Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  För stort hönshus?  (läst 4997 gånger)

Aina

• Värmland
För stort hönshus?
« skrivet: 08 apr-12 kl 20:22 »
Min plan: Hönshus 2 X 4,5 meter= 9 kvadratmeter. Isolerat. Vill ha 5-6 Hedemorahönor ( vilket är OK från min kommun här i Värmland). Min undran är: Blir huset för stort? Jag menar, kan så få hönor hålla värmen under vintern?

Tuvesson

• Västmanland
SV: För stort hönshus?
« Svar #1 skrivet: 08 apr-12 kl 20:44 »
Jag tror nog det blir lite för stort för att de ska kunna hålla värmen, men annars är det väl bara bra med ett rymligt hönshus :), kan du inte sätta in ett litet element?

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #2 skrivet: 08 apr-12 kl 21:04 »
Jag har åtta kvadrat isolerat och hade fem Hedemora i vintras och de höll inte värmen. Jag skaffar flera nu till nästa vinter, egna kycklingar ;D
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Aina

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 08 apr-12 kl 21:19 »
Ja, det blir väl så att jag får ha någon värmekälla. Jag kan visserligen bygga ett mindre hus men är samtidigt mån om att dom ska få gott om utrymme. Argona, hade du någon värme till dina?

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #4 skrivet: 08 apr-12 kl 21:26 »
Nej, ingen el till hönshuset men isolerat (dock lite drag vid ytterdörren) men det gick ingen nöd på dem, mycket mat och fick byta vatten ofta på vintern och de gick ute varje dag i alla väder ;D Satt tätt ihop på pinnen på nätterna. Hedemora är en härlig ras!
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

_PoLo_

• -
« Svar #5 skrivet: 08 apr-12 kl 21:35 »
Min plan: Hönshus 2 X 4,5 meter= 9 kvadratmeter. Isolerat. Vill ha 5-6 Hedemorahönor ( vilket är OK från min kommun här i Värmland). Min undran är: Blir huset för stort? Jag menar, kan så få hönor hålla värmen under vintern?

Bygg stort! För sen när ev. grannar har vant sig med lite kackel o kuckelikuande så är det ingen som bryr sig om de där 5-6 hönsen hux flux har blivit 15-20st höns :P

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #6 skrivet: 08 apr-12 kl 21:40 »
Fast på den ytan kan man ha över 50 höns  ;D 30 går åt för att hålla någorlunda varmt.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #7 skrivet: 08 apr-12 kl 21:52 »
Håller med om det med storleken! Tänkte bara ha 6 st (trodde det var typ 1 höna/kvm som gällde ;D, hade fått det om bakfoten) men hönsintresset har öktat markant så det är tur att jag kan ha  typ 30 höns utan att det blir för många för mina 8,25 kvm ;D Bygger också om barnens lekstugan nu till karantän, sjukstuga, kycklingbostad, avelsgruppbostad o:)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 08 apr-12 kl 22:06 »
Man kan ju bygga stort men sen begränsa ytan på vintern till ett mindre utrymme som de lättare håller värmen i.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 08 apr-12 kl 22:20 »
Ett hus i huset är en bra lösning vintertid. Det är främst nattetid när hönsen sitter stilla som det är bra om det inte blir för kallat. Om man gör en liten avskiljning där nattpinnarna är som man kan stänga om så blir det inte så kallt. Fördelen med att ha så stort är att det går att göra det roligt och trevligt för hönsen om de inte kan gå ut pga mycket snö vintertid.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Handmade_Revolution

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 08 apr-12 kl 23:12 »
Ett hus i huset är en bra lösning vintertid. Det är främst nattetid när hönsen sitter stilla som det är bra om det inte blir för kallat. Om man gör en liten avskiljning där nattpinnarna är som man kan stänga om så blir det inte så kallt. Fördelen med att ha så stort är att det går att göra det roligt och trevligt för hönsen om de inte kan gå ut pga mycket snö vintertid.

Håller med, bygg ett mindre isolerat "lådhus" till vintern så behöver du nog inte bekymra dig lika mycket. Och strö med mycket halm! Jag har också ett jättehönshus, men bara ett par hönor än så länge. Det är ett hemmabyggt växthus från början som nu är ombyggt till hönshus. Det är dock öppet på sina ställen (mest i söderläge) med enbart nät som väggar så min tanke är att sätta plexiglas där så fort jag har möjlighet... då gör även vintersolen nytta med uppvärmning och borde bidra som värmekälla. Kanske kan du lägga till någon sådan lösning i bygget?
Jag har även redan byggt ett isolerat litet hus i själva hönshuset ifall att de vill gå in och få upp lite extra värme redan nu, men funderar också på möjligheten att installera mina tanter i garaget och där sätta in en lampa/element till vintern om de trots allt skulle bli kalla, eller om det blir riktig vargavinter. Först tänkte jag ta in dem inomhus om det det skulle bli extremkyla.. de vill gärna gå in i mitt hus och kolla läget redan nu. Men det känns lite konstigt på något vis. Fast förr i tiden var det ju faktiskt inte ovanligt att hönsen fick sova i köket på vintern. Måste man så måste man! Man kanske kan sy små jackor till dem också, så de kan gå ut och få lite frisk luft mellan varven, hihihi *föreställer mig* :)
« Senast ändrad: 08 apr-12 kl 23:25 av Handmade_Revolution »

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #11 skrivet: 08 apr-12 kl 23:34 »
Först tänkte jag ta in dem inomhus om det det skulle bli extremkyla.. de vill gärna gå in i mitt hus och kolla läget redan nu. Men det känns lite konstigt på något vis. Fast förr i tiden var det ju faktiskt inte ovanligt att hönsen fick sova i köket på vintern. Måste man så måste man! Man kanske kan sy små jackor till dem också, så de kan gå ut och få lite frisk luft mellan varven, hihihi *föreställer mig* :)

Vaddå kännas lite konstigt? Mina står redan på trappan och för väsen om de har tråkigt.... ;D
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Handmade_Revolution

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 08 apr-12 kl 23:45 »
Vaddå kännas lite konstigt? Mina står redan på trappan och för väsen om de har tråkigt.... ;D

Fnitter! Ja, de gör mina med och de kommer in ibland och hälsar på också om jag har bakat något gott eller sådär, fast inte någon längre stund.
Jag vet inte, ibland är jag lite rädd att jag är helt knasig i kolan så jag försöker väl kanske begränsa vissa av mina spontana tankar och sådär innan de blir av liksom.  o:)

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #13 skrivet: 09 apr-12 kl 07:48 »
Fnitter! Ja, de gör mina med och de kommer in ibland och hälsar på också om jag har bakat något gott eller sådär, fast inte någon längre stund.
Jag vet inte, ibland är jag lite rädd att jag är helt knasig i kolan så jag försöker väl kanske begränsa vissa av mina spontana tankar och sådär innan de blir av liksom.  o:)

http://www.hensaver.com/Hen-Holster.html

Detta löser problemet med att de inte går på kattlåda :). Så sy lite sådana här så kan de sitta på din sängkant på natten och vräka sig i soffan när du tittar på TV!   ;D ;D ;D
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Handmade_Revolution

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 09 apr-12 kl 08:32 »
http://www.hensaver.com/Hen-Holster.html

Detta löser problemet med att de inte går på kattlåda :). Så sy lite sådana här så kan de sitta på din sängkant på natten och vräka sig i soffan när du tittar på TV!   ;D ;D ;D

HAHAHA! Nää, men pluttisarna! Känns som blöjor hade funkat annars.. men det borde ju fräta att stänga in bajset tycker jag. Känns inte som något alternativ för mig. Fast kan man inte lära dem gå på låda tror du? Eller har de absolut noll kontroll på den saken? Känns lite sannolikt, fast mina hönor bajsar aldrig i rede/sovplats tex, så de måste ju betyda att de iaf svänger bort rumpis

Aina

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 09 apr-12 kl 10:43 »
Tack för alla goda och roliga tips! Att begränsa ytan och skilja av vid sittpinnarna vintertid då det är som kallast, verkar vara en bra idé.
Sen får jag väl virka små tofflor och mössor.

Handmade_Revolution

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 09 apr-12 kl 14:35 »
Tack för alla goda och roliga tips! Att begränsa ytan och skilja av vid sittpinnarna vintertid då det är som kallast, verkar vara en bra idé.
Sen får jag väl virka små tofflor och mössor.

Hihi, naaw! <3

Sågaren

• Medelpad
« Svar #17 skrivet: 01 maj-12 kl 21:55 »
hur högt i tak? ska du ha
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Aina

• Värmland
« Svar #18 skrivet: 03 maj-12 kl 19:24 »
Takhöjden blir 2,20 (innermått).

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser