Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frost  (läst 2489 gånger)

Suresh

• Gäst
Frost
« skrivet: 03 nov-06 kl 00:42 »
Alltså - nu blir det 10 grader kallt här i natt.

Och jag har inte fått upp rödbetor, svartrötter, palsternackor, cikoria och morötter.

Vilka kommer klara sig tills det blir plusgrader i helgen? Vad gör man med de andra?

Bo

Allt klarar sig
« Svar #1 skrivet: 03 nov-06 kl 07:12 »
för de är anpassade för övervintring i bistra klimat men drar man upp dem innan de har töat riktigt, blir det kompost.

Morötterna är väl inte lika goda heller om de varit tjälade.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
Re:Frost
« Svar #2 skrivet: 03 nov-06 kl 09:45 »
Förra vintern hade vi palsternackor som stod hela vintern och var hur fina som helst när vi grävde upp dem tidig vår. Några kvarglömda rödbetor hade däremot ruttnat. Men då hade de stått ute till mars eller så. Morötter borde väl inte vara något större problem om de står ute en eller annan frostnatt. Men jag misstänker att de inte bör stå ute hela vintern.

Hos oss står palsternackor, persiljerötter, några kvarglömda majrovor. några stånd potatis, några purjolökar, grönkål, brysselkål och jordärtskockor kvar därute.

Som sagt, det mesta borde klara sig. Potatisen ska jag ta upp när det blir plusgrader igen.

Här ska vi frossa i grönkål och brysselkål, som bara blir bättre av en rejäl frost. Bäst att ta dem innan rådjuren gör det...

skånetösen

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 03 nov-06 kl 10:57 »
En del kvarglömt även här...om nu delade misstag är någon tröst??? Majrovor, potatis, purjolök och kålrot. Använder dem frusna efterhand vilket faktiskt funkar. Inte lönt att dra och rycka i dem nu utan det får vänta tills blidvädret i helgen.
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Linnea-maria

• grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
« Svar #4 skrivet: 03 nov-06 kl 13:25 »
Grönsaker som innehåller mycket stärkelse tål inte frost. Morötterna skall du kanske ta upp. Eller har du halm som du kan lägga över de grönsaker du inte hinner plocka upp?

Hi hi ni pratar om frost. Vi har halvmeterhöga plogvallar och i morse var det 13 grader kallt hemma i Sundborn. Barnen åker pulka och har byggt snökoja. Men det kanske töar bort nu. Det är faktiskt ingen tjäle i marken för jag stack ner en pinne brevid en lite buske som jag planterat och den gick ner i jorden (för att ingen ska åka över busken med pulkan).
kan själv

Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser