Hej!
Jag tycker att sadel är så pass viktig att den sitter rätt, att jag skulle konsultera en expert. Det behöver inte bli så farligt dyrt, och i mitt fall så fanns det möjlighet att kontakta en hästbutik som kom ut till stallet för en mindre symbolisk summa för att visa vilka sadlar de kunde tillhandahålla. De prövade då olika slags sadlar och föreslog en viss sort. Jag hade en New Forest med otroligt speciell rygg, och jag blev rekommenderad en wintec-sadel som hade utbytbar bom (svart järn, rött järn och blått järn - allt efter hur stor hästen var). Vanligtvis tycker jag att "gamla" sadlar sitter bättre, de är mer gjorda för dåtidens hästar (kallblod), kanske kan du köpa en sådan och låta den stoppas om av sadelmakare?
Givetvis kan man läsa sig till en hel del om sadelprövning, men samtidigt är det lätt att någonting inte sitter rätt och det kan få väldigt tråkiga konsekvenser för hästen.
Nu vet jag inte om du söker efter en begagnad sadel eller inte, eller vad du har tänkt ha sadel till (lunka i skogen, tävla, osv).

Jag har själv ridit en hel del kallblod av den grövre typen, och jag minns en ägaren till ett av dessa kallblod. Hon hade så svårt att hitta en lämplig sadel till hästen i fråga att hon till sist köpte en barbackajord med ett varmt skönt schabrak under:
http://www.hooks.se/product.aspx?productid=330203Jag har bara positiv erfarenhet av det, men och andra sidan gillar jag "den naturliga känslan". Som sagt, det beror vad din budget ligger på samt ändamål.

Lycka till!