Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hornbrott på get  (läst 6634 gånger)

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
hornbrott på get
« skrivet: 06 apr-12 kl 21:24 »
undrar vad man kan göra åt en snart ettårig get som fått ena hornet "av", allt ser helt ut, inget blod, men det ena hornet står upp aningens mer och känns litet löst.
hela hornet är helt, så det måste ha hänt något vid roten.

tacksam för alla tips och råd!
även en blind höna hittar ett korn...

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: hornbrott på get
« Svar #1 skrivet: 06 apr-12 kl 21:54 »
Med risk att verka tjatig:  Finns foto?  Det blir så mycket lättare att spekulera då.   :-[

Riktigt hornbrott på get är ruggigt.  Vi hoppas att det inte är allvarligt.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #2 skrivet: 06 apr-12 kl 23:38 »
nej ingen bild. och även med foto så skulle man inte kunna se mer än att det ena hornet är något mer ovanför nacken än det andra.
det är en angora get, hornen är ca 10cm långa, 1cm breda kanske, liggandes i böjd båge från panna och över skallen bakåt.
inga yttre skador finns att se, inget brott, blod osv.
det går dock att röra smått på hornet :( men vi vill ju inte vara dör å bryta runt utan kollade bara upp när vi misstänkte att ev något hänt då hennes horn alltid legat så lågt.

Trollmor

• -
« Svar #3 skrivet: 06 apr-12 kl 23:53 »
Å, angora, såna har jag bara sett en enda gång.  Dom lär ska vara väldigt snälla och trevliga.

Kanske bäst att inskränka sig till att kolla allmäntillståndet:  Tempen, beteendet, särskilt förändringar i dessa.

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #4 skrivet: 07 apr-12 kl 08:57 »
ja de är otroligt snälla, lugna och harmoniska djur. den i frågan är dock inte fullt året, och har en hel del egna idéer för sig. hon har en fallenhet att sitta i hö häcken när man kommer, där får hon ju vara ifred, samt kunna välja de bästa stråna själv :)
Är på väg ner till dem nu, så då ska ja kolla lite på hennes välbefinnande idag. Återkommer med information :)

Sussilo

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 apr-12 kl 09:02 »
hon har en fallenhet att sitta i hö häcken när man kommer

;D Det låter bekant..... ;D

Trollmor

• -
« Svar #6 skrivet: 07 apr-12 kl 09:08 »
 ;D ;D ja, sånt har vi både sett och hört.  ;D ;D

Om hon alltså plötsligt slutar med det, då har hon nog ont eller är rädd.  Sånt kallas "beteendeförändring".

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #7 skrivet: 07 apr-12 kl 10:36 »
det fanns en tydlig "liggplats" i hö häcken även denna morgon, hon äter och är pigg.
ändå satte jag en ny planka för att minimera chansen att klättra in till höet, men hon har alltså klurat på det ändå :) eller så kanske hon hoppar över?
Det jag kunde se var att det högra hornet syns om man tittar framifrån, inte det vänstra. det är en trolig höjdreducering på ca 2 cm bak vid spetsarna.

kan man avvakta och se vad som blir, eller måste man tex tillkalla veterinär, söva, kapa bort hornet osv för att se vad som blivit?

Trollmor

• -
« Svar #8 skrivet: 07 apr-12 kl 13:39 »
Så pass mycket böjning har iaf mina tålt.  Men jag tror inte det är smärtfritt.  Som tandställning ungefär ...  ::)

Hm, finns det några fler indicier på att det är HON som legat i höet?  Strån i pälsen t ex?  ;D

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #9 skrivet: 07 apr-12 kl 14:13 »
de stora tar sig inte igenom huvudfacken till höet :) en av de större tackorna buffades och d bääade hon till, troligen kom hon åt hornet :(

Trollmor

• -
« Svar #10 skrivet: 07 apr-12 kl 23:07 »
Tack för uppdateringen!  Det låter ju som om det kan läkna av sig självt.  Har du möjlighet att kolla tempen, så gör det redan nu!  Då ser du om den förändras.  Försök också hålla koll på om smärtan/ömheten ökar eller minskar.

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #11 skrivet: 08 apr-12 kl 07:29 »
vi har beslutat oss för att bygga ett egen box åt henne idag, inne hos de andra, men för att ingen skall kunna vara där och puffa på henne.
vet att ja haft en termometer i hundapoteket förr men har inte hittat den :( ska se om jag finner, vad ska en get ha i normal temp?

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 08 apr-12 kl 08:49 »
Getter ligger generellt sett högt, tumregel "allt över 39 grader anses som feber".  Därför är det bra att kunna ta tempen regelbundet - på ett enkelt sätt så det inte stör rutinerna - så att man ser förändringar.  Man kan även försöka jämföra med de andra i gruppen.

Beteendeförändringar är dock ofta en tidigare varning, om inte allt står rätt till.

Egen box för vila är en god idé.  Se bara upp så hon inte blir inaktiverad, både getter och människor behöver även frisk luft och motion!  ;)

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #13 skrivet: 08 apr-12 kl 16:13 »
Utöver temp-kontroller och att observera beteendet skulle jag även råda till att någon gång per dag se efter på huden runt hornets"infästning" mot skallen.  En stor bulnad kan tyda på blödning och kan behöva observeras. Det jag är mest rädd för är skrapskador på huden om geten oavsiktligt slår i hornfästet.  Det kan ju bli vasst både från insidan och hårt från utsidan - kan leda till sår!  Kan huden bara behållas hel kring hornfästet bör det läka som ett vanligt slutet benbrott - om det får vara orört!   :)   För att säkerställa detta och underlätta läkningen, skulle jag vilja rekommendera just ensambox, och följande under 6 veckor: 1 dl lucernpellets (gott och ger protein) blandat med 1/2 dl fodergäst (gott och hjälper läkningen av ben och bildandet av hornämnen) och 1 matsked foderkalk (ger extra calcium som behövs mycket av vid läkning av benbrott). Samma foderkalk som man ibland ger till hästar.  Helst bör denna blandning ges ihop-rört med vatten till en gröt, så att geten får i sig allt.  Detta ges morgon och kväll.  Bra kan också vara att komplettera med ett multivitamin-preparat blandat i vattnet.  Dos efter förpackningens påskrift.  Vid behov kan vattnet smaksättas med lite svart vinbärs-saft.
Glöm inte tillgång till vanligt mineralfoder (för får med koppar) och saltstenar  (Vanlig NaCl och Viltsten), också till henne, när hon är i boxen.
Lycka Till!!!/Tt
« Senast ändrad: 08 apr-12 kl 16:15 av Torptomten »
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #14 skrivet: 08 apr-12 kl 18:48 »
hej och tack för alla tips och råd.
Hon fick i morse en egen box, springet i benen, gladheten, hungern, inget tyder på någon förändring!
det var snarare skönt att se henne kunna äta sitt kraftfoder (fårpellets) utan att måsta passa sig för att någon skall äta där hon står, man märker ju helt klart att hennes vaksamhet ökat, hon vill inte att någon kommer åt hornet.

hon har tillgång till saltsten, mineraler. Har även multivitamin vätska som jag tillsätter i vattnet, det får både höns och getter :)
Höet är av god kvalitet, och hon får även torkade nässlor.

skall absolut kolla upp foderjäst och foderkalk!

Lägger med 3 bilder på våra angoragetter så att ni som kanske inte har full pejl, kan förstå lite om vad för get vi pratar om :)
bild 1: Petra nyklippt innan betesutsläpp.
bild 2: Babsan på hösten innan pälsen åter skall klippas :) Blad är bland det bästa som finns!
bild 3: Vitsippa, geten i fråga om hornbrottet, på bilden är hon dock bara 20 dagar gammal, hon föddes så sent som den 6 juni 2011.

återfunnit min borttappade kamera så jag hoppas ikväll kunna ta lite bilder på hur huvudet ser ut!

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #15 skrivet: 08 apr-12 kl 19:48 »
OT Jag vet det! :-[ Men är det inte svårt att hålla fällen fri från båss med sådant hårlag? ???
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #16 skrivet: 08 apr-12 kl 20:20 »
haha, ja de kan helt klart se rätt "skräpiga" ut :) speciellt på våren nu när de gått inne hela vintern, sover i halmbädd, drar ut hö över varandra från höhäcken osv. men jag måste säga att de är otroligt rena av sig ändå.
det possitiva är väl att deras hårrem inte tovar ihop sig, och binder då häller inte fast skräp så lätt, det är som silke mellan varje stå, så att tvätta pälsen i maskin går riktigt bra, samt att bara pillra bort det som är med fingrarna, eller med kardmaskin.

hur det skulle vara att ta reda på ett skinn fårn dem vet jag inte, men för vårt husbehov så går de bara fint!

nu har jag återkommit från lagårn. och lägger här in 2 bilder på Sippans huvud/horn.

som ni nu kan se så är hennes högra /sett till vänster fårn vårt håll, mer höjdreducerat. inga synliga skador, blod osv.

Trollmor

• -
« Svar #17 skrivet: 09 apr-12 kl 09:56 »
:D jag lägger märke till vilken metod du använde för att få henne att stå still inför kameran.  :D  De där getterna är på rätt ställe!  :D

Men är hornet verkligen inte av ett par tum från basen?  Jag tycker mig se en vinkel där, och en ljusare färg, som får mig att tro att det är där det är av.  Om det är så, så gör det säkert ont, som vilket benbrott som helst, men borde läka ihop utan problem, om det bara blir väl skyddat mot infektioner.  Med lite tur är själva hornlagret fortfarande "helt" även över brottet, och då behöver du "bara" skydda hornet och dess ägarinna från yttre våld och smuts.  Vilket du tydligen har god vana på redan!

Möjligen att man skulle kunna se något mer på en bild rakt från sidan.  Kanske.

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #18 skrivet: 09 apr-12 kl 10:36 »
å nej hela mitt långa svar försvann  ???  :'(

det är iaf inte mina djur men jag har fått förtroende av min svärmor att ta hand om dem åt henne, så har hon pojkarna hemma hos sig :)

jag och sambon är eniga om att själva hornet som man ser på bild inte är delat någonstans, den vinkel som finns skall vara, men kanske det är förändringar i foderstaten som gjort skildringar i hornutväxten, som på hästars hovar?

plockade ut lite mer bilder från igår så kanske du kan uppmärksamma något?

tack så mycket för att du gillar hur vi har dem  :-[  ;D

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #19 skrivet: 09 apr-12 kl 10:38 »
jag använder inte maskin vid klippning, därför blir de aldrig helt nerklippta mot skinnet, utan jag använder en traditionell fårsax för hand, och sippan blev tack å lov klippt för någon vecka sen, annars hade hon sett ut som en tuss å de hade vare mycke svårare att se  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser