Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tandkontroll och vargtänder!  (läst 1379 gånger)

Midsommaren

• Bohuslän
Tandkontroll och vargtänder!
« skrivet: 16 apr-12 kl 15:04 »
Ja ska lämna iväg min 2-åring på inkörning och innan jag gör detta så har jag valt att låta undersöka munnen på honom för om de ska ha kommit någon vargtand så borde dom ja ha kommit nu. och vem vet, kanske finns det någon vargtand som behöver avlägsnas.

Det ja undrar är om någon har någon erfarenhet om det är någon "munvila" efter själva undersökningen? (om de nu ska dras någon tand) ?  Eller kan man jobba på som vanligt med bett?

Han har gått på ett vanligt rakt novavett (silikon) hittils. Men nu kan de va dags med en ordentlig munkoll så att han får dom bästa förutsättningarna på sin utbildning :)

FM

• Skåne
SV: Tandkontroll och vargtänder!
« Svar #1 skrivet: 16 apr-12 kl 15:19 »
Hej !

Vargtänder kan dyka fram senare  men kan ligga under huden nu. Ibland kan det va vitts att avlägsna dem som ligger under huden med, särskilt om man står där och hästen är drågad och man ändå ska betala en hel del pengar  ;)

Bettvila bruka vara 1 - 2 veckor ungefär. Sedan brukar jag börja med ett rakt bett (globus) med D-ringar lr parerstänger. Ett av de snällaste som finns  :) Tränar även mina hästar utan bett. :) Variation!

Sedan är jag supernoga vem som får mecka i min hästs mun och med vad...

Den militära effektivisering var inte alltid till fördel för hästen.

MVH/Frida
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Midsommaren

• Bohuslän
SV: Tandkontroll och vargtänder!
« Svar #2 skrivet: 16 apr-12 kl 15:40 »
jag varierar med bettlöst (ett indianhack).   Min häst undersöks alltid av en hästtandläkare med veterinärutbildning i grunden. Men då vet jag att 1-2 veckor är det som är rekommenderat. Tack :)

När det gäller olika bett så använder jag aldrig tvådelat.  Jag använder antingen bettlöst, rakt muffbett från globus eller ett tredelat på mina ridhästar :) Muffbettet är speciellt framtaget av hästtandläkare och jag gillar det mycket! Ligger lugnt och stilla i munnen!
« Senast ändrad: 16 apr-12 kl 15:43 av Midsommaren »

Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 1 användare
Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser