Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fungerar luft/luftvärmepump i gammalt torp?  (läst 16373 gånger)

Naturliv

• Södermanland
Fungerar luft/luftvärmepump i gammalt torp?
« skrivet: 15 apr-12 kl 12:48 »
Jag funderar på värmesystemet i mitt gamla torp från 1600-talet. En timmerstuga på drygt 35 kvadratmeter fördelat på två rum (+ oisolerad farstu). Idag har jag fristående oljeelement och möjlighet att elda i gjutjärnsspisen. Jag vill minska elförbrukningen, framförallt under höst och vår, och gärna minska luftfuktigheten. Kan en luft/luftvärmepump passa bra? Har någon installerat en sådan och vill berätta om för- och nackdelar?
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Xoot

• Gäst
SV: Fungerar luft/luftvärmepump i gammalt torp?
« Svar #1 skrivet: 15 apr-12 kl 13:03 »
Har liknande torp med luft/luftvärmepump och där finns ju egentligen inga nackdelar.
Det skulle så fall vara att där inte finns någon egentlig isolering så värmen går rakt ut.

Gick från el-element till pump och skillnaden blev ett par tusenlappar.
20.000:- för inköp, montering och allt som tillhör.

Rätt skönt att kunna ställa in olika program på timer genom klockslag och dagar i veckan.

Naturliv

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 16 apr-12 kl 15:54 »
Det låter som fullt möjligt alltså. Jag hittade den här modellen när jag kikade runt på internet, det verkar som om den fungerar ned till -25 grader och tydligen kan man installera utedelen flera meter från innedelen. Det ger ju lite flexibilitet i placeringen. Men den kostar en del, 10 900 kr + en massa tillbehör för gissningsvis några tusen.

http://www.energipojkarna.se/products.php?id=99&classId=10&brandId=14&contentId=1

Låter den bra?
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Broberg

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 apr-12 kl 16:15 »
Det låter som fullt möjligt alltså. Jag hittade den här modellen när jag kikade runt på internet, det verkar som om den fungerar ned till -25 grader och tydligen kan man installera utedelen flera meter från innedelen. Det ger ju lite flexibilitet i placeringen. Men den kostar en del, 10 900 kr + en massa tillbehör för gissningsvis några tusen.

http://www.energipojkarna.se/products.php?id=99&classId=10&brandId=14&contentId=1

Låter den bra?

Begär ett komplett pris inklusive installation. Det brukar ligga runt 20. Kanske är denna modellen billigare? Fast installation av elen brukar inte ingå, utan bara en stickkontakt för att provköra. Kolla det och glöm inte att räkna med en elektriker sen om det behövs.

Broberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 16 apr-12 kl 16:41 »
Och tänk igenom placering själv också, med hänsyn till hur huset används, eldstäder och sånt. "Proffsen" har inte alltid koll på det bästa under sitt korta besök. Har sett några galna placeringar.

Xoot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 16 apr-12 kl 17:40 »
Han som installerade min säljer även sådana, installerar, drar el och hela fadderullan.
För priset som jag tidigare angav.

Känns ju dumt om du ska behöva köpa den, leja bort installation, leja bort elen, kanske leja något extra.
Hitta en som gör rubbet. Mitt pris är inte det billigaste, värt att komma ihåg.

Hundens Husse

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 16 apr-12 kl 20:14 »
Jag håller med vad övriga sagt, stirra dig inte blind på priset på själva värmepumpen utan se till att du får hela paketet inklusive installation. Och tänk på att det även blir en låda på utsidan av huset; det är ju i princip omöjligt att få en sån att "passa in" på fasaden på ett 1600-tals-torp, men det finns de som passar bättre eller sämre.

Och för att svara på frågan i ämnesraden, JA, det borde fungera alldeles utmärkt! Jag har själv ett lite äldre, sedemera tillbyggt torp (byggnad fanns på fastigheten kring 1890 även om det officiella byggnadsåret är 1909, jag har ännu inte grävt längre bak än så men det är ett projekt på min att-göra-lista) på i dagsläget ca 90 m² boyta med en luft/luft-värmepump som huvudsaklig uppvärmning. Det fungerar fint så länge utetemperaturen håller sig över ungefär 10 till 15 minusgrader. Kryper utetemperaturen ner mot -20 och lägre så får nästan vilken l/l-värmepump som helst problem, så du behöver en alternativ värmekälla som komplement för kalla vinterdagar eller för den delen när strömmen går.

Tänk också på att en värmepump inte värmer upp skorstensstocken på alls samma sätt som att elda, så det är lätt hänt att skorstenen blir utkyld framför allt höst och vår. (På vintern kommer du förmodligen att vilja elda lite ändå, och på sommaren är det ju inget stort problem.)
« Senast ändrad: 16 apr-12 kl 20:17 av Hundens Husse »
Han tomten med långt hår och två stora hundar i det röda huset vid ladan.

Broberg

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 apr-12 kl 20:28 »
Och det slog mig. Montera den inte på väggen i ett trähus. Vibrationer och ljud kan fortplantas väldigt... Gör ett fristående fundament. Finns nog färdiga ställ också om man vill köpa.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #8 skrivet: 16 apr-12 kl 23:24 »
Ska man ställa utomhusdelen på markstativ bör man välja ett ställe där det inte brukar bli snödrivor. Ofta är stativet i lägsta laget så det kan löna sig att t ex mura med Lecablock under för att få upp det en halvmeter till.
Se till att utomhusdelen skyddas för takras - om huset har små takutsprång kan det vara bra att sätta upp ett extra skärmtak över den.
Tänk på vart kondensvattnet från utomhusdelen tar vägen - det är inte roligt om det ständigt är isgata utanför brotrappan av den anledningen.
Det kan bli problem med avfrostningsautomatiken på vissa värmepumpar om utomhusdelen utsätts för kraftig sidvind, i så fall kan en skärmvägg någon meter på sidan av utomhusdelen (på samma sida där förångaren sitter, dvs vanligtvis till vänster) göra nytta.
Vanligtvis ingår 5 meter rör mellan utomhus- och inomhusdel i monteringssatsen för en luftvärmepump, om man ska ha längre rör blir installationen dyrare (då krävs också kompletterande fyllning med kylmedium).
Så gott som alla luftvärmepumpar kan också köras som avfuktare eller luftkonditionering, men i de fallen bildas kondensvatten i inomhusdelen som måste ledas bort. Inomhusdelen brukar ha anslutning för en avloppsslang som ska ledas med fall till avlopp eller utomhus till ett ställe där kondensvattnet kan få droppa bäst det vill.

Broberg

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 16 apr-12 kl 23:30 »
Ska man ställa utomhusdelen på markstativ bör man välja ett ställe där det inte brukar bli snödrivor. Ofta är stativet i lägsta laget så det kan löna sig att t ex mura med Lecablock under för att få upp det en halvmeter till.
Se till att utomhusdelen skyddas för takras - om huset har små takutsprång kan det vara bra att sätta upp ett extra skärmtak över den.
Tänk på vart kondensvattnet från utomhusdelen tar vägen - det är inte roligt om det ständigt är isgata utanför brotrappan av den anledningen.
Det kan bli problem med avfrostningsautomatiken på vissa värmepumpar om utomhusdelen utsätts för kraftig sidvind, i så fall kan en skärmvägg någon meter på sidan av utomhusdelen (på samma sida där förångaren sitter, dvs vanligtvis till vänster) göra nytta.
Vanligtvis ingår 5 meter rör mellan utomhus- och inomhusdel i monteringssatsen för en luftvärmepump, om man ska ha längre rör blir installationen dyrare (då krävs också kompletterande fyllning med kylmedium).
Så gott som alla luftvärmepumpar kan också köras som avfuktare eller luftkonditionering, men i de fallen bildas kondensvatten i inomhusdelen som måste ledas bort. Inomhusdelen brukar ha anslutning för en avloppsslang som ska ledas med fall till avlopp eller utomhus till ett ställe där kondensvattnet kan få droppa bäst det vill.

Jo. Håller med.

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #10 skrivet: 16 apr-12 kl 23:37 »
Hej!

Tips med anledning av diskussionen om att ersätta vedeldning med el i gamla hus: http://handbok.alternativ.nu/Bygga_och_bo/Fukt_i_hus#Varf.c3.b6r_ruttnade_inte_gamla_hus_som_saknade_t.c3.a4tskikt.3f

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Broberg

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 16 apr-12 kl 23:41 »
Hej!

Tips med anledning av diskussionen om att ersätta vedeldning med el i gamla hus: http://handbok.alternativ.nu/Bygga_och_bo/Fukt_i_hus#Varf.c3.b6r_ruttnade_inte_gamla_hus_som_saknade_t.c3.a4tskikt.3f

Jag förstod det som att det var de elektriska elementen som skulle ersättas med luftvärmepumpen?

Vänligen
Jens

Naturliv

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 17 apr-12 kl 07:20 »
Även om jag inte ska ersätta spisen i köket, utan komplettera med värmepump  och minska användningen av de eldrivna elementen, så är det intressant läsning om luftfuktighet i gamla hus. Jag har funderat i de banorna också eftersom det finns ett skorstensuttag utan kamin i sovrummet. Det vore ju önskvärt att sätta in en fläkt som sög ut luft genom skorstenen. Kanske kan det vara bra även för att få en bättre luftcirkulation och sprida värmen från värmepumpen, som enligt planerna kommer att vara i köket.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #13 skrivet: 17 apr-12 kl 07:42 »
Det brukar alltid bli en och annan brasa under höst och vår även om man har en värmepump i huset.

Skogsola

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 17 apr-12 kl 07:53 »
 Man får tänka sig för med fläktar. Att skicka upp den dyrbart uppvärmda inomhusluften i skorstenen med en fläkt är ingen bra lösning. Det räcker att starta köksfläkten för att få känna hur kylan kommer krypande.

Broberg

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 17 apr-12 kl 08:55 »
Även om jag inte ska ersätta spisen i köket, utan komplettera med värmepump  och minska användningen av de eldrivna elementen, så är det intressant läsning om luftfuktighet i gamla hus. Jag har funderat i de banorna också eftersom det finns ett skorstensuttag utan kamin i sovrummet. Det vore ju önskvärt att sätta in en fläkt som sög ut luft genom skorstenen. Kanske kan det vara bra även för att få en bättre luftcirkulation och sprida värmen från värmepumpen, som enligt planerna kommer att vara i köket.

Du har 35 kvm? Och eldar i spisen. Du behöver inte bekymra dig om fukt pga av den orsaken.

zakko

• Västergötland
    • Kreativitet & landsbygdsliv
« Svar #16 skrivet: 17 apr-12 kl 09:02 »
Vi har luftvärme på cirka 40kvm men det mesta blåser nog rätt ut! (pga otätt gammalt torp alltså) (men nu blir det inte minusgrader då man inte är hemma åtminstone!)
Riktiga värmen får man från kaminerna...

Kitsune

• Nybliven ägare till ett soldattorp.
    • Dalarna
« Svar #17 skrivet: 14 sep-12 kl 15:32 »
Hej!

Vänligen
Jens

Kan man tänka sig "underhållseldning" i den bemärkelsen att man genom att elda håller problem med grunden på avstånd? Säger en som ännu inte har en aning om hur mycket ved det kan komma att röra sig om och vilka kostnader det medför. Att ersätta el-elementvärme med värmepump låter vettigt (är dagens pumpar tysta? Både inomhus och utomhus?), men att ändå hålla en brasa brinnande relativt ofta kanske är en investering för huskonstruktionens skull? Om man har ett gammalt torp vars grund värms upp och torkas av murstocken.
Vi bara lånar lite, fördröjer återgången till kretsloppet en tid. Vi kallar det bevara.

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #18 skrivet: 14 sep-12 kl 15:40 »
Jag vet inte var gränserna går för hur mycket man måste elda. Beror säkerligen på grunden, marken, läget, huset etc. etc. Det enda raka är nog att försöka hålla koll på grunden på något sätt.

/Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #19 skrivet: 15 sep-12 kl 09:05 »
Hej

Har själv haft en L/L-värmepump i 6 år nu. Den hat stannat en gång när det blev minus 23 grader. Annars har den fungerat klanderfritt och sparat en hel del energi. Skulle köper en igen, helt klart.
Om det fanns el i torpet skulle jag sätter in en där ochså, ingen tvekan.
Bra synspunkter finns jo redan angående isntallation osv.

Här en länk med bra tips vad man skall tänka på angående luftfuktighet. http://www.lfs-web.se/ventilation.htm.

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 3 användare (1 dolda)
Hantverkaren, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser