Sen ska man tänka på att en del av pumparna inte orkar att värma när det blir riktigt kallt ute, som tur är har jag inte haft det problemet med min pump pga. min granne och jag köpte samtidigt och han var väldigt insatt i den delen. Min pump har värmt även när det var -30 grader kallt ute så jag är nöjd med mitt val.
Min orkar med ner till kanske -15 utan några större problem, men sen börjar den få kämpa. När det var kring -20 i vintras så började det kännas kyligt inne. Som jag säkert sagt så var den nog inte den häftigaste ens när den installerades, och beroende på var i landet man bor kanske det räcker. Det är ju inte så att den helt slutar att fungera när det blir kallare, men den orkar inte värma upp till det man ställt termostaten på. Jag kan tänka mig att det är en poäng också i att köpa en lite kraftigare än man tror sig behöva, eftersom verkningsgraden
troligen faller ganska kraftigt när utetemperaturen närmar sig gränsen för vad den klarar av (eller egentligen, när
temperaturskillnaden man vill ha mellan ute och inne går mot gränsen för vad värmepumpen klarar av).
Är man orolig för vibrationer i väggen så borde ju helt klart markstativ vara en framkomlig väg för att minimera detta. Det gör ju dessutom mindre åverkan på huset, om man nu kan kalla att dra en luftkanal genom väggen för mindre åverkan.