Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Härmar era tuppar andra fåglar?  (läst 3035 gånger)

Eurydike

• Småland
Härmar era tuppar andra fåglar?
« skrivet: 13 apr-12 kl 11:51 »
Nyfiken på om det är vanligt att tuppar härmar andra fåglar eller om det bara är min  ;D
Skogsduva och kråka är mest poppis att härma och dem härmar han riktigt bra. Lite högre "röststyrka" bara  ;)
Ibland försöker han även härma andra fåglar som flyger förbi eller landar i något träd i närheten.
Lite kul att han är som en papegoja, den gode Örjan  :D

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
SV: Härmar era tuppar andra fåglar?
« Svar #1 skrivet: 13 apr-12 kl 18:05 »
 :o Va?! Är det sant?! Inte kan väl höns härma?! Kan du spela in och lägga in en film? Min tupp har talfel, men han låter alltid likadant.

FM

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 13 apr-12 kl 18:18 »
Du har inte en koltrast i buskarna som du förväxlar med tuppen  ;D  :P
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Ronny

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 13 apr-12 kl 18:47 »
Att en tupp skulle härma andra fågelarter - nej det tror jag då rakt inte! Det är väl olika varningsläten.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #4 skrivet: 13 apr-12 kl 18:56 »
Att en tupp skulle härma andra fågelarter - nej det tror jag då rakt inte! Det är väl olika varningsläten.

Det finns en liten fågel  >:D som härmar när vår hingst gnäggar. Fågeln gör det bra också. Väldigt irriterande när man plötsligt hör ett gnägg från ett håll där man VET att det INTE ska vara några hästar... ( och då måste man rusa ut och kolla direkt för vi har en stor väg nära gården.)
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #5 skrivet: 13 apr-12 kl 19:05 »
Härmar era tuppar andra fåglar?

Nej men jag hade en mor en gång, som härmade tuppen. Såväl våra som grannars tuppar var folkilskna!  ;D Och gamlingarna bredvid som bara hade utesass fick beväpna sig med piassavakvast.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Eurydike

• Småland
« Svar #6 skrivet: 14 apr-12 kl 17:58 »
Jag förstår att jag blir tvungen att filma honom in action. Jag tror inte det är varningsläte. Tycker i så fall det är konstigt om han har olika... Varför försöka låta som en kråka just när de kraxar om det bara är för att skrämma bort dem?
Kanske har tycker han har för liten flock, han har bara 2 hönor än, så han försöker värva från skogens fågelbestånd?  ;) ;D

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #7 skrivet: 14 apr-12 kl 18:48 »
Varför försöka låta som en kråka just när de kraxar om det bara är för att skrämma bort dem?

Han kanske tror att kråkorna ger ifrån sig varningsläten, och så stämmer han in i kören helt enkelt. Jämför med en skock apor, där en av dem plötsligt får syn på en leopard och börjar skrika; snart skriker hela skocken.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #8 skrivet: 14 apr-12 kl 18:52 »
Kanske påminner kråkornas läte om ett läte som tuppen normalt skulle kunnat använda, tycker det låter rimligt som Henrik sa.

Våra tuppar har aldrig härmat, men de svarar tranorna när de flyger över huset och ropar, det tycker jag är lite kul.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Eurydike

• Småland
« Svar #9 skrivet: 14 apr-12 kl 20:15 »
Han kanske tror att kråkorna ger ifrån sig varningsläten, och så stämmer han in i kören helt enkelt. Jämför med en skock apor, där en av dem plötsligt får syn på en leopard och börjar skrika; snart skriker hela skocken.
Så kanske det är... Han är inte så gammal heller, tuppen. Bara 9 månder. Så han kanske tycker det är bäst att ta det säkra före det osäkra och stämma in i det han hör.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #10 skrivet: 14 apr-12 kl 20:21 »
Dock har jag läst att tuppar kan lära sig smådetaljer i galandet av andra tuppar när de lär sig gala. Så det kanske inte är helt långsökt ändå att de härmar andra fåglar när det kommer till vissa läten.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Eurydike

• Småland
« Svar #11 skrivet: 14 apr-12 kl 20:47 »
Dock har jag läst att tuppar kan lära sig smådetaljer i galandet av andra tuppar när de lär sig gala. Så det kanske inte är helt långsökt ändå att de härmar andra fåglar när det kommer till vissa läten.
Nej, just det. Det har jag också läst någonstans. Betyder det att min tupp kommer gala som en kråka sen då...? Hmm...   ??? Kan man hyra en näktergal någonstans?  ;D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #12 skrivet: 14 apr-12 kl 21:25 »
Såväl tuppar som hönor har en himla massa ljud för sig, iaf här ute i provinsen. Tror nog de kan låta som både tranor och kråkor om de tycker det behövs.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

ErrikaA

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 12 nov-14 kl 22:40 »
Jag har en Orpington kyckling 6 veckor som härmar mig. Hmm inte så kul alla gånger. Hen låter som hen skär kniven genom stål.  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

717 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser