Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grind till stängsel  (läst 1620 gånger)

mammartina

• Östergötland
    • mammartina
Grind till stängsel
« skrivet: 21 apr-12 kl 09:04 »
Inom kort ska vi börja sätta upp vårt stängsel då vi ska köpa våra första killingar i juni. Vi kommer att ha ett Gunnebostängsel som är 90 cm högt och sen ha ett par eltrådar som vi sätter på insidan av nätet och ev en tråd överst också. Det vi just nu funderar över är vilken typ av grind vi ska ha. Vi tänkte att det säkert att funka att bygga en egen av nåt slag. Vi har inte nätet mot någon vägg, så vi kan alltså inte ha en grind som man fäster mot en vägg. Hur har ni gjort? Har ni köpt eller byggt? Om ni köpt grind, vilken typ i så fall? Om ni byggt, hur gick ni till väga? Vore tacksam för förslag och gärna bilder (speciellt på hemmabygda)!

En annan liten fråga: Vi har börjat städa o fixa lite i boxen där de ska bo på vintern och ev på nätterna. Vi har bl a. köpt en höhäck som man fäster på väggen. Det jag undrar är hur man inreder boxen på bästa sätt. Ska man ha nåt (typ halm, hö, sågspån?) på golvet eller bara i ett hörn där de ska sova? Ja, lite allmänna inredningstips emottages tacksamt  :)

Tack tack!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Grind till stängsel
« Svar #1 skrivet: 21 apr-12 kl 09:22 »
Getter strör i regel omkring höratorna över hela boxen.  Och de gillar oftast sitt hussefolk, om dom inte ser er från sin hage kommer de antagligen att både bääää-a och hoppa.

90 cm är ingenting för en företagsam get.  El avskräcker, men bara så länge som det lilla djuret trivs i sin hage.

Dom vill ha bark och kvistar att äta.  Se till att de inte kan fastna med huvet i foderhäcken.

Och så salt och mineral förstås, skugga, sol, klätterstenar.

Lycka till och välkommen till gettavlan!

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

• Gäst
SV: Grind till stängsel
« Svar #2 skrivet: 21 apr-12 kl 14:38 »
Visst kan ni snickra egen grind till hagen! Tänk på att göra grindöppningen tillräckligt stor för att kunna köra in med en traktor, man vet aldrig när det behövs. Men ett 90 cm högt (lågt) stängsel tror jag inte räcker.

Jag hade alltid djupströbädd till getterna. Alltså först ett ordentligt lager torv/spån som suger upp urinen. Ovanpå detta strör jag ett tunnare lager halm. Man mockar inte utan stör rent ovanpå när/där det behövs och mockar inte ut förrän till våren. Då har bädden blivit ganska djup. Det hö getterna drar ut kan man också använda att strö med även om hö har en sämre uppsugningsförmåga än halm. Denna bädd alstrar en skön och go värme för djuren under vintern. Är din box mycket stor kan du dela av golvytan på hälften med en tröskel av brädor, trädstammar eller dyl och bara strö ytan innanför tröskeln. På resten av ytan kan du ställa in upp-och-nedvända trälådor eller annat som killingar kan hoppa på.
« Senast ändrad: 21 apr-12 kl 15:36 av Sussilo »

Dela detta:

* Inloggade just nu

414 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser