Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Veganer och vegetarianer som inte äter fisk: Hur får ni i er omega3?  (läst 7032 gånger)

maiijjaa

• Vi är värda mer än L'oréal, och det vet vi!
    • Västergötland
Jag och min familj har slutat äta djur, och vi tycker att det funkar hur fint som helst. Men vi har inte riktigt kommit underfund med hur vi ska få i oss omega3 om vi inte äter fisk! Hur gör ni? Vi har läst lite om alger, men vet inte hur vi ska få tag på dem.
Blir glada för tips =)
Lägenhetsfånge och vegetarian som vill hitta gården där fyra generationer kan bo tillsammans och pyssla med forest gardening, konservering och självhushållning. Den absoluta drömmen är att klara det helt utan ström och rinnande vatten.

kurt

Veganhealth har koll på alla dessa frågor:

http://www.veganhealth.org/articles/omega3

Malines här igen

• Gäst
Linfröoljaa, kallpressad rapsolja, nötter, fröer... Äter man ägg är det toklugnt.

djurskydd

• Ångermanland
Precis som Malines skriver! Om du är osäker på att du får i dig tillräckligt i den varierade kost du (kanske) äter så kan du ta 1/2 tsk linfröolja eller 1 tsk rapsolja extra per dag, så täcker du ditt behov. Kolla den här sidan för mer inspiration: http://www.huffingtonpost.com/2012/02/26/omega-3-vegetarian-vegan_n_1299283.html#s722309&title=Flaxseed_Or_Flaxseed

Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Vegetabiliska oljor är dåliga källor till omega 3. Människor behöver omega 3-fettsyrorna EPA och DHA. Oljor innehåller omega 3-fettsyran ALA, och människor är, till skillnad från fiskar och hönor, värdelösa på att omvandla ALA till EPA och DHA i våra kroppar.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Malines här igen

• Gäst
Sant, men det är inte omöjligt.

Mata

• Södermanland
Vi är laktovegetarianer, dricker mjölk från våra kor. Jag har läst att äldre raser (lantraserna) har mer omega-3 i sin mjölk än de modernare raserna. Det är också mer omega-3 i KRAV-märkt mjölk eftersom de äter mindre kraftfoder och mer gräs och hö.

Vill man ta tillskott finns: http://www.nuique.com/

Det är kapslar med olja från ekologiskt odlade alger som naturligt innehåller EPA och DHA.

Annat:

Linfrön (malda och färska, helst malda i olja eller annan vätska så fettsyrorna avdunstar i mindre utsträckning), chiafrön (innehåller nästan lika mkt som linfrön), valnötter, hampfrön, pumpafrön är annat som ger omega-3. Även lite i avocado, säd, olivolja.
14 valnötshalvor om dagen har jag läst ska räcka...

Malines här igen

• Gäst
Spirulina ska gå att odla själv. Någon som vet lite mer noga hur näringsvärdet är?

Mata

• Södermanland
Oj, kan man odla det själv!? Det är ju intressant eftersom det lär innehålla en hel del omega 3 (EPA, DHA &ALA) och sen är det ju massa annat i det som är trevligt (järn, B12 e t c).

Har kollat upp det nu, man behöver ett akvarium och lite till. Väldigt intressant!

maiijjaa

• Vi är värda mer än L'oréal, och det vet vi!
    • Västergötland
Tack för alla svar! Nu känns det som att vi kan få ordning på detta!
Lägenhetsfånge och vegetarian som vill hitta gården där fyra generationer kan bo tillsammans och pyssla med forest gardening, konservering och självhushållning. Den absoluta drömmen är att klara det helt utan ström och rinnande vatten.

Malines här igen

• Gäst
Oj, kan man odla det själv!? Det är ju intressant eftersom det lär innehålla en hel del omega 3 (EPA, DHA &ALA) och sen är det ju massa annat i det som är trevligt (järn, B12 e t c).

Har kollat upp det nu, man behöver ett akvarium och lite till. Väldigt intressant!

Nu kapar jag tråden, men Mata, har du koll på hur mycket spirulinan tappar i näringsvärde när den torkas? Tänker att det borde behålla ganska mycket om man torkar den på rätt sätt, över tid och vid låg temp? Vill inte ha en anläggning inne, skulle hellre odla mycket utomhus på sommarhalvåret och torka för resten av årets förbrukning.

Mata

• Södermanland
Åh, jag har ingen aning, men man hittar massa tips om hur man steg för steg odlar spirulina på nätet, det finns säkert information om detta med. Smart idé att odla ute och torka.

Hittar bara denna info:
Citera
Its adaptation to heat also assures that Spirulina retains its nutritional value when subject to high temperatures during processing and shelf storage, unlike many plant foods that rapidly deteriorate at high temperatures. http://www.favorfinesse.com/sunova-spirulina.shtml

Malines här igen

• Gäst
Tack!

joyshanti

• Gäst
Jag har linfröolja plus hampaolja på min mat varje dag, plus nötter bland annat.

Människan kan omvandla ALA till EPA och DHA, om än inte i lika hög grad som exempelvis fiskar. Huruvida denna omvandling förtjänar ett känslomässigt argument och epitet i ordlydelsen "värdelöst" ser jag inget ordentligt stöd hos inom forskning.
Forskningen är inte entydig gällande omega 3, det finns mycket som talar för att det handlar om balansen mellan omega 3 och omega 6 (och det finns åsikter om att vi i väst har en kosthållning som tjänar omega 6 för mycket) snarare än exakt mängd omvandlat till EPA och DHA. De studier jag hittills har läst om ämnet visar på en osäkerhet inom forskningen om detta.

Malines här igen

• Gäst
Jag har linfröolja plus hampaolja på min mat varje dag, plus nötter bland annat.

Människan kan omvandla ALA till EPA och DHA, om än inte i lika hög grad som exempelvis fiskar. Huruvida denna omvandling förtjänar ett känslomässigt argument och epitet i ordlydelsen "värdelöst" ser jag inget ordentligt stöd hos inom forskning.
Forskningen är inte entydig gällande omega 3, det finns mycket som talar för att det handlar om balansen mellan omega 3 och omega 6 (och det finns åsikter om att vi i väst har en kosthållning som tjänar omega 6 för mycket) snarare än exakt mängd omvandlat till EPA och DHA. De studier jag hittills har läst om ämnet visar på en osäkerhet inom forskningen om detta.

Det jag läst tyder oxå på att det hos friska människor är just balansen som är avgörande.

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
Chiafrön för omega 3 ?
http://www.bravara.se/chiaoriginal.htm

Sorry att det blev en länk med försäljning hittade i hastigheten  ingen neutral. 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
Chia frön - ja jag skulle bli tacksam att få ta del av era erfarenheter  :D
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

krikav

• Hälsingland
Jag är mest vegan, och mina källor till omega 3 är valnötter och linfrön.
Dessa två är utmärkta källor till omega3.
Jag äter dock fisk några gånger om året med.

Angående ALA, EPA, DHA debatten så är vi långt ifrån att kunna dra några definitiva slutsatser.

Om du äter veganskt med mycket grönsaker och frukt och får i dig omega3 från växter, så äter du ändå hälsosammare än en övervägande majoritet av världens befolkning.

Ytterligare forskning kan kanske visa att man kan nå ännu några millimeter längre på hälsosamhets-skalan om man mumsar i sig någon fisk då och då.
Men det är definitivt ingen make-or-break debatt.

Man kommer definitivt inte i mål, bara för att man äter fisk, då fisk idag ofta kan innehålla mängder av gifter, så de positiva effekter man får av fiskens omega3 kan garanterat utraderas av de negativa konsekvenserna av gifterna i fisken.

Snowy

• -
Om du äter cirka 2 ägg om dagen  har du nått ditt dagsbehov av omega 3 :) Samt att du får i dig det i annat du äter också. Många tror att vegetarianer får brist på vitaminer och mineraler men man får som sagt i sig mycket från det man äter speciellt om du äter varierat. Ett tips gå in på halsovakten.se där kan du gratis under en vecka fylla i allt du äter och varje dag se hur många procent av dagsbehovet ( bla omega 3) av olika vitaminer, mineraler du fått i dig.

Maria C S

• Småland
Tänkte bara tipsa om Portlak,

Se mer här :

http://www.naturmedel.org/sidor/portlak.html
« Senast ändrad: 22 jul-12 kl 01:03 av Maria C S »
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 3 användare (1 dolda)
torbjorn, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser