Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lavendelbuske - klippa ner?  (läst 2783 gånger)

vallhunden

• Västergötland
Lavendelbuske - klippa ner?
« skrivet: 15 apr-12 kl 11:45 »
Jag har en lavendelbuske som jag tror är flerårig. Den står och ser så skräpig ut, nu när alla bladen vissnat över vintern...
Kan jag klippa ner den, kommer den att fixa det??
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Peppiga Pia

• Skåne
SV: Lavendelbuske - klippa ner?
« Svar #1 skrivet: 15 apr-12 kl 22:14 »
Lavendel ska trimmas varje år för att vara buskig, annars ränner den iväg och blir kal nedtill på den förvedade delen. Så du kan klippa ner den, men inte för mycket för då orkar den inte skjuta nya skott. Är den planterad förra året eller gammal?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 16 apr-12 kl 10:14 »
Planterad förra året... Den står i en gamma silltunna på gården.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Peppiga Pia

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 16 apr-12 kl 17:35 »
Men det är ju bra, då kan du göra "rätt" från början :) Så det är bara att klippa ner en bit, men se till att det finns tillräckligt kvar så den kan skjuta nya skott.

Sophie på Södergården

• Småland
    • Södergården
« Svar #4 skrivet: 21 maj-12 kl 17:45 »
Har för mig att man ska ta en tredjedel varje år.
På Södergården renoverar vi för att gårdens hus återigen ska se ut som när de byggdes mellan 1840 och 1909. Vi är intresserade av byggnadsvård och använder oss i så stor utsträckning som möljigt av traditionella material och metoder.
http://www.sodergarden.wordpress.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

697 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser