Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gödsla med kaffesump?  (läst 12164 gånger)

Driva Louise Leyonmarck

• Gäst
gödsla med kaffesump?
« skrivet: 08 apr-12 kl 07:43 »
Min bättre hälft och jag konsumerar stora mängder kaffe och jag har funderat lite kring hur man kan använda sig av kaffesumpen. Är det någon som har någon erfarenhet av att gödsla med kaffesump? Är det ens möjligt?

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: gödsla med kaffesump?
« Svar #1 skrivet: 08 apr-12 kl 07:58 »
Min bättre hälft och jag konsumerar stora mängder kaffe och jag har funderat lite kring hur man kan använda sig av kaffesumpen. Är det någon som har någon erfarenhet av att gödsla med kaffesump? Är det ens möjligt?

Kaffesump är utmärkt att lägga i komposten.
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #2 skrivet: 08 apr-12 kl 08:23 »
Kaffesump är utmärkt att lägga i komposten.

Jag lägger den också i komposten. Använder man engångsfilter så kan de också gå med i komposten.

Min mormor brukade hävda att kaffesump skrämde bort myror och strösslade ut den där hon inte villa ha myror. Jag vet inte riktigt om det hjälpte.

anders50

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 apr-12 kl 09:02 »
Här tömdes kokkaffe-sumpen vid vinbärsbuskarna förr.

Driva Louise Leyonmarck

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 08 apr-12 kl 09:21 »
Här tömdes kokkaffe-sumpen vid vinbärsbuskarna förr.

Ja, det var lite mer så jag tänkte; ifall man kan använda det direkt som gödsel. I komposten går det ju direkt såklart  :)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #5 skrivet: 08 apr-12 kl 09:39 »
Pröva! Jag hade lagt det på landen som täckodling, blandat med annat. Det borde brytas ned snabbt, och om inte annat så tillför det ju organiskt material. Hur näringsinnehållet är vet jag dock inte.

vicky-g

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 08 apr-12 kl 12:27 »
Här hemma testas det mesta. Så även kaffesump. Den här våren har en stor mängd kaffe spridits ut i bäddarna (maken tog hem från jobbet). Av vad jag läst mig till så gör kaffe jorden surare. Så jag stödde ut fin krossade äggskal också. Med min logik borde de ta ut varandra. Om det stämmer har jag ingen aning om. Men eftersom jag även använder bokashi som är surt så tror jag inte att det är någon nackdel att häva i äggskal.

Kaffe ska även gillas av maskar och om jag inte minns helt fel så producerar maskarna kalk med sitt matsmältningssystem och balanserar upp jorden. Eftersom odlingsbäddarna startades förra våren och jorden vi fick var halt maskbefriad så hoppas jag att de stackare jag planterade in inte har rymt fältet utan smaskar kaffesump under fiberväven och förökar sig.

Vet att min mamma sa att hennes äldre släktingar hällde kaffesump bland rosorna. Det skulle stärka dem och minska risk för sjukdomar. Funkar det på rosor borde det finnas fler växter som gynnas av kaffesump.

Hur näringsrikt det är... tja det kommer det nog aldrig forskas på. Men kan man göra maskarna glada så hjälper de mer än gärna till med gödsling och luckring. 

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #7 skrivet: 08 apr-12 kl 12:53 »
Vill minna viss ohyra inte tycker om kaffe. Var det mot bladmögel tro?  ::)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

kurt

« Svar #8 skrivet: 08 apr-12 kl 16:26 »
Vill minna viss ohyra inte tycker om kaffe. Var det mot bladmögel tro?  ::)

Koffein kan vara giftigt för t ex sniglar, men kaffesump innehåller inte speciellt mycket koffein. Då får man nog spriDa malet kaffe i stället!

Driva Louise Leyonmarck

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 08 apr-12 kl 19:44 »
Wow, underbara tips! Ska prova  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

654 gäster, 1 användare
Bibbi

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser