Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hund i bur  (läst 21773 gånger)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Hund i bur
« skrivet: 17 apr-12 kl 16:43 »
Hur tolkar ni bestämmelserna som trädde i kraft 2008:
https://www.jordbruksverket.se/download/18.62af51191240430af4d80002506/Föreskriftsdokumentation.pdf
(Paragraf 14).
Är det fortfarande okej att ha hunden med sig på jobbet dag ut och dag in, direkt från valpåldern, sittandes i bur med rastning ett par gånger/dag?
Det är hur många som helst som har det runt omkring mig, bl.a. på mitt jobb.
När jag påpekat dom ändrade reglerna så får jag till svar att det är okej bara man rastar var tredje timme.
Dessutom hör jag om fler och fler människor som har sina hundar i bur hemma, på nätterna och dagarna (när dom inte är hemma själva) för att dom inte ska förstöra saker eller bråka med varandra...
Det kallar inte jag "tillfällig" förvaring...
När jag var liten ( för sådär 35 år sedan) fanns det "hundgubbar" som hade lite smått folkilskna hundar i lina på dagtid och i en kätting under köksbänken på natten...
Men idag ser jag "hundtjejer" med en par tre hundar till sällskap och olika "hundsporter" som har i princip samma hundhållning fast det måste väl egentligen vara mer trist för hunden i bur inne och i bilen än vad det var i löplina och koja?
Jag vet att hundar kan känna sig mer trygga i begränsade utrymmen, men hur utvecklas skelett och leder på en valp som sitter i bur så långa perioder/dygn?
Visserligen så vet jag att hundar sover bort en stor del av tiden när man lämnar dom (mina ser oftast nyvakna ut när jag kommer hem), men dom har tillgång till ett helt rum med sköna liggplatser att välja på och en skål med friskt vatten i alla fall...
Kanske har jag tolkat bestämmelserna fel och jag vill inte vara nån Paragrafryttare men jag kände bara att jag ville gnälla av mig lite och tänker att jakthundarna i sina hundgårdar kanske har det ganska bra ändå om man jämför med dessa "sällskapshundar" som sitter i isoleringscell...
Mvh
Charlotte
« Senast ändrad: 17 apr-12 kl 16:47 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Hundens Husse

  • Inlägg: 243
    • Västergötland
SV: Hund i bur
« Svar #1 skrivet: 17 apr-12 kl 22:15 »
Hur tolkar ni bestämmelserna som trädde i kraft 2008:
https://www.jordbruksverket.se/download/18.62af51191240430af4d80002506/Föreskriftsdokumentation.pdf
(Paragraf 14).
Är det fortfarande okej att ha hunden med sig på jobbet dag ut och dag in, direkt från valpåldern, sittandes i bur med rastning ett par gånger/dag?
Det är hur många som helst som har det runt omkring mig, bl.a. på mitt jobb.
När jag påpekat dom ändrade reglerna så får jag till svar att det är okej bara man rastar var tredje timme.

Det är ju bara att peka på precis det dokument som du länkar till ovan. "I den nuvarande författningen finns ett allmänt råd som säger att man bara bör förvara hundar och katter tillfälligt i bur. Det har tolkats av Jordbruksverket i ett flertal yttranden att med tillfälligt menas ca en timma och inte regelbundet återkommande." Att ha hunden med sig på jobbet i bur varje dag eller nästan varje dag måste väl få kallas "regelbundet återkommande" enligt vilken som helst rimlig definition av de orden? Så mitt svar måste bli nej, det är inte okej att göra så enligt de regler som finns idag. Även minimimåtten för boxar finns trots allt av en anledning, även om de i vissa sammanhang (valplådor framförallt för större raser kanske är det mest uppenbara exemplet) kan slå fel åt andra hållet. Skaffar man en valp så får man vara medveten om att det tar ett tag innan den är fysiskt och mentalt mogen för att bli lämnad, och det är något man faktiskt får ta upp med sin arbetsgivare innan man skaffar hunden. Även om man skaffar en vuxen omplacering så lär den behöva "bo in sig" i sitt nya hem och sin nya flock ett tag innan man kan lämna den; ensam hemma längre stunder, med hundvakt eller på hunddagis.

Att hunden inte ska tugga sönder hemmet när ägaren är borta är knappast ett giltigt skäl för att sätta den i bur - det är bara en ursäkt att inte ta tag i det uppenbara problemet med att hunden förmodligen blir stressad av att bli lämnad. Även för en väldigt liten hund är ju en bur modell maxistorlek en ganska liten yta.

Värt att tänka på också är att i lagstiftning är även "bör" ett väldigt starkt ord, inte mycket svagare än "ska".
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Hund i bur
« Svar #2 skrivet: 17 apr-12 kl 22:53 »
Hur tolkar ni bestämmelserna som trädde i kraft 2008:
https://www.jordbruksverket.se/download/18.62af51191240430af4d80002506/Föreskriftsdokumentation.pdf
(Paragraf 14).
Är det fortfarande okej att ha hunden med sig på jobbet dag ut och dag in, direkt från valpåldern, sittandes i bur med rastning ett par gånger/dag?
Det är hur många som helst som har det runt omkring mig, bl.a. på mitt jobb.
När jag påpekat dom ändrade reglerna så får jag till svar att det är okej bara man rastar var tredje timme.
Dessutom hör jag om fler och fler människor som har sina hundar i bur hemma, på nätterna och dagarna (när dom inte är hemma själva) för att dom inte ska förstöra saker eller bråka med varandra...
Det kallar inte jag "tillfällig" förvaring...
Kanske har jag tolkat bestämmelserna fel och jag vill inte vara nån Paragrafryttare men jag kände bara att jag ville gnälla av mig lite och tänker att jakthundarna i sina hundgårdar kanske har det ganska bra ändå om man jämför med dessa "sällskapshundar" som sitter i isoleringscell...
Mvh
Charlotte

NEJ...NEJ...NEJ... Du har INTE tolkat bestämmelserna fel!!
Det här med att förvara hundar i bur är ett problem som bara växer & växer,med det också toleransen för vad som är normal hundhållning! Jag ser också att fler & fler använder bur för att begränsa skador som hunden kan tillfoga lägehet/hus...
Man kan fråga sig varför dessa hundar inte kan uppfostras? En väninna låter sin hund sitta i bur varje gång hon åker hemifrån för att han tuggar sönder något om han blir ensam - jag frågade henne hur han någonsin ska lära sig vad som är rätt och fel om han får sitta i buren... Hon hade inget svar ???

Vårt samhälle är stressat på alla plan - vem som helst kan skaffa sig en hund idag utan att uppfostra den - gränsen mellan rätt och fel blir suddig för dom som inte vet bättre. För 30 år sen fanns inte så många sällskapshundar som idag men då fanns mer kunskap kan man tycka :-\

Tillfällig förvaring i bur förklaras väldigt klart och tydligt i länken - en bekväm hundägare kan tolka det som att hunden kan sitta där bara den blir rastad... Jag kallar det för raffinerat djurplågeri - minkar har det inte mkt värre
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

tamate

  • Inlägg: 484
  • 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: Hund i bur
« Svar #3 skrivet: 03 maj-12 kl 02:23 »
NEJ...NEJ...NEJ... Du har INTE tolkat bestämmelserna fel!!
Det här med att förvara hundar i bur är ett problem som bara växer & växer,med det också toleransen för vad som är normal hundhållning! Jag ser också att fler & fler använder bur för att begränsa skador som hunden kan tillfoga lägehet/hus...
Man kan fråga sig varför dessa hundar inte kan uppfostras? En väninna låter sin hund sitta i bur varje gång hon åker hemifrån för att han tuggar sönder något om han blir ensam - jag frågade henne hur han någonsin ska lära sig vad som är rätt och fel om han får sitta i buren... Hon hade inget svar ???

Vårt samhälle är stressat på alla plan - vem som helst kan skaffa sig en hund idag utan att uppfostra den - gränsen mellan rätt och fel blir suddig för dom som inte vet bättre. För 30 år sen fanns inte så många sällskapshundar som idag men då fanns mer kunskap kan man tycka :-\

Tillfällig förvaring i bur förklaras väldigt klart och tydligt i länken - en bekväm hundägare kan tolka det som att hunden kan sitta där bara den blir rastad... Jag kallar det för raffinerat djurplågeri - minkar har det inte mkt värre

det är skilnad på burförvaring och burförvaring
vi hade förut vår ena hund i bur nattetid mend et var för hennes skull. vissa valpar/unghundar har en period då dom biter isönder precis allting. orsaken finns det eg ingen förklaring på man kan efterlikna det med att vissa ungdommar sitter och vaggar med foten utan anledning. vi frågade runt med många experter och vi fick aldrig någon direkt förklaring. dagtid så går våra hundar ös fritt inne och ute och då kunde vi ha koll på henne, men sover vi så blir det ju lite svårt. men hon hade en jättebur som hon kunde ligga utsräkt i och när hon gick och la sig för kvällen gick hon in och la sig i buren och när vi senare gick och la oss stängde vi luckan. hon sover längre än oss så vi han öppna och äta frukost innan hon vakna och ville ut. så jag tror eg inte att ho var medveten om att buren var stängd på nätterna men det var en försiktighetsåtgärd för när hon började tugga så var det på vad som var närmast. några saker hon tuggade isönder var ungarnas leksaker, förlängningssladdar, motorvärmarkablar etc så det kunde vara ganska farligt för både hon och oss. sedan vid 1,5 lugnade hon isg för att vid 2 års ålder så slutade hon helt och nu är hon över 3 och har inte haft en stängdbur på över ett år.

däremot så trivs hon fortfarande att ligga med tak så hon ligger oftast numera under köksbordet och sover då vi slängt ut burren för vi får inte plats med den i nya huset.

så att dra det så långt att säga attd et är djurmisshandle är att dra det till sin spets, man måste se det från fall till fall för att se om hunden eg mår dåligt av att var i en bur.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

tamate

  • Inlägg: 484
  • 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
SV: Hund i bur
« Svar #4 skrivet: 03 maj-12 kl 02:34 »
ang att ha hund i bur så kan man förenkla det såhär:

*du får endast ha hunden i bur pga medicinska skäl (hunden har varit hos vet och blivit sövd och för att ha bättre översikt över hunden bör den vara i bur tills den vaknat helt och om den är op så den vara i bur tills det inte är risk för såret öppnar sig om den hoppar etc men detta är på vet ordination)

*från och till tävlan och vid jakt får den vara i bur under jakten men måste släppas ut då och då

*du får ha hunden i bur hemma men då ska det vara minst 2 täkta sidor och buren ska inte var alätt att stänga utan dörren ska vara öppen och fäst så hunden fritt kan gå ut och in ur buren.

detta är väldigt förenklat men det är överlag vad lagen säger. så att ha hunden hela dagarna på jobbet i stängdbur tror jag inte godkänns. ser inte heller varför det ska vara nödvändigt. bättre att sätta upp ett staket för dörren så hunden kan gå fritt i kontoret och sitter man fera å borde det gå att sätta upp staket så hunden inte kan röra sig i hela utrymmet.

men hela anledningen till att det är vanligare att hundar sitter i bur numera är ju eg den andra nya lagen att hundar inte får vara ensam hemma hela dagarna, och dom flesta kan inte åka hem över lunchen och rasta sina hundar. oc räknar man en arbetsdag plus restid så byter alla som har ett jobb mot lagen om ensamhemma hund såvidare dom inte är hem på lunchen och rastar hunden eller har den på jobbet. förrr hade ju dom flesta sina hundar hemma på dagarna medans dom jobbade. sedan kan det ju disskuteras vilket som är rätt. en sund hund ska klara av att vara ensam och har man 2 så har dom ju varandra och jobbar man på detta viset så kan ju en lugn småhund vara en ide istället för en högeffektiv whorste.

men det är ju upp till varje person att lösa det till bästa sätt. och tycker man dom löst det dåligt så skriv ut reglerna och lägg på personens skrivbord.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Jonazid

  • Inlägg: 201
  • Mannagrynet
    • Övriga världen
SV: Hund i bur
« Svar #5 skrivet: 03 maj-12 kl 07:45 »
Jag ser det inte som okej. Men det hade Ja även tyckt utan regler
Ta inte livet för allvarligt, du kommer inte levande ur det endå.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Hund i bur
« Svar #6 skrivet: 03 maj-12 kl 08:10 »
Nu har jag kanske förklararat lite dåligt.
Hundarna sitter i sina burar i bilarna hela dagarna och vissa av dom sover i bur på natten också.
Från valpålder.
Jag har påpekat dom nya reglerna, till svar fick jag en utskrift på SJVs Att resa på semester med din hund ???från arbetsledningen (som också har burhund).
Och hundar sitter i bilburar hela arbetsdagar runt omkring mig överallt, så det gäller inte bara på mitt jobb.
Jag fattar varför man vill ha hunden i bur: Det är smidigt och bra för ägaren...
Vad jag inte fattar är varför hundägare tycks vara så totalt omedvetna om Djurskyddslagen.
T o m ledare i olika hundsammanhang praktiserar själva och rekommenderar burförvaring till sina "elevers" hundar....
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Gullregn

  • Gäst
SV: Hund i bur
« Svar #7 skrivet: 03 maj-12 kl 08:56 »
Bur är bra när man har valp,,nattetid!
Gå en sen promenad,,sen sova i buren, bredvid mattes säng.
Detta bör bara vara under en kort period tills hunden finner att buren är bra at sova i och då har buren alltid öppen dörr. Fördel med bur under några veckor i en valps liv är at valpen vaknar inte och kissat innan man själv hunnit ur sängen utan man får några minuters spelrum att dra på sej kläder o skor och det kissas ute.
(vi pratar INTE om at ge matte sovmorgon utan upp o ut vid 5-6 på morgonen)
Och att valpen inte tuggar farliga saker under natten.
Allt farligt bör tas bort men allt är inte lätt att ta bort.

Dagtid ska inte hundar sitta i bur.
Mina har bara bottenvåningen när jag inte är hemma.

Jag har haft arbetande hund som suttit i bur i bil men det är inte varje dag och bara vid transport.
Kan tänka mej ha hund i bilen i bur om jag måste ta med hunden tillfälligt till jobbet,,men då med uppsikt över bilen och öppen baklucka. Detta bara om det inte går att ta i hunden på jobbet.
(min gamla arbetade hund lämnade jag i bilen med alla rutorna nere, han lämnade aldrig bilen och ignorerade folk han inte kände.

Jag har haft inomhusburar under ett års tid.
det var innnan vi skulle flytta hem till sverige och burarna stod färdiga i min matsal och jag lät hundara sitta ca 1 timme per dag i dom för at vänja sej inför resan.
In i buren och tuggleksak och en godisbit.

Idag har jag bara bur i bilen under transport.
Lagen är luddig och kan tolkas lite hit o dit.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Hund i bur
« Svar #8 skrivet: 03 maj-12 kl 09:08 »
Hundarna sitter i sina burar i bilarna hela dagarna och vissa av dom sover i bur på natten också.

Jag har påpekat dom nya reglerna, till svar fick jag en utskrift på SJVs Att resa på semester med din hund ???från arbetsledningen (som också har burhund).

Jag fattar varför man vill ha hunden i bur: Det är smidigt och bra för ägaren...
Vad jag inte fattar är varför hundägare tycks vara så totalt omedvetna om Djurskyddslagen.

Finns det ingen som kan se efter att Djurskyddslagen efterlevs? Vem har hand om djurskyddet i kommunen? Har ni inga inspektörer som kan tipsas om var dessa bilar står parkerade,de kan ju titta till dom flera gånger och på så sätt går det bevisa att det gäller "förvaring av hund i bil" - tror att dagsböter kan tillämpas där (:)

Även poliser kan tipsa berörda myndigheter... det är synd om dessa hundar...
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Hund i bur
« Svar #9 skrivet: 03 maj-12 kl 09:15 »
Lagen är luddig och kan tolkas lite hit o dit.
Fast egentligen inte...
Lagen tillåter vissa listade undantag, då borde annan burförvaring vara otillåten, eller hur?
Såg på SJVs hemsida att veterinärer som ordinerar tillfällig burförvaring till patient ska lämna in en dispensansökan samtidigt som h"n lämnar ordinationen, om inspektion skulle inträffa innan dispensärendet är klart så blir det inga påföljder...
Tillfällig burförvaring på jobbet om man tex har löptik och hane eller vill lära valpen att bli rumsren nattetid (mina ligger då i min säng så jag märker när dom vaknar ;)), borde vara helt okej, men är det inte om man läser lagen....
Jag anser att det är folk som har sina hundar i princip som burhöns (något jag tycker vara en relativt ny företeelse) som har förstört så att sunt förnuft inte längre fick råda...
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Hund i bur
« Svar #10 skrivet: 03 maj-12 kl 09:29 »
Finns det ingen som kan se efter att Djurskyddslagen efterlevs? Vem har hand om djurskyddet i kommunen? Har ni inga inspektörer som kan tipsas om var dessa bilar står parkerade,de kan ju titta till dom flera gånger och på så sätt går det bevisa att det gäller "förvaring av hund i bil" - tror att dagsböter kan tillämpas där (:)

Även poliser kan tipsa berörda myndigheter... det är synd om dessa hundar...
Om jag skulle kolla vid kommunhuset så sitter det säkert hundar i bilarna där också...
Förhoppningsvis inte på Länsstyrelsen som har hand om Djurskyddet, men det vete tusan...
Jag ska försöka med lite listig upplysning en gång till på mitt jobb i alla fall, trots att stämningen mot mig redan är ganska "frostig" efter tidigare försök...
Men hela "hundvärlden" behöver ju upplysning verkar det som.
Jag har frågat några av ägarna om varför dom inte lämnar hunden hemma i hundgård (som jag vet att dom har) eller hos sambo som är hemma, svaret har varit: Hunden måste vara med mig överallt för att veta vem som är ledaren, om nån annan matar och rastar blir den förvirrad ???
Den "kunskapen" måste ju komma någonstans ifrån, uppfödare?, kursledare?
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Gullregn

  • Gäst
SV: Hund i bur
« Svar #11 skrivet: 03 maj-12 kl 09:39 »
Om jag skulle kolla vid kommunhuset så sitter det säkert hundar i bilarna där också...
Förhoppningsvis inte på Länsstyrelsen som har hand om Djurskyddet, men det vete tusan...
Jag ska försöka med lite listig upplysning en gång till på mitt jobb i alla fall, trots att stämningen mot mig redan är ganska "frostig" efter tidigare försök...
Men hela "hundvärlden" behöver ju upplysning verkar det som.
Jag har frågat några av ägarna om varför dom inte lämnar hunden hemma i hundgård (som jag vet att dom har) eller hos sambo som är hemma, svaret har varit: Hunden måste vara med mig överallt för att veta vem som är ledaren, om nån annan matar och rastar blir den förvirrad ???
Den "kunskapen" måste ju komma någonstans ifrån, uppfödare?, kursledare?
Mvh
Charlotte

allvarligt????
jag skulle tycka det var bra om annan person kan sköta mina hundar.
Vi pratar alltså om osäkra MÄNNISKOR som inte kan åka till jobbet uta snuttefilt??

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Hund i bur
« Svar #12 skrivet: 03 maj-12 kl 09:48 »
allvarligt????
jag skulle tycka det var bra om annan person kan sköta mina hundar.
Vi pratar alltså om osäkra MÄNNISKOR som inte kan åka till jobbet uta snuttefilt??
Jaaa, det är sant :)
Och det är inga "omoderna" gamla hundgubbar utan unga "agilitytjejer" som tillhör generationen som kan allt och tycker gamla kärringar som mig ska hålla truten, men nånstans måste dom ju ha fått sina idéer ifrån, men var ???
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Malines här igen

  • Gäst
SV: Hund i bur
« Svar #13 skrivet: 03 maj-12 kl 09:49 »
Jag har frågat några av ägarna om varför dom inte lämnar hunden hemma i hundgård (som jag vet att dom har) eller hos sambo som är hemma, svaret har varit: Hunden måste vara med mig överallt för att veta vem som är ledaren, om nån annan matar och rastar blir den förvirrad ???
Den "kunskapen" måste ju komma någonstans ifrån, uppfödare?, kursledare?
Mvh
Charlotte


Ja herrejävlar. Det finns folk till allt tydligen.

kbh

  • Gäst
SV: Hund i bur
« Svar #14 skrivet: 03 maj-12 kl 09:56 »
Om jag skulle kolla vid kommunhuset så sitter det säkert hundar i bilarna där också...
Förhoppningsvis inte på Länsstyrelsen som har hand om Djurskyddet, men det vete tusan...
Jag ska försöka med lite listig upplysning en gång till på mitt jobb i alla fall, trots att stämningen mot mig redan är ganska "frostig" efter tidigare försök...
Men hela "hundvärlden" behöver ju upplysning verkar det som.
Jag har frågat några av ägarna om varför dom inte lämnar hunden hemma i hundgård (som jag vet att dom har) eller hos sambo som är hemma, svaret har varit: Hunden måste vara med mig överallt för att veta vem som är ledaren, om nån annan matar och rastar blir den förvirrad ???
Den "kunskapen" måste ju komma någonstans ifrån, uppfödare?, kursledare?
Mvh
Charlotte
??? Den kunskapen kommer väll från hippa utställnings nördar som snart har  förstört varenda ras  kan inte tänka mig något annat än där i från .
« Senast ändrad: 03 maj-12 kl 10:10 av Dbs »

Tallgrinden

  • Inlägg: 824
    • Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: Hund i bur
« Svar #15 skrivet: 03 maj-12 kl 10:03 »
Inspirationen för agilitytjejerna kommer nog ifrån att en av de bästa i världen har sina hundar i bur när de inte tränas.
Vederbörande bor inte i Sverige och är ej svensk.
Så slutsatsen de drar blir att om man vill bli bäst i världen har man hunden i buren och ingen annan ska hantera den.

*idioti*
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Hund i bur
« Svar #16 skrivet: 03 maj-12 kl 10:32 »
Inspirationen för agilitytjejerna kommer nog ifrån att en av de bästa i världen har sina hundar i bur när de inte tränas.
Vederbörande bor inte i Sverige och är ej svensk.
Så slutsatsen de drar blir att om man vill bli bäst i världen har man hunden i buren och ingen annan ska hantera den.

*idioti*
Menar du Susan Garett och crategames?
Jag trodde i min enfald att det var under själva träningspasset man använde buren, inte under stor del av hundens liv...
Man ser ju också på Cesar Millans program att många helt vanliga familjehundar i USA förvaras i bur.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hund i bur
« Svar #17 skrivet: 03 maj-12 kl 14:10 »
??? Den kunskapen kommer väll från hippa utställnings nördar som snart har  förstört varenda ras  kan inte tänka mig något annat än där i från .
;D Bra sagt, Dbs!

  Men jag tyckte det var fisigt av en okänd förbipasserande att anmäla en hund som satt i bilen medan husse jobbade.  Varje kafferast kom husse och rastade, och varje lunchrast var det en halv timmes promenad, ofta på en äng ett par minuters bilresa bort.  Dessutom hade en god vän ofta vägarna förbi, och lånade bilnyckeln och tog ut hunden.  Men kommunens/länsstyrelsens inspektörer ansåg att så fick det inte vara!  Husse rev sig i håret, att lämna hunden hemma om dagarna var uteslutet, det ansåg husse blev för länge.  Någon tanke på bestämmelser hade han inte, endast hundens bästa.  Till sist löste han det genom att överlåta hunden på en annan god vän, så nu bor hunden på landet, men hos en gammal människa som just inte orkar med den.  Hunden har fått ledbesvär av inaktiviteten där.  Och längtar antagligen efter husse.

  Så vad är bäst?  Knappast bokstavslydnad inför paragrafer!  förhållanden är så olika.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Existens?

  • Gäst
SV: Hund i bur
« Svar #18 skrivet: 03 maj-12 kl 14:24 »
??? Den kunskapen kommer väll från hippa utställnings nördar som snart har  förstört varenda ras  kan inte tänka mig något annat än där i från .

Trams..

Många nya hundägares kunskaper nuförtiden kommer från allehanda tv-idoler som visar korta sekvenser ur nåt som de kanske hållt på med i månader, och sen tror folk att det gick att lära på 10 minuter.

En total fixering vid det här ledar-tjatet. Tätt följt av dominans-tjatet. 

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Hund i bur
« Svar #19 skrivet: 03 maj-12 kl 14:47 »
  Så vad är bäst?  Knappast bokstavslydnad inför paragrafer!  förhållanden är så olika.
Nej, jag är nog den sista att gilla bokstavslydnad...
Och jag tycker synd om tex mannen som du beskriver som antagligen hade hunden när bestämmelserna trädde i kraft, men nu finns dom ju och kanske har dom uppkommit pga missbruk av bur? Och forskning som säger att djur i bur inte mår speciellt bra pga den hjälplöshet som instängdheten framkallar?
(Fast varför behövde han absolut placera om den till någon som inte kunde motionera den?).
 Men jag undrar varför man skaffar hund och har den i bur för att man inte har lust eller möjlighet att ha den på annat sätt, när man vet att man bryter mot lagen?
Är det lika okej om jag skulle säga att mina produktionsdjur inte får vara utomhus för att jag inte har mark eller att jag tycker det är svårt att stänga hagar så att dom inte rymmer?
Mvh
Charlotte


"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

391 gäster, 1 användare
Rosanne

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser