till ytterkanten av det andra hjulet.

Hilde

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 23 apr-12 kl 09:37 »
MittUtopias idé vore suverän om majsen (eller annan köksväxt) inte drabbas negativt av klängväxten.
En annan idé i samma riktning skulle kunna vara att utnyttja några uppväxande slyplantor och låta dem bli lagom stora för klätterväxten. Slyplantorna får sedan så klart hållas på en lagom storlek gm t ex beskärning eller gm att plocka av en del av dess löv.
Ett alternativ till spontant uppvuxen sly kan vara sticklingar, alltså sticka ner en frisk, avskuren gren av träd eller buske och låta den rota sig.
Detta är dessvärre ingen lösning till årets eller nästa års säsong.

Majsen och bönorna/ärtorna blir glada!
Det fungerar jättebra som samodling.  :)
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #12 skrivet: 27 apr-12 kl 07:07 »
Förra året provade jag att odla buskbönor tillsammans med majs, men det var åtminstone en bönplanta som fick för sig att bli klättrande och började klänga på majsen vilket fick till följd att majsen tillslut fälldes. Bilder finns här: http://ylven.blogspot.se/2011/07/bonan-som-inte-vet-sin-plats.html

För störbönor använder jag trefotar som är 3-4 meter höga.

Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #13 skrivet: 28 apr-12 kl 09:51 »
Jag rotade på vår loge och hittade två sänggavlar som jag tänkte ha som stöd för socker ärtor. Vet dock inte hur höga socker ärtor blir för jag har aldrig odlat sådana förr.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

SolChans

• Småland
« Svar #14 skrivet: 28 apr-12 kl 10:26 »
Det här stödet gjorde jag av en nedsågad klyka från plommonträdet och lite rep som jag hittade i en lada!

evabenke

« Svar #15 skrivet: 01 maj-12 kl 08:48 »
Böna som klättrar på majs och squash under som marktäckare är tydligen gammalt odlingssätt från aztekerna. Också en komplett måltid ;). Jag kommer att pröva i år.

En annan variant är en lång stör som bankas ner stadigt. Bind fast grenar(med kapade delen uppåt) i toppen som få hänga ner. Ska se ut som en naken gran i form. Plantera bönor/ärtor i en ring runt som kan klättra i grenarna. Idén är att det blir lätt att skörda då man kan gå runt. Det kan också se kul ut i landet med gröna bön/ärtgranar. Såg en variant på detta på Läckö slott förra sommaren.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #16 skrivet: 01 maj-12 kl 09:26 »
Man kan ta tex gaveln till en snirklig järnsäng eller en gammal cykel.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Nina K

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 01 maj-12 kl 10:12 »
Använt överbliven fårnät. Kanske inte snyggt i början men blev som en grön häck när ärtona kom upp.

fräsen

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 01 maj-12 kl 10:49 »
Till ärtorna använder jag armeringsjärn, sånt som är ihopsvetsat till fyrkantsnät, spikar fast dem mot stolpar.
Till bönorna har min man svetsat ihop en ställning av armeringsjärn, kan tyvär inte lägga in bilder, men den har formen av en kåta ungefär, står alltså av sig själv. Det finurliga med den är att barnen kan krypa in i den som en koja :)

Eurydike

• Småland
« Svar #19 skrivet: 02 maj-12 kl 08:36 »
Jag använder en "remsa" av ett stort armeringsnät som jag ställt som en båge över bönornas odlingsplats. På så vis hänger själva bönskidorna ner under bågen. Mycket enkelt att plocka och riktigt dekorativt, tycker i alla fall jag  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 2 användare (1 dolda)
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser