Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hömängd  (läst 2121 gånger)

Kivi

• Hälsingland
Hömängd
« skrivet: 11 apr-12 kl 20:53 »
Halloj!

Vi skaffade våra får fyra får för drygt ett år sedan. då under våren gick det åt ungefär en höbal på tre dagar. till hösten tog vi emot tre får till utav grannen. då gick det knappt en bal per dag så fåren fick hö påfyllt varje morgon. nu så har grannen tagit tillbaka sina får igen och däri ligger mitt eventuella problem. verkar som att fåren nu har vant sig vid nytt fräscht hö varje morgon och de skriker åt mig efter att de ätit upp kraftfoder varje morgon för att de vill, tror jag, få nytt hö som förut. det ligger alltid hö i höhäcken men de verkar som sagt inte så nöjda med det.
jag vet inte vad jag borde göra. har de blivit bortskämda? det är möjligt att höet är lite grovt, jag är inte så hemma på det, men då borde de väl riva ut det som de inte vill äta, inte låta allt vara kvar i höhäcken? kan jag vara trygg i att när det finns hö i häcken så finns det mat? eller svälter jag ihjäl dem då?
tacksam för svar!
Men djur är faktiskt ena jävla klantar
som jämt och samt gör bort sig överallt
Och inte har dom vett att bära vantar när det om vintern blåser kallt

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
SV: Hömängd
« Svar #1 skrivet: 11 apr-12 kl 21:14 »
Nej de drar ut en del men lämnar det mesta i höhäcken om det är grovt. Får kan inte tillgodogöra sig näringen i grovt hö, det går åt mera energi för att smälta det än det ger så de är nog inte bortskämda utan kloka. Det är tråkigt med grovt hö, man måste ju ta bort det grova på morgonen och ge dem nytt. Ströbädden blir hög och det går åt mycket hö. Jag har i alla år försökt få tag på grant hö men aldrig lyckats. Häromkring har alla hästar och de vill ha grovt hö så det är det enda som finns.
Åsenfår, hundar och katter

Kivi

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 11 apr-12 kl 21:25 »
Men hur vet man då hur ofta och hur mycket man ska ge dem? Det är ju ändå lite konstigt att de innan åt en bal på tre dagar och verkade nöjda, men nu vill de ha en per dag. Visserligen har de ju lamm nu också men ändå. Och hur vet jag i så fall att en bal räcker. kanske de behöver mer? jag tycker ju de ska ha fri tillgång på hö, men svårt när jag inte är säker på huruvida de "ätit klart" eller ej.
Men djur är faktiskt ena jävla klantar
som jämt och samt gör bort sig överallt
Och inte har dom vett att bära vantar när det om vintern blåser kallt

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #3 skrivet: 12 apr-12 kl 10:53 »
Du ser ju hur mycket som är kvar och hur grovt det är. Är det bara grovt hö så har de nog ätit allt de kunnat klara men är det även grant hö kvar så kanske de borde kunna äta lite till. Det kanske har att göra med att lammen växt och behöver mera mjölk eller att höet är taget på en annan vall, det är så svårt att veta.
Åsenfår, hundar och katter

Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser