Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fungerar luft/luftvärmepump i gammalt torp?  (läst 16307 gånger)

Hundens Husse

• Västergötland
SV: Fungerar luft/luftvärmepump i gammalt torp?
« Svar #40 skrivet: 27 okt-12 kl 19:49 »
Man kan väl tillägga att risken är stor för oljud från utomhusdelen om man sätter den på ett väggfäste på huset, så att vibrationer från kompressorn förs över till husväggen. Om man har möjlighet till det, så är det bättre att ställa utomhusdelen på ett stativ på marken.

De flesta inomhusdelar är tysta när de är nya men de kan börja väsnas efter ett antal år när t ex lager för fläkten börjar bli slitna eller gummiupphängningar torkar eller tappar formen.

Jag har faktiskt inte upplevt någotdera, trots att den l/l-vp jag har har några år på nacken nu och sitter monterad på husväggen. (Jag tror att den installerades 2006, ids inte plocka fram papprena och kolla, det var ett bra tag innan jag köpte huset. :)). Kanske beror det på hur fasaden är utförd och hur installationen är gjord mer i detalj?
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #41 skrivet: 27 okt-12 kl 19:54 »
Ja, och så kan man ju ha tur eller otur. Har man maximal otur så sammanfaller ju väggens resonansfrekvens med vibrationernas frekvens, och då är det bara att gratulera den som får chansen att prova på hur det är att bo i en basfiol :)

Rent allmänt tror jag att risken för oljud är störst i trähus med regelväggar. Timmerhus och olika slags stenhus är nog bättre på att dämpa vibrationerna, men jag har aldrig varit inblandad i att installera luftvärmepump i något sådant hus.

Det är också en fördel om man kan sätta utomhusdelen så att åtminstone ena fästet hamnar mitt för en knut eller en anslutning till en bärande innervägg (som såklart bör vara väl förankrad i ytterväggen).

Kitsune

• Nybliven ägare till ett soldattorp.
    • Dalarna
« Svar #42 skrivet: 29 okt-12 kl 09:09 »
Tack för svar på ljudet!
Ja, utvecklingen går väl framåt också, och i det här fallet kanske åt det bättre hållet. Jag har försökt tänka på det nu så fort jag ser en vit kloss på väggen - att lyssna. För jag är så evinnerligt trött på fläktljud! (Jag planerar att sätta datorn i rummet bredvid och dra kablarna genom väggen...)
Vi bara lånar lite, fördröjer återgången till kretsloppet en tid. Vi kallar det bevara.

FixarFrasse

• Västmanland
« Svar #43 skrivet: 29 okt-12 kl 11:55 »
Jag har ett väggfäste och regelväggar och här hörs utedelen väldigt mycket, väggen blev som en resonanslåda så jag kommer att byta till ett markstativ istället.
Sen ska man tänka på att en del av pumparna inte orkar att värma när det blir riktigt kallt ute, som tur är har jag inte haft det problemet med min pump pga. min granne och jag köpte samtidigt och han var väldigt insatt i den delen. Min pump har värmt även när det var -30 grader kallt ute så jag är nöjd med mitt val.
Bor på en liten gård med min dotter och shetlandsponnyer,höns,gäss,ankor och kalkoner

Hundens Husse

• Västergötland
« Svar #44 skrivet: 10 nov-12 kl 18:29 »
Sen ska man tänka på att en del av pumparna inte orkar att värma när det blir riktigt kallt ute, som tur är har jag inte haft det problemet med min pump pga. min granne och jag köpte samtidigt och han var väldigt insatt i den delen. Min pump har värmt även när det var -30 grader kallt ute så jag är nöjd med mitt val.

Min orkar med ner till kanske -15 utan några större problem, men sen börjar den få kämpa. När det var kring -20 i vintras så började det kännas kyligt inne. Som jag säkert sagt så var den nog inte den häftigaste ens när den installerades, och beroende på var i landet man bor kanske det räcker. Det är ju inte så att den helt slutar att fungera när det blir kallare, men den orkar inte värma upp till det man ställt termostaten på. Jag kan tänka mig att det är en poäng också i att köpa en lite kraftigare än man tror sig behöva, eftersom verkningsgraden troligen faller ganska kraftigt när utetemperaturen närmar sig gränsen för vad den klarar av (eller egentligen, när temperaturskillnaden man vill ha mellan ute och inne går mot gränsen för vad värmepumpen klarar av).

Är man orolig för vibrationer i väggen så borde ju helt klart markstativ vara en framkomlig väg för att minimera detta. Det gör ju dessutom mindre åverkan på huset, om man nu kan kalla att dra en luftkanal genom väggen för mindre åverkan. ;)
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #45 skrivet: 10 nov-12 kl 19:10 »
Mycke ljud kan försvinna om man sätter gummikuddar mellan hyllan och utedelen. Dessa består av en gänga eller skruv i ena änden, en rund gummicylinder och så en gänga eller skruv i andra änden också. Kan köpas på t. ex. Svedol, Rubber Company eller annan industrigummi-leverantör.
törsta fällan är att många tar för grova grejer för att de ska avvvibrera ordentligt. Ø 20 mm. gissar jag bör räcka och så kolla nån gång om året när pumpen ska ha service om gummifötterna tenderar att gå sönder.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #46 skrivet: 10 nov-12 kl 19:48 »
Ett problem med gummikuddar är att de blir hårda i kyla, även om man kan lyckas avvibrera en utomhusdel så det fungerar bra på sommaren så får man kanske lika mycket oljud som utan gummikuddar när temperaturen börjar krypa ner under 0.

Misse

• nr 9424
« Svar #47 skrivet: 10 nov-12 kl 21:09 »
Gummikuddar finns ofta på återvinningscentralens tvättmaskiner & kylkompressorer m.m
Gratis :D
Har även använt såna till fjädringen när jag har byggt liggcyklar.

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

667 gäster, 1 användare
conny

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser