Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sadel  (läst 4810 gånger)

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
sadel
« skrivet: 16 apr-12 kl 23:52 »
Om man skall hitta en sadel till en nordsvensk brukshäst vad skall man titta efter då? Hur gör man egentligen?
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
SV: sadel
« Svar #1 skrivet: 17 apr-12 kl 00:10 »
Det är många faktorer som ska fungera när man letar sadel. Sadeln kan delas upp i ett framvalv, ett mitt parti och ett bakvalv. Sen kan bommen vara svängd och bossorna olika breda.
Med tanke på att sadeln i första hand ska underlätta för hästens rörelser så krävs det att den är i balans. Den får inte trycka fram, den får inte knipa i midjan och den får inte tippa/glida sideldes bak.
 Bommen får inte trycka över bogbladen och lägger du ett tryck över sitsen så ska sadeln inte vicka.  Hästens reaktioner är också en bra ledtråd i letandet.
Sen är det viktigt att kolla om den är jämt stoppad, om bommarna är jämna osv.

Nordsvenskar har generellt breda ryggar och lite manke. Du måste alltså ha en sadel som är såpass vid fram att den inte trycker samtigt som den inte får trycka mot manken. Den breda ryggen kan göra att det är svårt att hitta en sadel som är lagom bred i kanalen och som inte flyttar sig sidledes.
Det bästa är om du hittar en som kan komma ut och testa olika sadlar från olika märken. Det behöver inte vara så dyrt om du köper begagnat.
Kan du provrida i sadlarna vore det bra.
Har du inte möjlighet att testa så kan det säkert ta några vändor innan du känner vad du och hästen trivs bäst med.
Sadlar är ett gissel utan dess like. Använd sunt förnuft.

slandssadlar och westernsadlar brukar uppskattas även till kallblod. Ofta behövs det en sadel med kort anläggningsyta. Vill du ha en westernsadel så kolla på arabian light modellerna.
Är du osäker så kan du testa bomlöst. Jag personligen tycker att bomlöst är svårt att få till, men det är nog mera en smaksak.

Ett annat tips är att du använder dig av breda sadelgjordar. Sadelgjorden låser hela muskeln som går mellan frambenen och en bred gjord förebygger obehag.

Nu blev det en massa svammel. Skyller på att det är sent.
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

thedwarf

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 17 apr-12 kl 10:35 »
Hej!

Jag tycker att sadel är så pass viktig att den sitter rätt, att jag skulle konsultera en expert. Det behöver inte bli så farligt dyrt, och i mitt fall så fanns det möjlighet att kontakta en hästbutik som kom ut till stallet för en mindre symbolisk summa för att visa vilka sadlar de kunde tillhandahålla. De prövade då olika slags sadlar och föreslog en viss sort. Jag hade en New Forest med otroligt speciell rygg, och jag blev rekommenderad en wintec-sadel som hade utbytbar bom (svart järn, rött järn och blått järn - allt efter hur stor hästen var). Vanligtvis tycker jag att "gamla" sadlar sitter bättre, de är mer gjorda för dåtidens hästar (kallblod), kanske kan du köpa en sådan och låta den stoppas om av sadelmakare?

Givetvis kan man läsa sig till en hel del om sadelprövning, men samtidigt är det lätt att någonting inte sitter rätt och det kan få väldigt tråkiga konsekvenser för hästen.

Nu vet jag inte om du söker efter en begagnad sadel eller inte, eller vad du har tänkt ha sadel till (lunka i skogen, tävla, osv). :) Jag har själv ridit en hel del kallblod av den grövre typen, och jag minns en ägaren till ett av dessa kallblod. Hon hade så svårt att hitta en lämplig sadel till hästen i fråga att hon till sist köpte en barbackajord med ett varmt skönt schabrak under: http://www.hooks.se/product.aspx?productid=330203
Jag har bara positiv erfarenhet av det, men och andra sidan gillar jag "den naturliga känslan". Som sagt, det beror vad din budget ligger på samt ändamål. :)

Lycka till!

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #3 skrivet: 17 apr-12 kl 11:56 »
Håller med om att experthjälp är bra men det är bra att ha lite under fötterna så man hänger med. Jag tycker det är viktigt att man väljer någon som inte representerar ett enskilt märke. Risken är att en sadel som nästan passar blir utvald.   Be även utprovaren förklara vad den gör och hur den tänker och varför.
www.dissolve.blogg.se

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #4 skrivet: 17 apr-12 kl 17:44 »
Tusen tack för svaren. Jag vet dock inte riktigt hur jag skall göra.
Jag skall bara låna hästen över sommaren men tyvärr så följer det ingen sadel med. Jag tänkte att jag kanske kunde hitta en begagnad billig sadel typ ett par hundralappar men jag förstår nu att jag kan köpa 20 olika begagnade sadlar utan att få tag i någon jag kan använda. Jag har också tittat på barbackagjorden från Hööks men sen läste jag att man kan förstöra hästens rygg med dessa speciellt om man använder stigbyglar vilket jag vill. Sen tittade jag även på en islandssadel som såg riktig bra ut men den kostar ändå 700 kr o så tycker jag att det börjar bli för mycket även om det kanske är en jättebra sadel (som ju möjligen inte kan användas till hästen ändå) Så vad gör jag? Att ta ut nån expert gör jag ju inte.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #5 skrivet: 17 apr-12 kl 19:27 »
Om du bara ska ha hästen en så kort period så kanske du kan låna en bomlös sadel under den perioden?
www.dissolve.blogg.se

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #6 skrivet: 17 apr-12 kl 21:25 »
Om du bara ska ha hästen en så kort period så kanske du kan låna en bomlös sadel under den perioden?
Tack för det tipset. Jag skall prova den varianten :D

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #7 skrivet: 17 apr-12 kl 22:46 »
Nu vet jag inte hur mycket stöd du behöver i stigbyglarna. Men annars kan det kanske fungera med en vanlig ridgjord. Det fungerar bara bra att ta stöd i, men tillåter ingen lättridning osv.
Jag tycker att det är ett toppenalternativ som jag använde mycket förut.  :)
www.dissolve.blogg.se

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #8 skrivet: 18 apr-12 kl 07:44 »
Ja, jag har kollat på ridgjord också och just nu luter det nog mest åt det hållet. Den kan användas till andra sorters hästar också ju.

Neinor

• Västmanland
    • Dissolve
« Svar #9 skrivet: 18 apr-12 kl 08:04 »
Ja ridgjord är toppen och antagligen det billigaste alternativet.
www.dissolve.blogg.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

656 gäster, 2 användare
karsan, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser