Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har minigris- ägare vatten koppar till era grisar?  (läst 2037 gånger)

Ulrika K

• Västergötland
Har minigris- ägare vatten koppar till era grisar?
« skrivet: 14 apr-12 kl 10:38 »
Har hört att de måste ha fri tillgång till vatten, i form av vattenkoppar kopplad till vattenleding. (om de inte bor i lägenhet  ;D) Stämmer det? Har ni det?
Bor i Härryda strax utanför Göteborg. Har flera renrasiga Hedemorahöns, (ej genbankscert) ett par Isabar och Maran, en Brahma och 2 blandisar, 3 katter och två minigrisar.

4-ever

• Skåne
SV: Har minigris- ägare vatten koppar till era grisar?
« Svar #1 skrivet: 14 apr-12 kl 10:47 »
Våra minigrisar har vatten i tråg.
Fyller på med vatten på morgonen och byter på kvällen till nytt vatten.
De dricker inte så himla mycket tycker jag.
Linderödaren dricker mer "ordentligt".
Det viktiga är ju att de HAR vatten!
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Ulrika K

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 14 apr-12 kl 10:50 »
Jag har hört att Miljö- och hälso eller djurskydds- förvaltningen (eller vad de heter) kräver vattenkoppar?
Bor i Härryda strax utanför Göteborg. Har flera renrasiga Hedemorahöns, (ej genbankscert) ett par Isabar och Maran, en Brahma och 2 blandisar, 3 katter och två minigrisar.

4-ever

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 14 apr-12 kl 10:55 »
"Dina grisar ska ha fri tillgång till bra dricksvatten.

Utforma och placera utfodrings- och vattningssystem så att dina djur kan äta och dricka lugnt och naturligt. Automatiska system för utfodring och vattning ska du kontrollera varje dag."
Från jordbruksverkets hemsida om foder och vatten till gris.
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/grisar/foderochvatten.4.7a446fa211f3c824a0e800016.html
Så det tror jag inte krävs.
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #4 skrivet: 14 apr-12 kl 10:56 »
Mina får i tråg. Jag häller ut gammalt vatten och fyller på nytt 2-3 ggr per dag. ( För ute så trampar de gärna upp lite grus i trågen).
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Ulrika K

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 14 apr-12 kl 11:01 »
Tack för era svar!

Kollade Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd
om djurhållning inom lantbruket m.m., 29 §;

"Djur ska få dricksvatten minst två gånger per dygn om inte annat anges i denna
författning."

Står ju inget om vattenkoppar. (det var någon som skrivit det någonstans och ajg blev lite uppskrämd.) Kan nu andas ut, släpper tanken om mig själv grävandes vattenledningssystem, spränga sten med mera. Vilket denna förmiddag inte känns så lockande...

4-ever

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 14 apr-12 kl 11:04 »
Haha. Finns enklare saker att pyssla med en förmiddag  :P
Skönt att du slapp det

teufel

« Svar #7 skrivet: 20 apr-12 kl 21:57 »
Vi kör med en vattenkopp med tillhörande behållare, köpt på Bole.
På så sätt slipper man dra fram vatten från vattenledningssystemet.

Inte för att hon använder vattenkoppen, men hon VET hur man använder den (säg det som en gris inte lär sig på fem minuter...)
och den gör myndigheterna glada. ;)

Ulrika K

• Västergötland
El- aggregat, två utgångar
« Svar #8 skrivet: 05 maj-12 kl 18:08 »
Har ett aggregat med två utgångar för svagare respektive starkare el. Undrar nu; kan man koppla två hagar till respektive utgång? Eller ska man enbart använda en utgång i taget?

Dela detta:

* Inloggade just nu

678 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser