Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klippa angora  (läst 4894 gånger)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
Klippa angora
« skrivet: 18 apr-12 kl 10:03 »
Jahopp, nu är det dags... jag ska klippa min svarta angorahane. Är lite nervös. Nu funderar jag på om det vore bästa att göra det i två steg pga att det fortfarande är rätt kyligt på nätterna? Jag tänkte att jag skulle ta magen och benen först, vänta några dagar och sen ta rygg och sidor. Är orolig att han ska bli chockad eller frysa. :-\
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Krågedal

• Östergötland
SV: Klippa angora
« Svar #1 skrivet: 18 apr-12 kl 13:22 »
Hej. En fundering ska du "ta tillvara ullen"? annars behöver du kanske inte klippa så kort, eller använder du maskin?(när du klipper, det finns olika skär som lämnar olika mycket/lite.... Lycka till!
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 18 apr-12 kl 15:57 »
Jo, jag tänkte försöka göra nånting av "försöks-ullen" från min första "försökskanin". ;) Kaninen blir inte snygg och ullen som tydligen ska sorteras blir väl lite si och så med, men jag försökte iaf lägga den längsta finaste ullen för sig. Har inte klippt färdigt på långa vägar... insåg att min frisörsax som varit så bra i så många år nu är väldigt slö, kan bara klippa korta tottar med den. Så... dags att införskaffa en ny sax alltså. :) Tips på bra angorasax mottages tacksamt!  o:)

Förresten, jag fick börja klippa på ryggen iaf. Magen var väldigt tovig så nu fattar jag inte alls att angorafolket säger att man inte behöver borsta mellan klippningarna. :o Jo, mage och hals behöver definitivt borstas, iaf tänker jag göra det i fortsättningen om än bara var fjortande dag eller så. Det måste vara enklare att hålla efter.

Jag får fortsätta klippningen i morgon när grabben är på dagis. Blir spännande att väga ullen, den verkar ju inte väga nånting så man undrar ju hur det ska gå att få ihop 200-250g av det där? ::)

Ja maskinklippning ja... jag har ju en maskin som funkar på perserkatter och de har ju också denna tunna ulliga pälsen så jag kanske provar.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

NirsOrs

• Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
« Svar #3 skrivet: 18 apr-12 kl 22:32 »
Jag klipper alltid ryggen och sidorna först, sedan efter några dagar så klipper jag under huvudet, magen och tassarna. Använder denna sax, 16,5 cm; http://www.haromi.se/saxmikkirak-p-1138.html?cPath=5_59
Den längre varianten är för lång att klippa med tycker jag (har en sådan också).

En del angora kaniner har sämre ullkvalité och tovar därför lättare. Och det är ofta så att hanar också tovar lättare än honorna (dock inte de hanar med superull). En kanin med ganska bra ullkvalité brukar bara tova litegrann i nacken.
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

magnusT

• Småland
« Svar #4 skrivet: 25 apr-12 kl 15:56 »
Jag har två angora kaniner, har bara haft dem ett år så allt detta är fortfarande nytt för mig. Har klippt med sax, men resultatet blir ju inte så snyggt  :-[ har funderat på att klippa med maskin, men vet inte vilken maskin som kan passa för detta ändamål. någon som vet???
Kan man köra med hundtrimmer? eller är kaninernas ull för tjock? är ju rädd att maskinen ska skära kaninen i dess tunna hud, vore bra med lite goda råd om detta från er som vet lite mer än mig  :)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 29 apr-12 kl 10:57 »
Fåren brukar jag klippa uppifrån och ner, så att ullen kan "falla ner av sin egen vikt", som det står i instruktionsboken.  Jag gillar Bronsåldersmodellen på sax, den fjädrar tillbaka själv.  Och man skärper den själv, till skillnad från maskinskär som oftast måste lämnas in.  För att inte klippa i skinnet rekommenderas att alltid hålla den fria handen mot skinnet och dra det uppåt, så att skinnet är sträckt.  Då kommer inte skinnflikar i kläm lika lätt.  Självklart måste man ändå vara uppmärksam, och inte klippa till om det känns "skinn-igt" mellan skären!  ;)

Fårsaxarna är spetsiga, men ibland behöver jag spetsen för att komma åt i skrymslen.

Den vanliga fårsaxen är några tior dyrare än den på länken, om man letar hos Nordpost/Granngården.  Jag äger faktiskt en mindre modell av samma konstruktion, men har ingen aning om var de skulle kunna finnas till salu.  (Mitt exemplar är det inte!)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Charlotte

• -
« Svar #6 skrivet: 29 apr-12 kl 11:02 »
Den enda Klippmaskinen som jag har provat som fungerat på angora ull är Moser Rex, dom andra bara tuggar i den finfibriga ullen.
Men jag undrar vem det var som jobbar/hade jobbat med hundtrimmning och skrev om fler olika maskiner i en annan angoraklippningstråd? Var det Azoo-Lina ???
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Valkyria

• Utsikt!
    • -
« Svar #7 skrivet: 29 apr-12 kl 16:23 »
Den enda Klippmaskinen som jag har provat som fungerat på angora ull är Moser Rex, dom andra bara tuggar i den finfibriga ullen.
Men jag undrar vem det var som jobbar/hade jobbat med hundtrimmning och skrev om fler olika maskiner i en annan angoraklippningstråd? Var det Azoo-Lina ???
Mvh
Charlotte

Ja, det stämmer, det var AzooLina, minns det tydligt.
Jag saknar en "Gillaknapp" på min vedspis

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #8 skrivet: 11 mar-13 kl 21:43 »
jag har också en fråga om angoraklippning. nästa vecka är det dags för min första klippning här hemma och min angorahane är väldigt fluffig, så han behöver verkligen klippas. men, väderleksrapporten har lovat temperaturer på under minus 10 och mina kaniner går i ouppvärmt utrymme, så utetemp = innetemp. blir det för stor chock för honom om jag snaggar honom? ska jag klippa honom halvkort, eller räcker det om jag klipper i 2 steg? eller spelar det inte så stor roll och det är bara klippa kort?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

NirsOrs

• Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
« Svar #9 skrivet: 12 mar-13 kl 05:21 »
Annars kan du ju vänta några dagar till om det blir lite varmare, några dagar över tiden spelar ingen större roll (eller jo, om kaninen slutar äta så måste man ju klippa). Annars skulle jag bara klippt honom över ryggen (och lämnat kanske 1 cm kvar) och tagit resten efter ca 2 veckor.
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #10 skrivet: 12 mar-13 kl 05:50 »
Slutar angorakaniner äta när de blir för långhåriga menar du? :o Det hade jag inte hört innan. Varför gör de så isf?

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #11 skrivet: 12 mar-13 kl 12:02 »
ja, jag måste verkligen klippa honom, det finns ingen marginal där tyvärr. men jag är inte så noga vad gäller ullen, han har en annan uppgift hos mig än att producera ull. så jag klipper honom i 2 omgångar och lämnar lite längre ull än jag annars hade gjort. för som det ser ut just nu håller kallvädret i sig.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

NirsOrs

• Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
« Svar #12 skrivet: 14 mar-13 kl 06:29 »
Slutar angorakaniner äta när de blir för långhåriga menar du? :o Det hade jag inte hört innan. Varför gör de så isf?

Ja, det förekommer, när jag började med angoror så fick jag höra det av angora ägare. Jag har haft någon angora som gjort så medan andra ätit lika glupskt som vanligt trots det varit klippningsdags ;) Vet faktiskt inte varför de gör det, det kanske beror på att de har det lite jobbigt p.g.a. den långa pälsen.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #13 skrivet: 16 mar-13 kl 22:48 »
klippte honom idag och det blev en hel låda fullt med ull. :o trodde jag inte, att det skulle bli så mycket i slutändan. han tyckte att det var ömsom mysigt ömsom enerverande med mig och frisörsaxen. han ser ut som om en 3åring har klippt honom, men pälsen är väck och duger till hundkorgsstoppning iaf  o:) kanske jag ändå bör investera i en klippmaskin modell dyrare i alla fall för att få pälsen klippt lite jämnare och man kanske inte riskerar att klippa kaninen lika lätt med maskin heller?

Krågedal

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 17 mar-13 kl 07:07 »
Klart en bättre maskin behövs men det "hänger" också på vilka skär man använder... Använder du ett 5a så kan det vara svårt, eller om det har blivit tovor är det bättre med 10an eller 15 skäret...
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #15 skrivet: 17 mar-13 kl 14:07 »
kan inget om nåt sånt utan får läsa på först  o:)

Bonnakäringen

• Småland
« Svar #16 skrivet: 19 mar-13 kl 00:00 »
När man klipper en angorakanin så tar man alltid och klipper allt på en gång, även om det är lite kallt. Det kanske verkar konstigt, men pälsen växer så snabbt de första dagarna (upp till nästan en millimeter per dygn faktiskt) och de fryser faktiskt inte. Om det är väldigt väldigt kallt där kaninen bor de första dagarna efter klippningen så lägg in riktigt ordentligt med halm i buren så att kaninen kan krypa in under den om det skulle vara ner åt -15-20 grader. Men jag har ännu aldrig haft nån kanin som har gjort det.
Pälsen växer sen så fort precis efter klippningen så att efter ett par tre dagar är kaninen "pälsad" igen.
Däremot så kan de behöva extra mycket pellets just efter en klippning, och speciellt på vintern, eftersom det går åt mera energi för att hålla värmen samtidigt som pälsen växer extra fort då.

Var alltså INTE rädda för att klippa allt på en gång, inte heller att klippa kaninen ända ner i "botten"...

Om man är rädd för att klippa kaninen i skinnet, så kan man vinkla saxen lite så händer inte detta. Känner att det är lite svårt att beskriva vad jag menar, men om man gör detta så blir resultatet att kaninen ser lite smått "randig" ut efteråt, men det försvinner ganska snart allt eftersom pälsen växer.
Se också till så att din sax är riktigt ordentligt vass, så att den inte "tuggar" ullen, detta är inte skönt för kaninen, och inte heller för den som klipper.

Ja, en del angorakaniner slutar äta när de är "fullpälsade" (som det heter). Detta beror på att pälsen växer olika fort, och när den är så lång då växer den långsammare och kaninen behöver då inte heller riktigt lika mycket energi som när pälsen håller på och växer för fullt. Samtidigt som pälsen även isolerar väldigt bra mot kyla, så kaninen behöver inte heller äta mycket energi för att hålla värmen.
En del kaniner får lite kraftigare "känning" av detta än andra och det "slår lite slint" och de slutar helt att äta efter ett tag. Så vissa kaniner kan, om man har otur och det har dröjt länge med klippningen, faktiskt dö av  svält om man inte klipper dom. Men detta går som tur är inte på en gång, och det drabbar inte heller alla angoror...

NirsOrs

• Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
« Svar #17 skrivet: 19 mar-13 kl 08:42 »
LillaSophie: Att det blir lite ojämnt gör inte så mycket, och nu klippte du ju inte enda ner och då är det ännu svårare att få det riktigt jämnt. Klipper man lite ojämnt brukar det dock inte synas när ullen har växt lite. Jag har haft angoror i 4,5 år (och har klippt runt 80 gånger totalt), och fortfarande måste jag jämna till lite på slutet ;)

Bonnakäringen: Fast risken finns ju att kaninen hamnar i s.k. klippchock om man klipper allt, speciellt när det är kallare. Jag tar alltid det säkra före det osäkra och klipper kaninen i två omgångar, då blir det inte så stor temperaturskillnad på en gång. Även fast pälsen växer snabbt dagarna efter klippning så kan kaninen ändå hamna i chock alldeles efter klippningen.

mikatela

• Kvinna med starkt intresse för djur
    • Skåne
    • Bärnalt Sweden
« Svar #18 skrivet: 30 mar-13 kl 23:03 »
Kapar tråden då ni verkar vara flera med angoror här.

Är det lätt eller svårt att få ullen såld?
Då pratar jag helst i endast klippt tillstånd.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #19 skrivet: 30 mar-13 kl 23:52 »
LillaSophie: Att det blir lite ojämnt gör inte så mycket, och nu klippte du ju inte enda ner och då är det ännu svårare att få det riktigt jämnt. Klipper man lite ojämnt brukar det dock inte synas när ullen har växt lite. Jag har haft angoror i 4,5 år (och har klippt runt 80 gånger totalt), och fortfarande måste jag jämna till lite på slutet ;)

hehe, han ser inte klok ut nu då håret har växt ut lite. jag tyckte att jag hade fått till längden på pälsen rätt jämn efter en bra stund klippning. men, nu är han snaggad över ryggen och ser
fullständigt oklippt ut vad gäller en krans i brösthöjd :o tycker ni att jag ska klippa lite till så att det inte blir tovor innan nästa gång?

Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser