Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vitt = dominant?  (läst 4881 gånger)

Paradisgården

• Västergötland
Vitt = dominant?
« skrivet: 09 apr-12 kl 19:33 »
Är vitt dominant?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

sonja på slätten

• Halland
SV: Vitt = dominant?
« Svar #1 skrivet: 09 apr-12 kl 20:11 »
Det finns både dominant vitt och recessivt vit.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 09 apr-12 kl 20:15 »
Jaha, hur vet man vilket som är vilket? Är det olika hos olika raser eller hur funkar det?

Är det vita hos sussex dominant t.ex. Om jag har en vit columbia sussex hona och parar henne med en svart lilverkragad hedemora, blir det vitt då? (Svart är väl dominant? Så antar att det blir svart, men blir det vitt också?)
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #3 skrivet: 09 apr-12 kl 20:41 »
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 09 apr-12 kl 20:43 »
Men ljus columbia är ju inte det samma som vitt (rent, enfärgat vitt på hela hönan).
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

FM

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 09 apr-12 kl 21:01 »
http://kippenjungle.nl/kruisingKipFlexTree.html?DATA=S;Chicken Plug-in Calculator;gallus;F;kipkiezer_bestanden/;JPG;1,G;H;Silky;;,G;F;Frizzle;;,G;Na;Naked Neck;;,G;Hf;Henny Feathering;;,G;Cp;Creeper;;,G;Pti;Foot Feathering (simplified);;,G;V;Vulture Hocks;;,G;Mb;Muff Beard;;,G;Cr;Crest;;,G;Et;EarTuft;;,G;Rp;Rumplessness;;,G;D;Duplex Comb;;,G;Bd;Breda Combless;;,G;R;Rosecomb;;,G;P;Peacomb;;,A;H;H+;;;D;;W;,A;H;h;;Silky;R;;;,A;F;F;;Frizzle semilethal;H;Frizzle;;,A;F;f+;;;H;;W;,A;Na;Na;;Naked neck;H;Naked neck SF;;,A;Na;na+;;;H;;W;,A;Hf;Hf;;Henny feathered;H;Henny feathered SF;;,A;Hf;hf+;;;H;;W;,A;Cp;Cp;;Creeper LETHAL;H;Creeper;;,A;Cp;cp+;;;H;;W;,A;Pti;Pti;;Featherfooted;D;;;,A;Pti;pti+;;;H;;W;,A;V;V+;;;D;;W;,A;V;v;;Vulture hocks;R;;;,A;Mb;Mb;;Beard;H;little Beard;;,A;Mb;mb+;;;H;;W;,A;Cr;Cr;;Crest;H;little Crest;;,A;Cr;cr+;;;H;;W;,A;Et;Et;;Eartufts lethal?;H;Eartufts;;,A;Et;et+;;;H;;W;,A;Rp;Rp;;Rumpless lethal?;H;Rumpless;;,A;Rp;rp+;;;H;;W;,A;D;D^v;;V-shape Duplex;D;;;,A;D;d+;;;H;;W;,A;Bd;Bd+;;;D;;W;,A;Bd;bd;;Combless;R;;E;,A;R;R;;Rosecomb;D;;;,A;R;r+;;non-rosecomb;R;;W;,A;P;P;;Peacomb;D;;;,A;P;p+;;non-peacomb;R;;W;,C;RP;Rosecomb;Peacomb;Walnutcomb;,C;RP;non-rosecomb;non-peacomb;Single comb;,C;RM;non-rosecomb;;;,C;RM;non-peacomb;;;,C;NVL;;;Single comb;&mgt=Sloc:s+/s+,Iloc:i+/i+,Eloc:e+/e+&fgt=Sloc:s+/-,Iloc:i+/i+,Eloc:e+/e+

Ursäkta superlåååång länk  :-[ men denna sida är skoj  ;)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #6 skrivet: 09 apr-12 kl 21:03 »
Nej:

+

=

Är tuppen en ren svarthöns tupp?

Svarthud anlaget heter Fm (Fibromelanosis) och är dominant. Den ljusa kycklingen på bilden har inte ens svart hud. Ljus hud + ljus fjäderdräkt får mig att tänka att svarthönstuppen inte är far till den kycklingen. Har/hade du någon annan tupp som kan vara far?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

sonja på slätten

• Halland
« Svar #7 skrivet: 09 apr-12 kl 21:27 »
Ljus columbia får sin vita färg av ett helt annat anlag,  nämligen  silverfaktorn,  som har könsbunden nedärvning. Det  är samma anlag som hos t.ex silver svartbandad- eller-svartrandad.  Silverfaktorn  bleker  bruna-gula färger ,  har ingen effekt på svart.
Att förutspå vad resultatet blir vid korsning med lantraser är svårt,  eftersom de har alla möjliga olika färger som korsas hur som helst.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #8 skrivet: 09 apr-12 kl 21:55 »
Är tuppen en ren svarthöns tupp?

Svarthud anlaget heter Fm (Fibromelanosis) och är dominant. Den ljusa kycklingen på bilden har inte ens svart hud. Ljus hud + ljus fjäderdräkt får mig att tänka att svarthönstuppen inte är far till den kycklingen. Har/hade du någon annan tupp som kan vara far?

Tuppen är genbanksregistrerad iaf, så jag antar att den är renrasig. Vi har inga grannar som har höns, så svarttuppen måste vara far.

Kom dock ihåg att även svarthöns ofta har delvis ljus hud som kycklingar.

Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 10 apr-12 kl 12:52 »
Men ljus columbia är ju inte det samma som vitt (rent, enfärgat vitt på hela hönan).

Jaha, okej. Är blekgenen dominant eller recessiv då?

Tack för länken FM - den hade säkert varit bra om jag fattat nåt :-X.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #10 skrivet: 10 apr-12 kl 14:08 »
Silverfaktorn är  dominant men könsbunden, och korsningstuppar får en ej helt vit färg. Arvsgången har avhandlats här flera gånger i samband med randade och bandade.

FM

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 10 apr-12 kl 14:12 »
Jaha, okej. Är blekgenen dominant eller recessiv då?

Tack för länken FM - den hade säkert varit bra om jag fattat nåt :-X.

Haha ja jag svor några gånger innan jag kom på hur man gör men sedan insåg jag att det inte va så svårt som det är med allt man lärt sig  :D När du har tid så prova dig fram!

http://kippenjungle.nl/kruisingKipFlexTree.html?DATA=S;Chicken Plug-in Calculator;gallus;F;kipkiezer_bestanden/;JPG;1,G;H;Silky;;,G;F;Frizzle;;,G;Na;Naked Neck;;,G;Hf;Henny Feathering;;,G;Cp;Creeper;;,G;Pti;Foot Feathering (simplified);;,G;V;Vulture Hocks;;,G;Mb;Muff Beard;;,G;Cr;Crest;;,G;Et;EarTuft;;,G;Rp;Rumplessness;;,G;D;Duplex Comb;;,G;Bd;Breda Combless;;,G;R;Rosecomb;;,G;P;Peacomb;;,A;H;H+;;;D;;W;,A;H;h;;Silky;R;;;,A;F;F;;Frizzle semilethal;H;Frizzle;;,A;F;f+;;;H;;W;,A;Na;Na;;Naked neck;H;Naked neck SF;;,A;Na;na+;;;H;;W;,A;Hf;Hf;;Henny feathered;H;Henny feathered SF;;,A;Hf;hf+;;;H;;W;,A;Cp;Cp;;Creeper LETHAL;H;Creeper;;,A;Cp;cp+;;;H;;W;,A;Pti;Pti;;Featherfooted;D;;;,A;Pti;pti+;;;H;;W;,A;V;V+;;;D;;W;,A;V;v;;Vulture hocks;R;;;,A;Mb;Mb;;Beard;H;little Beard;;,A;Mb;mb+;;;H;;W;,A;Cr;Cr;;Crest;H;little Crest;;,A;Cr;cr+;;;H;;W;,A;Et;Et;;Eartufts lethal?;H;Eartufts;;,A;Et;et+;;;H;;W;,A;Rp;Rp;;Rumpless lethal?;H;Rumpless;;,A;Rp;rp+;;;H;;W;,A;D;D^v;;V-shape Duplex;D;;;,A;D;d+;;;H;;W;,A;Bd;Bd+;;;D;;W;,A;Bd;bd;;Combless;R;;E;,A;R;R;;Rosecomb;D;;;,A;R;r+;;non-rosecomb;R;;W;,A;P;P;;Peacomb;D;;;,A;P;p+;;non-peacomb;R;;W;,C;RP;Rosecomb;Peacomb;Walnutcomb;,C;RP;non-rosecomb;non-peacomb;Single comb;,C;RM;non-rosecomb;;;,C;RM;non-peacomb;;;,C;NVL;;;Single comb;&mgt=Sloc:s+/s+,Iloc:i+/i+,Eloc:e+/e+&fgt=Sloc:s+/-,Iloc:i+/i+,Eloc:e+/e+

Så ser första sidan ut!
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Ronny

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 10 apr-12 kl 23:30 »
Men Armand som princip alltså. Om svart är dominant kan den ju dölja andra gener tom i samma locus! Vad kan det då bli för avkomma efter den? Svarthöns i eller utanför genbank kan ju få inslag av annan färg tex i halsfjädrarna och de kan klyva ut vita djur. Var tror du dessa färger kommer från?
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #13 skrivet: 10 apr-12 kl 23:38 »
Men Armand som princip alltså. Om svart är dominant kan den ju dölja andra gener tom i samma locus! Vad kan det då bli för avkomma efter den? Svarthöns i eller utanför genbank kan ju få inslag av annan färg tex i halsfjädrarna och de kan klyva ut vita djur. Var tror du dessa färger kommer från?

Jag har bytt namn.
<-- Kolla!  ;D

Jo, jag borde inte skrivit att svart inte alltid var dominant. Naturligtvis kan det vara som du säger.

Ronny

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 11 apr-12 kl 00:00 »
Förlåt, Henrik! Det var inte fel att du skrev att svart är dominant. Jag menar bara att den därför kan dölja andra gener som kan komma fram i avkomman. Ett djur kan ju bli till synes svart och bara ha en enda enkel svart gen, fast då brukar den inte riktigt orka med utan släppa igenom lite grann.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #15 skrivet: 11 apr-12 kl 00:09 »
Förlåt, Henrik! Det var inte fel att du skrev att svart är dominant. Jag menar bara att den därför kan dölja andra gener som kan komma fram i avkomman. Ett djur kan ju bli till synes svart och bara ha en enda enkel svart gen, fast då brukar den inte riktigt orka med utan släppa igenom lite grann.
Nu blir jag förvirrad, skrev han inte att svart inte alltid är dominant? hehe
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Ronny

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 11 apr-12 kl 00:29 »
Jag fattade det som att Armand/Henrik med sitt bildexempel ville visa att svart inte kunde vara dominant eftersom den svarta svarthönstuppen på bilden gav avkomma som inte var svart. Svart är dominant (utom mot dominant vitt som tar bort alla svarta nyanser, men som inte rår på bruna nyanser). Nu rörde jag kanske till det ännu värre?

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #17 skrivet: 11 apr-12 kl 00:53 »
Det är mitt fel att det är rörigt.

Faktum är att när jag lade upp bilderna skrev jag att svart inte alltid är dominant. När jag skrev det här trodde jag verkligen att det var så, eftersom jag tillfälligt hade glömt bort grundläggande relger för genetik (jag tror inte jag har hört någon prata om dem på flera år). När sedan Ronny rättade mig friskades mitt minne upp, och jag kom plötsligt ihåg hur det ligger till, nämligen ungefär såhär:

1) Om två recessiva gener (t ex vit + vit) finns, uttrycks de (och individen blir i detta fall vit).
2) Om en recessiv (t ex vit) och en dominant (t ex svart) gen finns, uttrycks den dominanta (individen blir i detta fall svart).
3) Om två dominanta gener (t ex svart + svart) finns, uttrycks de (och individen blir i detta fall svart).

En helsvart tupp kan vara som i alternativ 2). En sådan tupp kan få barn med den recessiva (vita) genen eller den dominanta (svarta) genen. Om modern dessutom bidrar med en vit gen, så kan ungen få vit gen + vit gen = bli vit.

Nu blev det rätt, va?

Ronny

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 11 apr-12 kl 01:19 »
Jo, nu kan du få godkänt. Fast en tupp kan inte få barn, möjligen kycklingar ;)

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #19 skrivet: 11 apr-12 kl 10:33 »
Va duktiga ni är blir impad, har försökt mej på att lära mej det men inte fastnar det i huvudet. Men hur man lagar en diskmaskin det fastnar tex  ;D
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 1 användare
Harrystymn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser