Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fårskinn??  (läst 2690 gånger)

mulleberga

  • Inlägg: 91
    • Skåne
Fårskinn??
« skrivet: 15 apr-12 kl 20:12 »
 ::) Har ej tidigare tagit vara på skinnet vid slakt, nu till mina frågor: är skinnet svårt att flå av, så att det blir helt? så att man kan salta det och sedan skicka för beredning. Vad kostar det att bereda per skinn?
Tycker att det är synd, att ej ta tillvara skinnet vid slakt......vill därför bättra mig.  o:)
Bor på Liljegården med islandshästar, shettlandsponnys, får, höns, hundar och katter

Diablo

  • Inlägg: 71
  • Älskar keramik, ull, betong, växter, att göra tvål
    • Skåne
SV: Fårskinn??
« Svar #1 skrivet: 15 apr-12 kl 20:35 »
Jag tycker inte att det har varit svårt att flå.
Vi har skickat våra skinn till Tranås, jag kommer inte ihåg vad det kostade men jag tror att det delvis beror på hur många skinn man har. Däremot vet jag att det tog en himla tid att få tillbaka skinnen. Och det är viktigt att du saltar dem väl!
Vild i hjärtat. Har man tur behöver man inget vett;-)

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Fårskinn??
« Svar #2 skrivet: 15 apr-12 kl 21:06 »
Jag hittar bara Donnia skinn snabbt nu http://www.donniaskinn.se/Beredningsprislista.htm 275 + moms och frakt
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Fårskinn??
« Svar #3 skrivet: 15 apr-12 kl 21:13 »
Hej
Jag har skickat till båda Donnia samt Tranås skinnberederi. Donnia skickar skinnen till nån öststat men jag är mkt nöjd. De som köper mina skinn bryr sig inte om ifall de är beredda i sverige eller ej... Jag upplever att Donnia är snabbare,skickar du skinnen innan ett visst datum på hösten (15 okt,tror jag) så har du dom hemma igen innan jul.

Inget fel på Tranås men de tar mer betalt och det har tagit längre tid - svårare att sälja skinn efter jul..
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Gutefår

  • Inlägg: 2
    • Värmland
SV: Fårskinn??
« Svar #4 skrivet: 15 apr-12 kl 22:51 »
Hej=)
Nej inte svårt alls att flå alls, se till att de är hela bara och salta dom sen ordentligt, stensalt går bra, skickar till Tranås tar en jäkla tid men fina skinn blir de=)

vallar-elin

  • Inlägg: 217
    • Norrbotten
SV: Fårskinn??
« Svar #5 skrivet: 16 apr-12 kl 09:21 »
Håller med.. inte så jättesvårt att flå. men man får vara noggrann om man skall ta vara på skinnen och bereda dem. Försök använda kviven så lite som möjligt och arbeta med händerna.
Om man slinter lite med kniven kommer man fort ned i "hårlagret" vilket gör skinnen mindre fina (fast skadorna kommer ju då på undersidan av skinnet). Jag tycker det är svårast att flå vid bröstbenet och över höft/svansbenet, där blir det lite pillrigt.
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Fårskinn??
« Svar #6 skrivet: 16 apr-12 kl 10:12 »
Kvalitén på skinnen är inte så b´ra, så här efter en vinter på stall. Fåren har konstant "A bad hair-day" så här års!! ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 2 användare
alfhild, MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser