Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ta bort döda kaninungar  (läst 9791 gånger)

Harriet S

ta bort döda kaninungar
« skrivet: 10 apr-12 kl 08:31 »
Brukar ni alltid leta igenom första dagarna i boet efter döda ungar, och finns det egentligen behov att plocka bort ungar eller har honorna oftast vett att själv kasta ut dom ur boet? Jag inbillar mej att det borde vara en sån naturlig handling av honan, men kanske den är borta som så mycket andra naturliga beteenden hos tamdjur?
Jag har inte jättestor erfarenhet, har fött upp ca 10 kullar. 4 kullar har det funnits döda ungar och de har då åkt med ur boet efter några dagar och frusit ihjäl, och därför legat utanför, lätta att se och plocka bort. Jag har antagit att det varit så det gått till, men har de dött av annan orsak har ju alltså honorna lyft ur dom. Men jag har inte varit med om några döda ungar liggande i boet.
Nu fick jag i lördags 2 kullar (jippie!! :D), och med stora bolådor där bona såklart byggts längst in i hörnen måste jag riva bona för att kunna gå i genom vad som finns där i. Jag har bara känt efter 2 gånger att det känns varmt om man stoppar ett finger ner i boet så det finns liv, men i övrigt får det vara tills vidare och jag hoppas honorna sköter det själv.
Men jag undrar ändå vad ni andra har för åsikter/erfarenheter.
« Senast ändrad: 10 apr-12 kl 08:39 av Harriet S »

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: ta bort döda kaninungar
« Svar #1 skrivet: 10 apr-12 kl 08:36 »
Förlåt ett litet *hundöra*   :-[

(Måtte nu inte Pålle få syn på det här, då får jag skäll ...)

Men det här är etologi, djurens beteende, det intresserar mig högeligen!  :D

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 apr-12 kl 08:46 »
Nej, det är inte säkert att kaninhonan bär ut döda ungar från boet.
Det är inte heller säkert att döda ungar man hittar utanför boet var döda när de hamnade där. De kan ha suttit fast i en spene, följt med när honan gick ut och frusit ihjäl.

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #3 skrivet: 10 apr-12 kl 15:21 »
Vi har bara tre kullar "i ryggen" än så länge, fjärde väntas kommande helg. Har hos två av honorna kollat i boet ganska direkt och sedan näst intill dagligen. De honorna är snälla och goa och har inte haft några problem med att vi kollat boet och ungarna. Den tredje honan fick nåt grymt hormonpåslag när hon var dräktig och det i kombination med hennes matfixering gjorde att hon blev rejält sur, grymtade och surade när vi gjorde daglig skötsel. Hon gjorde tom. utfall mot oss och klöste samt nafsade, så hennes kull fick vara ifred utom en och annan snabbkoll medans honan åt.

Har du snälla honor som inte stressas av att du kollar ungarna så är det nog bara bra att hålla ett öga på det hela.  :)
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Gösta

« Svar #4 skrivet: 10 apr-12 kl 15:34 »
Regeln vid produktionsuppfödning är att kolla boet efter tre dagar. Då hinner honan vänja sig vid att ha ungar så hon inte störs. Att ungar ligger utanför boet beror oftast på att honan har blivit störd vid digivningen och hoppat ur boet varvid någon unge hängt kvar vid spenen. Hon lyfter inte in ungen igen.
Ni som bara har någon eller några honor och hanterar dessa ofta går det att kolla redan första dagen. Hon är ju då van vid att du är där.
Gösta

Gille

• -
« Svar #5 skrivet: 10 apr-12 kl 17:33 »
Döda ungar ligger ofta kvar och blir ett med boet/bomaterialet. Går ganska bra om det inte är sommar då MÅSTE man kontrollera. Dessutom bör man kolla om det är fel på någon som ska avlivas.

Honan behöver inte ens vara i buren när man kollar. Sällan de bryr sig.
Kaninuppfödare och pelargontant.

emindy

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 10 apr-12 kl 23:56 »
Jag har just nu första kullen ungar hos första honan och hon fick lite väl många, 11 ungar! Så jag hade inte väntat mig att hon skulle klara alla men däremot att hon skulle ha lyft ut döda ungar, men jag hade inte sett till dem annat än en som låg ihjälfrusen mitt i buren häromdagen.
Idag kände jag så en viss odör ifrån buren så jag bestämde mig kvickt att jag måste leta reda på vart de döda ungarna tagit vägen, ut med honan och börja rota runt. I boet hittade jag så de sex levande ungarna men tyvärr även de fyra döda.

Inte så roligt med så stort bortfall naturligtvis men de som är kvar är verkligen gott gry i. Frågan är om en mer rutinerad kaninmamma skulle plocka bort eventuella döda ungar eller om man måste göra en sån noggrann genomgång av boet varje gång?

Harriet S

« Svar #7 skrivet: 11 apr-12 kl 07:41 »
Kanske bäst jag tar på pannlampan och försöker ta mej en titt ändå. Som tur är har vi riktig vinter ännu, så någon "sommarlukt" från döda ungar slipper man.

Gille

• -
« Svar #8 skrivet: 11 apr-12 kl 13:49 »
Jag har aldrig varit med om att en hona flyttat på döda ungar.

NirsOrs

• Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
« Svar #9 skrivet: 11 apr-12 kl 22:50 »
Jag har varit med om att en hona börjat äta upp en död unge, just för att den inte skulle ligga och ruttna bland de levande. Jag är noga med att kolla boet varje dag och ta bort de döda.
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

Trollmor

• -
« Svar #10 skrivet: 12 apr-12 kl 07:48 »
Äta upp eller kasta ut, två sätt att städa?  Finns det nån forskning på hur vilda kaninhonor gör?  Hur gör de med efterbörden?  De flesta placentadjur äter ju upp den, även om de annars är växtätare.

Gille

• -
« Svar #11 skrivet: 12 apr-12 kl 17:22 »
Kaniner äter upp efterbörden.

kbh

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 12 apr-12 kl 17:44 »
Förlåt ett litet *hundöra*   :-[

(Måtte nu inte Pålle få syn på det här, då får jag skäll ...) :D
JA SER DIG Trollmor  ;D

Trollmor

• -
« Svar #13 skrivet: 12 apr-12 kl 18:26 »
JA SER DIG Trollmor  ;D
Hah!  Jag klarade mig i över två dygn!  ;D

Trollmor

• -
« Svar #14 skrivet: 12 apr-12 kl 18:27 »
Kaniner äter upp efterbörden.
Tack!  Som jag trodde, alltså.  Men döda ungar alltså normalt inte?

Harriet S

« Svar #15 skrivet: 12 apr-12 kl 20:18 »
Jag har som bolådor i boxarna inne samma lådor jag har i hagarna ute på sommaren, där upp till 10 kaniner ska rymmas att sova om dom vill, så dom är stora och otympliga. Men liggande på mage, med pannlampa och långa armar tittade jag i dag i bägge bona. 6 fina ungar var och inga döda, härligt! Det här är första kullarna som fötts i lådor, så till nästa gång kanske jag ska tänka på att ha några mindre eller åtminstone avtagbart tak.

smilla26

• Bohuslän
« Svar #16 skrivet: 12 apr-12 kl 22:26 »
Hoppar in i tråden med en följdfråga....
hur vanligt är det att kaninhonor biter ihjäl sina ungar?? Har fått en kull idag och kände mig tvungen att kolla boet lite försiktigt efter döda ungar. Är lite nervös nu för att jag ska ha stört mamman så hon gör ngt dumt  :-\
Ska tilläggas att hon inte verkade särskilt oroad och hon är van att bli hanterad.
Är för övrigt av rasen Gotlandskanin...

Gille

• -
« Svar #17 skrivet: 13 apr-12 kl 08:55 »
Hoppar in i tråden med en följdfråga....
hur vanligt är det att kaninhonor biter ihjäl sina ungar?? Har fått en kull idag och kände mig tvungen att kolla boet lite försiktigt efter döda ungar. Är lite nervös nu för att jag ska ha stört mamman så hon gör ngt dumt  :-\
Ska tilläggas att hon inte verkade särskilt oroad och hon är van att bli hanterad.
Är för övrigt av rasen Gotlandskanin...
Det är inte ovanligt att en första gångshona städar lite väl bra. Hon kanske har svår skilja på efterbörd och unge. Men att bita ihjäl dem pga stress är inte särskilt vanligt, när de ligger i boet.

smilla26

• Bohuslän
« Svar #18 skrivet: 13 apr-12 kl 11:04 »
Tack! Då känner jag mig lite lugnare  :)

nysse

« Svar #19 skrivet: 04 jun-12 kl 19:10 »
Jag kollar boet varje dag och tar bort dom döda ungar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 3 användare (1 dolda)
Ros-Marie Karlsson, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser