Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp - ni som har allmogefår, vilken ras om baggen ska gå med tackorna?  (läst 1372 gånger)

Skogshulda

• Dalarna
Jag har planer på att skaffa mig några allmogefår, värmlandsfår, helsingefår eller gestrikefår lutar det åt nu. Jag har dock inte så mycket mark, så det blir nog bara 3 tackor och en bagge. Eftersom jag inte har möjlighet att hålla fler baggar tänkte jag att han kunde få gå året runt med tackorna och lammen, frågan är då vilken ras jag ska välja för att undivka två lamningar på ett år? För jag har hört att en del allmogefår kan bli brunstiga igen direkt efter lamning. Varierar det från individ till individ eller är det mer bundet till rasen, och vilken ras är då bäst för mig?
En skogens eldfängda sköldmö

Delar mitt liv med min käresta, vår son, ett gäng tokiga hedemorahöns, en flock mysiga gestrikefår och två gamla men pigga musjägare

roma.bos

• -
    • Stuga Nossan
Hej,
Vi tänkte också ha det som du.Vi köpte 4 Ryatackor och senare en Ryabagge.
Dem kunde gå ihop för ryatackor brunstar bara på hösten.
Det gick väldigt bra,till ungefär två veckor innan lammningen baggen började jaga och stånga tackorna.
På något sätt kände han att lammningen var nära(säger dem). Det blev så att vi har
lämnat bort honom till någon som hade en bagge till sällskap.
Så det går nog inte alltid att ha kvar baggen. Om du har plats att ställa honom i box eller något,så kan det fungera.
Men det gick inte hos oss tyvärr. Lycka till!

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
Visserligen inte någon av raserna du vill ha men annars är gutefåren jättebra. Jag har alltid baggen ihop med tackorna året om. De brunstar i normala fall bara i Nov-Dec.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Dela detta:

* Inloggade just nu

629 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser