Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Glass på getmjölk - en marknad för det?  (läst 22151 gånger)

Malines här igen

• Gäst
SV: Glass på getmjölk - en marknad för det?
« Svar #40 skrivet: 26 apr-12 kl 11:40 »
Den var smart!  :D Fast det funkar ju inte som engångsartikel förstås. Men det skulle kunna vara en variant för refill som du skrev. Ungefär så som campingplatserna byter ut dina upptinade kylklampar mot nya nedfrysta.

Precis. Tänker mig ett plastfolielock som släpper igenom kylan från kylklampen, men som gör att man kan släpa hem glassen även om man inte köper kylklampen.

Gettergod

• Bohuslän
    • Gettergod Gelato
« Svar #41 skrivet: 26 apr-12 kl 12:17 »
Hmmm....fast kylklampen är ju nödvändig för att hålla kylan. Men kanske man bara behöver köpa den första gången och sen blir själva boxen en refill i sig själv som man byter ut mot en ny förpackning glass utan kylklamp som man sätter sin egna medtagna på. Eller att hela boxen byts ut, med kylklamp, mot en ny bytta glass. Ungefär så gör man ju även med gastuberna till Sodastream! :D Man köper första tuben dyrare än man sen betalar för att få en fylld. Fast i detta fallet skulle man kanske inte behöva betala nåt extra alls andra gången. I och för sig krävs det då att återförsäljaren/jag diskar alla returboxar innan de går att använda igen.....hmmmm....tål att fundera vidare på! :) Tack för uppslaget!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #42 skrivet: 26 apr-12 kl 12:36 »
Påminner om min barndoms bruna mjölkflaskor, som stod på tork i diskstället.  Detta system ställer mycket stora krav på rengöringen innan klampen/boxen går ut till nästa kund.  Om det ska vara inbytes ungefär som returgasflaskor.  Man äter ju inte gasen!  ;)

Jag skulle gissa att reglerna har blivit hårdare sen min barndom.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gettergod

• Bohuslän
    • Gettergod Gelato
« Svar #43 skrivet: 26 apr-12 kl 12:43 »
Du har helt rätt Trollmor.....det ställer höga krav och har säkert ett strikt regelverk! Men spånar ändå vidare på idén om hur man bäst bibehåller kylan vid transporten hem från inköpsställe. ???

Valkyria

• Utsikt!
    • -
« Svar #44 skrivet: 26 apr-12 kl 13:00 »
Om man tänker sig en tät glassförpackning som placeras i kylboxen så borde kraven på renlighet vara lägre antar jag? När man kommer hem tar man ur glassförpackningen ur kylboxen och lägger i frysen. Man får ju trots allt placera matförpackningar i kundkorgar som är allt annat än rena ::)

Jag förstod de tidigare inläggen som att glassen skulle packas rakt i kylboxarna alltså. Därav mitt inlägg.
Jag saknar en "Gillaknapp" på min vedspis

Trollmor

• -
« Svar #45 skrivet: 26 apr-12 kl 13:03 »
Ja, vad du är smart!  Att jag inte tänkte på det ...  Vilket bra forum, där man kan få träffa så kloka eftertänksamma vänliga smarta människor!  :D

Valkyria

• Utsikt!
    • -
« Svar #46 skrivet: 26 apr-12 kl 13:06 »
Ja, vad du är smart!  Att jag inte tänkte på det ...  Vilket bra forum, där man kan få träffa så kloka eftertänksamma vänliga smarta människor!  :D

Funderar på att rama in och sätta upp detta citat på väggen för att peka på när någon påstår motsatsen :-[

Trollmor

• -
« Svar #47 skrivet: 26 apr-12 kl 13:14 »
Men snälla Valkyria, vem skulle påstå nåt sånt?  Att alternativ inte skulle vara ett bra forum ???

Valkyria

• Utsikt!
    • -
« Svar #48 skrivet: 26 apr-12 kl 13:19 »
 ;D :-* ;D
Och så saknar jag en smiley som skrattar så tårarna sprutar

Trollmor

• -
« Svar #49 skrivet: 26 apr-12 kl 13:57 »
Men ... varken getglass eller forumet är väl nåt att gråta åt ???    8) o:)

Valkyria

• Utsikt!
    • -
« Svar #50 skrivet: 27 apr-12 kl 11:44 »
Eftersom inte heller jag har smakat getglass så kan jag inte göra någon jämförelse av dessa två företeelser så jag avstår att kommentera ;)

renee d

« Svar #51 skrivet: 27 apr-12 kl 12:34 »
 Men spånar ändå vidare på idén om hur man bäst bibehåller kylan vid transporten hem från inköpsställe

Min fårmjölk är transporteret fryssen.
Och  inhålls betekning:
Innehåll: Fårmjölk, socker,äggula,veg.olja, druvsocker, farin, äkta vanilj, fruktkärnmjöl.

Der går lidt mere end ½ liter får mjölk till  1 liter glass. Ved inte med getter :-\

Trollmor

• -
« Svar #52 skrivet: 27 apr-12 kl 15:06 »
Men spånar ändå vidare på idén om hur man bäst bibehåller kylan vid transporten hem från inköpsställe

Och  inhålls betekning:
Innehåll: Fårmjölk, socker,äggula,veg.olja, druvsocker, farin, äkta vanilj, fruktkärnmjöl.

Der går lidt mere end ½ liter får mjölk till  1 liter glass. Ved inte med getter :-\
Menar du fårglass?  Säljer du alltså?  Pris? Leveranstid, plats osv, osv.

Trollmor

• -
« Svar #53 skrivet: 01 maj-12 kl 12:14 »
Ett svar i "min" amerikanska systertråd:

http://thegoatspot.net/phpbb/viewtopic.php?f=2&t=31250&p=378886#p378886

Oj, länken gick till mitt senaste inlägg.  Skrolla upp, getglassvänner!  Om ni vill lägga till nån fundering i den tråden, så meddela mig, så ska jag vidarebefordra era tankar!

Att kunna äta getglass, är det en mänsklig rättighet för alla jordens inbyggare?  ;)

Gettergod

• Bohuslän
    • Gettergod Gelato
« Svar #54 skrivet: 02 maj-12 kl 09:07 »

Och  inhålls betekning:

Verkligen jätteintressant!!!!  :D Säger som Trollmor.....BERÄTTA MER!!!!! Hur transporterar du glassen? Hur stora förpackningar? Vilka är dina kunder? Hur har din glass mottagits av kunderna?

Nu har vi provsmakat de första två glasstesterna. Båda smakade lite för mycket ägg för vår smak, den första mer än den andra. Den andra blev rätt bra i konsistensen men ändå inte helt perfekt. Den första var alldeles för "smulig" och höll inte formen alls. Dessutom smalt den fortare och det smälta var väldigt rinnigt. Vad som är orsaken vet vi inte riktigt....kanske jag inte lät den tjockna tillräckligt, eller så var det fel recept bara, eller så fryser inte min frys tillräckligt snabbt. Hmmm.....får se med kommande tester. Igår gjorde vi ytterligare två recept som ska provsmakas i helgen. Den ena verkar väldigt lovande både som smet och glassmassa. Får se hur den blir efter nedfrysningen. Den andra är tjock och fin som smet men är ännu inte körd i glassmaskinen så det återstår att se hur den blir. :)

Gettergod

• Bohuslän
    • Gettergod Gelato
« Svar #55 skrivet: 31 jul-12 kl 22:22 »
Dags för en kraftig uppdatering!  ;D
Har de senaste veckorna gjort en hel del glass på getmjölk. Har förmånen att få praktisera på en getgård i Valdermarsikstrakten nu i sommar och har därmed tillgång till mjölken!  ;D
Har haft en glasstest med en panel som aldrig ätit getmjölksglass tidigare och betyget var WOW!!!!!  :D Hade gjort 6 olika recept där ett blev korat som vinnare. Nu ska det produceras ca 30 l glass till Marknaden som hålls här nästa helg, 4/8. Har kommit halvvägs och börjar smått undra hur galen jag egentligen är som ger mig in ett sånt här projekt med en glassmaskin som kan göra 1 liter smet åt gången.....  :o
Iallfall så hoppas jag glassen har en strykande åtgång! Så alla som befinner sig i Valdermarsvikstrakten i helgen är HJÄRTLIGT VÄLKOMNA till Krogersbo Getgårds fantastiska marknad och smaka på min glass!!!!  :D

Trollmor

• -
« Svar #56 skrivet: 03 aug-12 kl 16:39 »
Jag antar att du är nästan lika galen som jag, då.  Nu önskar jag att jag kunde komma och provsmaka.  Men det blir förhoppningsvis flera tillfällen?  :D

Gettergod

• Bohuslän
    • Gettergod Gelato
« Svar #57 skrivet: 03 aug-12 kl 18:49 »
Absolut blir set en fortsättning Trollmor! Om detta inte blir ett totalt fiasko vill säga. ;)
Planerna är ju att hitta lokal, skaffa större glassmaskin och börja tillverka. :) Håll utkik efter "Gettergod Gelato" framöver. ;)

olivia.k

• Jämtland
« Svar #58 skrivet: 10 aug-12 kl 17:11 »
Sia glass har en glass som innehåller "getostarom"- vad det nu är. Någon som provat den?

Jag saknar verkligen riktig glass i Sverige, som håller samma standard som den amerikanska glassen. Den finns ju till viss del här med (haagen daz) men kostar ju 3 gånger så mycket som i usa, så jag köper aldrig den.

Svensk glass är så fake så man blir ledsen.. innehåller bara en massa luft och konstiga tillsatser.
http://www.siaglass.se/vara-glassar/sia-glassbar/sia-graddglass/honung-chevre

renee d

« Svar #59 skrivet: 10 aug-12 kl 21:27 »
Jag har glass på får mjölk mellem Klövsjö och Rätan - tilverket i Sverige. Finnes fäbod glass i Härjedalen (men det koster mere)  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

1587 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser