Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Glass på getmjölk - en marknad för det?  (läst 22152 gånger)

Lindelöw

• Skåne
SV: Glass på getmjölk - en marknad för det?
« Svar #60 skrivet: 13 aug-12 kl 20:23 »
Vilken bra idé, jag tycker att du skall köra. Vi måste öppna våra sinnen och tänka nytt- eller gammalt. Jag är också getfrälst och har tänkt prova att sälja killingkött, vilket äts i många länder. Men då menar jag killing, inte gammal bock.

Lycka till!
Tänk en biggarågetglass, mmmmmm!
Nu har jag köpt min skogsgård. Kommer att fälla varenda granelände, gallra fram lövet och sätta ädellöv. Inser att jag måste ta itu med huset innan jag hinner med skog och djur.
Om jag dessutom hittar just dig här, blev jag glad för det är svårt att dra lakan ensam.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #61 skrivet: 13 aug-12 kl 21:05 »
Som efterrätt efter en fin middag med killingkött?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

renee d

« Svar #62 skrivet: 13 aug-12 kl 21:49 »
Menar du fårglass?  Säljer du alltså?  Pris? Leveranstid, plats osv, osv.

Sorry, I have only just seen your questions :-[.
I am in Southern Jämtland. Normalt är jag på får dagen på Jämtli. And yes, sheep´s milk ice cream ;-) 

Gettergod

• Bohuslän
    • Gettergod Gelato
« Svar #63 skrivet: 18 aug-12 kl 11:10 »
Killingkött tror jag starkt på!!! Drömmen är en egen verksamhet, cafe eller liknande där allt utbud baserar sig på get.....bröd bakat på getmjölk, getsmör, kallskuret av killingkött, getmjölksglass och andra bakverk på getmjölk/grädde. :) Har sett att det finns nåt liknande i New York.
Min glass blev en SUCCÉ på marknaden!!!! Alla tyckte den var fantastisk, kunde inte tro att den inte innehöll komjölk och att den var så mager trots sin krämighet. :-D Så jag har fått bekräftat att min glass funkar...att den är en unik delikatess.
Nästa steg är att utveckla fler smaker än vanilj, börja kontakta restauranger i Gbg-trakten, leta lokal, hitta fler marknader/matmässor att va med på.

Gettergod

• Bohuslän
    • Gettergod Gelato
« Svar #64 skrivet: 11 sep-12 kl 10:59 »
Nu kan ni som vill, följa min Getmjölksglass-resa på bloggen
www.gettergod.se
 :)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #65 skrivet: 11 sep-12 kl 16:51 »
Jag är också getfrälst och har tänkt prova att sälja killingkött, vilket äts i många länder. Men då menar jag killing, inte gammal bock.
De vana getköttsätare jag pratat med säger att getköttet är bäst om geten/bocken är ca 1,5-2 år gammal. Killing smakar inte mycket, då är det som vilket kött som helst, lite äldre get har karaktär och är smasken. Har själv provat och jämfört, och håller med mina vänner från medelhavsområdet och mellanöstern, killing är kött för matmesar, lite äldre djur är kött för gourméer.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Solmalin

• Gård med Lappgetter, höns, bin och katt
    • Bohuslän
« Svar #66 skrivet: 16 sep-12 kl 11:46 »
Har inte läst alla svar så någon kanske redan har skrivit om detta, men eftersom getmjölk innehåller väldigt lite laktos är det en potentiell produkt för oss laktosintoleranta. Det kan vara idé att marknadsföra den som låglaktosprodukt alltså :-)
Solmalin

Trollmor

• -
« Svar #67 skrivet: 16 sep-12 kl 20:53 »
Gör den?  Jag trodde att laktoshalten var ungefär samma för getmjölk och komjölk.  Men det går ju alltid att blanda i lite - vad heter det nu igen - laktas?

gunga

• Skåne
« Svar #68 skrivet: 16 sep-12 kl 20:58 »
Gör den?  Jag trodde att laktoshalten var ungefär samma för getmjölk och komjölk.  Men det går ju alltid att blanda i lite - vad heter det nu igen - laktas?

Kan ha jättefel, men...

Har hört att getmjölk har samma laktoshalt som komjölk, men på grund av nåt (fettglobulernas storlek?) går snabbare genom mag-/tarmsystemet och därför inte ger samma problem som kömjölk. Låter det rimligt?

Trollmor

• -
« Svar #69 skrivet: 16 sep-12 kl 21:10 »
Nä, sånt fattar inte jag.  Har bara sett resultatet när jag skulle vara snäll och göra pannkaka på getmjölk till en som var laktosintolerant.  Lyckligtvis var det hans lediga dag, och han kunde ta en intressant  bok med sig på avträdet ...

Hönshjärna

• Finland
« Svar #70 skrivet: 17 sep-12 kl 06:50 »
Det skiljer på sockerinnehållet mellan komjölk och getmjölk, komjölkens mjölksocker innehåller glukos och galaktos, getmjölkens bara galaktos. Endel laktosintoleranta kan därför utan besvär använda getmjölk men andra kan det inte. Själv är jag laktosintolerant men kan använda getmjölk utan besvär.

Trollmor

• -
« Svar #71 skrivet: 17 sep-12 kl 08:44 »
Se där, något för Gettergod att ta till sin hemsida! :D  Hönshjärna kanske kan serva med en bra källa, för att det ska se proffsigt ut, när nu Gettergod ska ut på marknaden och umgås med såväl glassnördar som med Livsmedelsverket?

Hönshjärna

• Finland
« Svar #72 skrivet: 17 sep-12 kl 11:33 »
Källan är ett kompendium om fodring av mjölkgetter från den finska getföreningen.

Trollmor

• -
« Svar #73 skrivet: 17 sep-12 kl 17:50 »
Å, då är den inte sökbar.  Men det låter mycket gediget.  Är den på finska eller svenska - eller bådadera?

Jag har googlat lite sen sist, men orkar inte läsa och ta in för närvarande.  Lite mycket i verkliga livet ...  :P

Misse

• nr 9424
« Svar #74 skrivet: 17 sep-12 kl 18:01 »
Hej där ute!
Jag är helt ny här i forumet men slukar ALL information jag kan hitta om getter! Helt fantastiskt vilka kunskaper ni besitter, tillräckligt för att samla ihop i en bok tycker jag!  ;)
Nåväl det är inte därför jag skriver nu. Det är så att jag har planer på att skaffa mig en liten gård och starta en getgård någonstans på västkusten. Bor i Göteborg idag och har en stor längtan till ett annat liv. Min tanke är då att även starta ett mindre mejeri och glassfabrik där jag vill göra glass på den förträffliga getmjölken från mina getter. Kanske även inköpt mjölk från andra getgårdar om det behövs.
Jag är egenföretagare idag inom fordonsindustrin men har en bakgrund som konditor, så det är inte sååååå främmande för mig som man skulle kunna tro.  :) Däremot är de små ljuvliga djuren getter något helt nytt för mig och familjen!
Efter att ha forskat en del så har jag förstått att det inte finns någon tillverkning av getmjölksglass här i Sverige......., eller?! Däremot finns det i Italien, glassens vagga, och även i USA, England och Irland bl a. Dessutom har det precis startat en i Norge.
Så vad tror ni alla getfrälsta, finns det en marknad för det här i Sverige? Självklart skulle den vara ekologisk och helt befriad från tillsatsämnen....bara rena råvaror gäller!  :) Själv tror jag JÄTTESTARKT på det här, men det räcker ju inte.....andra måste ju också tro på det.  :-\
Vore ENORMT tacksam för så många svar som möjligt, både positiva och negativa såklart! (Även om jag hoppas på bara positiva förstås. ;) )
Tack tack på förhand! (Väntar med spänning nu.....)

Jag åt med spänning getglass häromdagen hos min Goda Vän som har öppnat en Seriös GlassRestaurang o:)

Å fyy fan i hälvittä vad det smakade nåt alldeles för djävligt!!!!! :P :P :P
Första gången i Lifvet jag INTE har ätit upp min glass.  Jess (ägarinnan) skrattade ihjäl sig åt mig ;D ;D

Men jag fick i mig bortåt 2 liter av annan glass :-[ :P

Fast jag tror det kan funka som affärside.  Kan Jess öppna en glassrestaurang mitt ute i ingenting i Dagsås utanför Wheremountain så funkar säkert getglass.

Marknadsföring,  marknadsföring, marknadsföring.  Och marknadsföring.

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Trollmor

• -
« Svar #75 skrivet: 17 sep-12 kl 18:04 »
;D  Jag känner igen det där.  Omkring 90 % av svenskarna avskyr getost.  Cirka 10% älskar den.  Ytterst få är likgiltiga.  Det torde vara nåt liknande för getglass.  Men om Gettergod lyckas hitta de där 10 procenten, så borde hon kunna sälja!  Fin hemsida, säkert ännu finare glass.

Gratis provsmakning kanske, som marknadsföring?

Hönshjärna

• Finland
« Svar #76 skrivet: 18 sep-12 kl 06:00 »
Kompendiet är bara på finska, tyvärr. Är en förkortning på ett examensarbete som gjordes i slutet på nittiotalet. Jag googlade också runt litet men hittade ingen riktigt pålitlig källa, däremot fick jag den uppfattningen om att kompendiet kandke har fel med sockersammansättningen.
« Senast ändrad: 18 sep-12 kl 06:13 av Hönshjärna »

renee d

« Svar #77 skrivet: 18 sep-12 kl 08:11 »
Har hört att getmjölk har samma laktoshalt som komjölk, men på grund av nåt (fettglobulernas storlek?) går snabbare genom mag-/tarmsystemet och därför inte ger samma problem som kömjölk. Låter det rimligt?
Dom som är laktos intolerant tåler hellere inte get eller får mjölk. Men der finnes folk som är intolerant över for fett sammenholdt. Dom kan ofte drikke får och getmjölk.

Trollmor

• -
« Svar #78 skrivet: 18 sep-12 kl 10:24 »

Gettergod

• Bohuslän
    • Gettergod Gelato
« Svar #79 skrivet: 03 jan-13 kl 00:55 »

Jag åt med spänning getglass häromdagen hos min Goda Vän som har öppnat en Seriös GlassRestaurang o:)

Å fyy fan i hälvittä vad det smakade nåt alldeles för djävligt!!!!! :P :P :P
Första gången i Lifvet jag INTE har ätit upp min glass.  Jess (ägarinnan) skrattade ihjäl sig åt mig ;D ;D

Men jag fick i mig bortåt 2 liter av annan glass :-[ :P

Fast jag tror det kan funka som affärside.  Kan Jess öppna en glassrestaurang mitt ute i ingenting i Dagsås utanför Wheremountain så funkar säkert getglass.

Marknadsföring,  marknadsföring, marknadsföring.  Och marknadsföring.

Du måste ha haft en särdeles otur eller så är din vän inte så bra på att göra glass!  :o

Vad jag förstått på de sista inläggen här så är det just den vanliga missuppfattningen att getmjölkglass smakar som getost fast i glassform!?! Visst kan man göra glass med getost i, såsom SIA-glass gjort - Chevre och honung, men det är INTE sådan glass jag gör.

Min glass gör jag på getmjölken, som rätt hanterad inte alls smakar getost utan väldigt likt komjölk, möjligen inte lika söt i smaken.
När jag brukar få frågan av skeptiker - "Men glassen smakar väl get?", brukar jag ställa motfrågan om dom tycker att vanlig glass smakar prästost? Man måste alltså skilja på mjölk och ost. Getosten får ju sin speciella smak utifrån lagring, bakterier mm som ger karaktär, precis som våra vanliga komjölksostar.

På marknaden i somras fanns det även där skeptiker med den här missuppfattningen, men som snabbt ändrade sig när de väl smakat och med STOR förvåning sa - "Men den är ju jättegod och smakar inte alls get!"  ;D Flera trodde faktiskt att jag bluffade och att glassen var gjord på vanlig mjölk eftersom dom absolut inte kunde tro att den kunde vara gjord på getmjölk.

Dessutom har jag fortsatt vidareutvecklat receptet under flera månader så att jag nu fått en i mitt tycke (och alla andra som provsmakat) superb glass med bara 6% fett.  :)

Nu letar jag lokal för fullt, reklambyrå är inkopplad för varumärkesbyggnad, 23-24 januari deltar jag med glassen på en mindre fackmässa i Gbg....allt för att den planerade produktionen ska komma igång senast feb/mars.

Så håll utkik efter Gettergod Gelato! www.gettergod.se   :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

1670 gäster, 4 användare (2 dolda)
ärt, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser