Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Baggull  (läst 2086 gånger)

karda

Baggull
« skrivet: 07 nov-06 kl 11:19 »
Är det bara tackull man ska använda eller
går det bra att använda baggull också????

gimskogen

• gimskogen.se
Re:Baggull
« Svar #1 skrivet: 07 nov-06 kl 19:24 »
Klart det går bra med baggull.
kan ju vara så att man inte skal klippa baggten precis under betäckningen då kan det ju hända att det luktar starkt bagge om ullen...

Baggen kan ju ibland hos gamla raser av får ha man och då har han ju grövre fibler i ullen på manke och hals... Så det kan vara en annan kvalitet på just baggullen... äldre baggar alltså...

Men jag använder i allafall baggull...
på våren har ju ofta baggarna bättre ull än tackorna - om man inte har kunnat klippt tackorna innan lamningnen - ev kga kyla tex ...  pga att tackorna har varit högdräktiga och ger di til sina lamm mens då baggen bara har sig själv att föda...

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Dela detta:

* Inloggade just nu

1321 gäster, 5 användare
Lilla i, addebadde, Staem, javill, Numera

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser