Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket foder ska de få?  (läst 1569 gånger)

09

  • Inlägg: 175
    • -
Hur mycket foder ska de få?
« skrivet: 11 apr-12 kl 17:25 »
Hej! Fick hem mina 3 blandrashönor och en skånsk blommetupp i måndags. De får fri tillgång till värpfoder och snäckskal. Vi har gett dem lite matrester också och har tänkt att de ska få äta de matrester som blir över från oss.
Men jag har märkt att de äter rätt så snabbt. Får de en skål med matrester så är det borta på bara en liten stund.
Så jag oroar mig lite för att jag kanske kommer mata dem för mycket, för de verkar kunna äta hur mycket som helst.

Hur mycket matrester är okej att ge?

Sen undrar jag om snäckskalen också. Sambons kompis sa att det går lika bra att ge dem krossade äggskal så behöver man inte ge snäckskal. Vad tycker ni

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hur mycket foder ska de få?
« Svar #1 skrivet: 11 apr-12 kl 17:39 »
Man kan ge krossade äggskal, men då måste man få tag på mer äggskal än från ens egna höns, eftersom det alltid blir spill. Det räcker alltså inte med skalen från hönsens egna ägg.

Hur mycket matrester som är lagom beror såklart på vad det är för matrester. De måste få en bra näringssammansättning på sin mat.

Man kan räkna med ca 0,75-1,25 dl foder per höna och dag, beroende på årstid, ras, äggproduktion osv.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

09

  • Inlägg: 175
    • -
SV: Hur mycket foder ska de få?
« Svar #2 skrivet: 15 apr-12 kl 10:50 »
Ok, för mina höns äter mycket mer än så. Jag har en foderautomat på 1,5 liter och den får jag fylla på minst varannan dag + att de får rätt mycket matrester. Jag har en tupp och tre höns. Man kanske inte ska ge dem fri tillgång till värpfodret?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hur mycket foder ska de få?
« Svar #3 skrivet: 15 apr-12 kl 11:31 »
Det är inte så att de sprätter ut fodret i ströet, på jakt efter godbitar? Eller kanske har du möss eller råttor som äter en massa på nätterna?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 1 användare
Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser